KatteLatte
Skaffade en oleander förra sommaren som fick bo ute, i kruka. Den flyttade in då det blev svalare i höstas.

Inne trivdes den väl kanske litet sådär (för torr luft?), men jag fick ett problem som jag inte kunde blunda för. Det var att den ena hunden uppenbarligen knaprade i sig av bladen. Och eländet är ju giftigt i åtminstonde viss grad. Mopsen sprang runt vid 2 tillfällen med en massa fradga kring munnen samtidigt som jag hittade tuggade oleanderblad.

Så det vill man ju inte chansa med (kan ju haft himla tur att jag inte behövde åke till vet), så växten åkte ut på komposten.

Sen läser jag för tillfället "Snö" av Orhan Pamuk och började fundera.... Om han pratar om oleanderträd i östra Turkiet, en snöig vinter; och jag dessutom gillar oleander; behöver då min oleander ligga och dö på komposten????

Så nu har den fått flytta in i växthuset och är sällskap åt min ena europeiska dvärgpalm. Växthuset är ouppvärmt och kommer så att förbli. Men det är hundfri zon och det är så skyddat som jag har möjlighet att ge oleandern. Ser det hela i stor utsträcknig som ett experiment. Klarar den sig skal den få bo där permanent.

Tror ni det kan lyckas? Med litet tut och en mild vinter, zon 3? Nån som har erfarenhet av att växthusövervintra oleander i växthus?
Alexander-VG-zon3
Är det ett kallväxthus så kommer ingen av dessa två växter övervintra där, Nerium på friland kommer inte heller lyckas så bra om man nu inte ger omfattande skydd.

Nerium finns det vissa som bara tål neråt -3c/-5c och andra de härdigaste neråt -13c/-15c (härdigheten i sverige är dock ännu sämre även för tåligare imed klimatet i övrigt). Tillfällig extrem köldknäpp i USA eller södra Europa/Mindre Asien kan dom klarar av men inte här.
KatteLatte
Tjaaa - min andra europeiska dvärgpalm klarade faktiskt förra vintern utomhus... smile.gif Givetvis med viss inpackning.
Alexander-VG-zon3
Jag har haft en Dvärgpalm som klarat vintrar ute utan skydd mer än -15c, en som klarade två vintrar. Men det gör dom ändå inte härdiga här. Chanserna är tyvärr inte jätte stora att dom kommer klarar sig i ett kallväxthus i zon 3 (dock denna höst som det är fortfarande är ju såpass mild att det inte är någon fara än och kommer kanske inte heller bli någon fara denna vintern när den nu ev kommer, det kan ändras snabbt), Växthus har ju både för och nackdelar

Fördelar - länge sommar, något varmare (om än när det väl är kallt ute så blir det även kallt där, beror ju också på vad för typ av växthus), vindfritt och regnfritt. Nackdelar - Varma dagar följt av frost, torka, ingen skyddande snö.

Vill du skydda och vet hur du ger ett bra skydd så är det bara att köra på och testa på tummenupp.gif Utan skydd nej tror jag inte den klarar, även om den skulle klara denna vintern. Hur dom klarar vintern i andra länder hjälper inte oss då vi har avskanaden av bra sommar. Längre och varmare en sommar är desto bättre klarar sig nerium (och dvärgpalm) kyla.

Fördelen med nerium är ju att dom är hyfsat enkla att ta sticklingar på och inte extremt dyra så man har råd att testa. Har redan testat nerium gick inte i skåne zon 1-2.
Peztis
Har du möjlighet så kan du ju göra en liten frostfri zon inne i ditt växthus med hjälp av några lager bubbelplast och en frostvakt. Såg att Jula hade en för 99:- nu.
Sedan finns det ju finare vinterväxthus, tänker på t ex Willabs.
Men en frostvakt kräver ju att det finns ström eller i alla fall möjliugheten att dra ut en lång kabel dit.

Min nerium bor annars nere i garaget nu, där är det väl mellan 4-10 grader, beroende på hur kallt det är ute. Ska ta och sätta på extrabelysningen över den och de andra men det har krånglat lite så de står nu ganska mörkt. Ännu ser de rätt pigga ut.
Fast bourganvillean har så klart tappat varnendaste litet blad...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon