Oj, vilka bra och konstruktiva svar. Tack så hemskt mycket.
Kattskrället är rätt restriktiv när det gäller att tugga på grönt. Han ger sig bara på "gräsliknande" växter med smala och långa blad, övriga växter struntar han högaktningsfullt i. Jag införskaffade för någon vecka sedan ampelliljor i såna där minikrukor, planterade om i större krukor, satte på fönsterbrädan och hade mörkläggningsgardinen nerdragen hela tiden så att man inte kom åt krukorna framifrån. Jag ville låta liljorna växa till sig innan jag planterade dem in i amplar. I alla fall, katten lyckades komma innanför mörkläggningsgardinen från sidorna (fråga mig inte hur) och av alla tre ampelliljor finns det 3mm kvar av varje blad. Nerbitet så långt det går. Förbaskade katt!
Jag får köpa nya liljor och plantera de i amplar direkt, där katten (förhoppningsvis) inte kommer åt.
Jag har rätt stor balkong (7-8kvm) i sydvästligt läge, icke inglasad. Jag är inte så mkt för att sitta ute och glassa i solen så istället tänkte jag satsa på att fylla balkongen till brädden med krukor och amplar. Det finns även plats inomhus där jag tänkte odla upp åtminstone tomaterna och örterna, kanske även något mer om det går.
Såjorden som du nämner, den ska vara mager och sandblandad? Är det säkrast att köpa färdigt eller kan jag blanda till något eget? Jag tänkte köpa
dessa små växthus för att förgro fröna i, då får dem skydd från katten och bättre miljö att växa i samt att de passar perfekt på mina grunda fönsterbrädor.
F.ö. tänkte jag odla gurka, aubergine och ev någon tomat i
detta växthus på balkongen. Lådans volym rymmer 115 liter jord så det borde räcka för 3 plantor, tycker jag? Då blir det också lite lättare att hålla koll på att jorden är tillräckligt fuktig.