Bookia
Nu har jag fått hem ännu fler frön, denna gång från odla.se. På fröpåsarna står det att de ska sås för att förgro i mager, gärna sandrik jord och växa till sig där innan omplantering till lite näringsrikare jord. Är detta verkligen ett måste? Jag har mängder med "balkongjord" samt egen bokashikompost som jag tänkte blanda i jorden, måste jag även köpa hem massa sand nu? confused.gif

Jag kunde inte låta bli att köpa hem mangold, sån där som kommer i regnbågens alla färger. Det står på påsen att den ska sås på friland men tror ni inte att den ändå kan växa i en större hink? Mangold är ju så gott så det vore undebart om jag lyckades få fram några blad. rolleyes.gif

Det blev även kruktomater av typen "Tumbling Tom" eller nåt snarlikt samt krukärtor, jordgubbar, smultron, krukgurkor och krukauberginer. Eftersom dessa ska stå inomhus, är det tänkt, undrar jag om inomhuskatter gillar att tugga på grönsaksgrönt? Finns det någon risk att min IQ-befriade katt hinner tugga i sig bladen långt innan det hinner produceras några grönsaker?
Piccante
Mangold kan man krukodla bara man vattnar och gödslar den för den brukar växa ganska kraftigt.

Det finns en kruktomat/ körsbärstomat som heter Micro Tom. Den blir bara 1dm hög och väldigt kompakt med massa små röda tomater.
Bookia
Tack för svaret. Näring blir det ingen brist på alls, inte med min bokashikompost i alla fall.

Då blir det att odla det i en rejäl hink, med lite tur räcker det till i alla fall en portion stuvad mangold. a0a.gif

Men hur ska jag göra med förgroningen? Gror fröna verkligen sämre om jorden är näringsrik redan från början? Jag hade ju annars tänkt gro fröna i samma jord de ändå ska växa i framöver.

Jag kikade i min låda med fröpåsar, detta har jag tänkt odla i år:

Körsbärstomat "Vilma" (hade visst bara den, ska nog köpa in lite fler kruktomater)
Mangold "Bright lights"
Gurka "Cornichon de Paris"
Chilipeppar "Razzamatazz"
Chilipeppar "Orange wonder"
Paprika "Minimix"
Bladdill "Tetra"
Persilja slätbladig "Plainleaved 2"
Aubergin "Golden eggs"
Aubergine "Udumalapet"
Okra "Clemson spineless"
Brytsockerärt "Tom thumb"
Trädgårdssmultron "Yellow wonder"
Smultron "Regina"
Ampeljordgubbe "Temptation"

Allting är ju inte specifikt för krukodling men jag tänkte chansa och se om det blir något.
Ska köpa än fler frön har jag tänkt, i första hand fler sorter tomater, någon rotsak, mer gurka och kanske någon mer grönsak om jag hittar nåt passande.

Tips och råd emottages med högsta tacksamhet. thanks.gif
Piccante
Här kan man köpa tomaten Micro Tom! Garanterat bra för den som odlar kompakt.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer några tips:

Balkongodling blir mest lättskött med några få riktigt stora kärl än med en massa småkrukor

Ja det gror sämre i näringsrik jord, de första små rötterna är väldigt känsliga. Tomat är dock programmerad att växa i avföring så de klarar av att gro bra i näringsrik jord.

Brukar aldrig vara en god ide att så växter i slutkrukan (grönsaker som typ morötter, mangold etc. brukar dock bli bäst då). Ofta blir det för blött ifall man sår i stora krukor och sådderna ruttnar.

De frön du köpt som du kan direktså i slutkruka är: Dill, persilja, mangold, gurka (gurka avskyr omplanteringar), okra (avskyr också omplantering)

Resten bör du så i speciella byttor med såjord. Funkar bra med glassburkar, kesoburkar etc. bara du gör dräneringshål i.

Låter som det kommer bli trångt väldigt många av dina växtslag kräver ju minst 10-15liter jord per planta i slutkruka, gurkan vill kanske ha större med tanke på att den vill ha ganska stor jordvolym som håller jämnare fuktighet än mindre man får ju beska gurkor ifall det torkar upp för mycket 8och när det gäller gurksläktet brukar inte frukten tala om ifall plantan blir stor eller ej ofta blir plantan lika stor som vanligt även om frukten skördas liten.

Om du har en katt som äter på blad kan det ju vara bra att veta att solanumsläktet är giftigt ex. på solanumväxter är tomat, chili, aubergine
Bookia
Oj, vilka bra och konstruktiva svar. Tack så hemskt mycket. smile.gif

Kattskrället är rätt restriktiv när det gäller att tugga på grönt. Han ger sig bara på "gräsliknande" växter med smala och långa blad, övriga växter struntar han högaktningsfullt i. Jag införskaffade för någon vecka sedan ampelliljor i såna där minikrukor, planterade om i större krukor, satte på fönsterbrädan och hade mörkläggningsgardinen nerdragen hela tiden så att man inte kom åt krukorna framifrån. Jag ville låta liljorna växa till sig innan jag planterade dem in i amplar. I alla fall, katten lyckades komma innanför mörkläggningsgardinen från sidorna (fråga mig inte hur) och av alla tre ampelliljor finns det 3mm kvar av varje blad. Nerbitet så långt det går. Förbaskade katt! angry.gif
Jag får köpa nya liljor och plantera de i amplar direkt, där katten (förhoppningsvis) inte kommer åt.

Jag har rätt stor balkong (7-8kvm) i sydvästligt läge, icke inglasad. Jag är inte så mkt för att sitta ute och glassa i solen så istället tänkte jag satsa på att fylla balkongen till brädden med krukor och amplar. Det finns även plats inomhus där jag tänkte odla upp åtminstone tomaterna och örterna, kanske även något mer om det går.

Såjorden som du nämner, den ska vara mager och sandblandad? Är det säkrast att köpa färdigt eller kan jag blanda till något eget? Jag tänkte köpa dessa små växthus för att förgro fröna i, då får dem skydd från katten och bättre miljö att växa i samt att de passar perfekt på mina grunda fönsterbrädor.

F.ö. tänkte jag odla gurka, aubergine och ev någon tomat i detta växthus på balkongen. Lådans volym rymmer 115 liter jord så det borde räcka för 3 plantor, tycker jag? Då blir det också lite lättare att hålla koll på att jorden är tillräckligt fuktig.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon