Skaffade en oleander förra sommaren som fick bo ute, i kruka. Den flyttade in då det blev svalare i höstas.
Inne trivdes den väl kanske litet sådär (för torr luft?), men jag fick ett problem som jag inte kunde blunda för. Det var att den ena hunden uppenbarligen knaprade i sig av bladen. Och eländet är ju giftigt i åtminstonde viss grad. Mopsen sprang runt vid 2 tillfällen med en massa fradga kring munnen samtidigt som jag hittade tuggade oleanderblad.
Så det vill man ju inte chansa med (kan ju haft himla tur att jag inte behövde åke till vet), så växten åkte ut på komposten.
Sen läser jag för tillfället "Snö" av Orhan Pamuk och började fundera.... Om han pratar om oleanderträd i östra Turkiet, en snöig vinter; och jag dessutom gillar oleander; behöver då min oleander ligga och dö på komposten????
Så nu har den fått flytta in i växthuset och är sällskap åt min ena europeiska dvärgpalm. Växthuset är ouppvärmt och kommer så att förbli. Men det är hundfri zon och det är så skyddat som jag har möjlighet att ge oleandern. Ser det hela i stor utsträcknig som ett experiment. Klarar den sig skal den få bo där permanent.
Tror ni det kan lyckas? Med litet tut och en mild vinter, zon 3? Nån som har erfarenhet av att växthusövervintra oleander i växthus?