|
Gossen Ruda
05-01-2012, 10:08
Jo, jag vet den officiella orsaken men varför skall vi ha kvar den? Trettondagsaftonen likaså, alltså idag. Räcker det inte med att jul och nyår stökar till veckorna och ledigheterna? Inget fel med helgerna i sig men när det nya året börjat borde det bara vara att köra på, men sen stökas det till. När jag jobbade var det hela tiden tjat om vilka som skulle vara lediga då och då, halvdagar hit och klämdagar dit. Möjligen är det mina aspbergiska drag som gör att jag vill ha lite ordning på dagarna, nu är jag lite veckovill. De religiösa kan gärna få fira dagen som de vill men varför skall ALLA påverkas.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-01-2012, 11:02
Du behöver den ju inte fira om du inte vill. Förstår inte varför du gnäller?????
herkules
05-01-2012, 11:27
håller med ruda, halvdagar och klämdagar är ett oskick.
*Stintan*
05-01-2012, 11:32
Nu när du inte jobbar längre Ruda är ju alla dagar lika så vad spelar det för roll för dig vad det är för dag. Ja man blir veckovill när man inte har ett jobb att gå till  . För dom som har familj är det nog skönt att kunna fixa ihop lite längre ledighet från jobbet runt jul t.ex. Det uppskattade i varje fall jag.
Gossen Ruda
05-01-2012, 11:45
CITAT (*Stintan* @ 05-01-2012, 11:32)  Nu när du inte jobbar längre Ruda är ju alla dagar lika så vad spelar det för roll för dig vad det är för dag. Ja man blir veckovill när man inte har ett jobb att gå till  . För dom som har familj är det nog skönt att kunna fixa ihop lite längre ledighet från jobbet runt jul t.ex. Det uppskattade i varje fall jag. Visst, jul och nyår är toppen. De är dessutom mer eller mindre profana högtider som alla, nästan alla, gillar. Det är den där trettonde dagen på sladden jag funderar över. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-01-2012, 11:02)  Du behöver den ju inte fira om du inte vill. Förstår inte varför du gnäller????? Gnäller inte, bara ifrågasätter. Om nu 5 eller 10 % av befolkningen finner något att fira morgondagen för så undrar jag varför hela samhället skall stanna?
Huggorm
05-01-2012, 11:47
Det är ju för att du skall få tid att kasta ut granen
*Stintan*
05-01-2012, 11:57
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2012, 11:45)  Visst, jul och nyår är toppen. De är dessutom mer eller mindre profana högtider som alla, nästan alla, gillar. Det är den där trettonde dagen på sladden jag funderar över. Tja det fanns år då man faktiskt kunde fixa ledigt ända till över trettonhelgen beroende på hur dagarna inföll. CITAT (Huggorm @ 05-01-2012, 11:47)  Det är ju för att du skall få tid att kasta ut granen Försök inte det ska man ju göra tjugondagknut
Jag tror att man har lagt in trettonhelgen för att man ska städa ur kylskåpet och få bort all gammal julmat. Mat som legat där fjorton dar äter jag inte!!
Myosotis
05-01-2012, 12:50
Helt meningslös helgdag, det är den de borde ha tagit bort, inte annandag pingst!!!
Gossen Ruda
05-01-2012, 12:52
CITAT (Myosotis @ 05-01-2012, 12:50)  Helt meningslös helgdag, det är den de borde ha tagit bort, inte annandag pingst!!! Håller med, när jag jobbade var det skönt att ha en helgdag till på våren.
Men vad är detta. Ni låter som arbetsgivare men var bara lugna snart är alla extradagar och klämdagar borta.
Huggorm
05-01-2012, 13:09
CITAT (Alba @ 05-01-2012, 13:00)  Men vad är detta. Ni låter som arbetsgivare men var bara lugna snart är alla extradagar och klämdagar borta. Ledighet mitt i mörkaste vintern känns rätt meningslöst
Trettondagen bryr jag mig inte mycket om, jag tar hellre en extra ledighetsdag runt Allhelgona, mitt i gråaste hemskhösten...
Myosotis
05-01-2012, 13:25
CITAT (Alba @ 05-01-2012, 13:00)  Men vad är detta. Ni låter som arbetsgivare men var bara lugna snart är alla extradagar och klämdagar borta. Nej jag är verkligen ingen arbetsgivare  jag är ju inte ens arbetstagare. Det har väl inte sagts någonting om antalet helgdagar! Om du frågar mig borde folk jobba mycket mindre, varför inte införa ledighet för alla mellan jul och nyår? Jag tycker bara det är idiotiskt att annandag pingst tagits bort, och trettondagen är så fullständigt meningslös, man firar den inte, har precis firat jul och nyår, jag brukar inte ens veta om att det är trettondagen förrän jag kommer till en stängd affär.
Huggorm
05-01-2012, 13:40
Min far fyller år den trettonde januari, och som barn hade han tydligen blivit besviken någon gång när trettondagen kom och han inte fyllde år
Myosotis
05-01-2012, 13:42
CITAT (Huggorm @ 05-01-2012, 13:40)  Min far fyller år den trettonde januari, och som barn hade han tydligen blivit besviken någon gång när trettondagen kom och han inte fyllde år 
Ugglemormor
05-01-2012, 13:48
Jag bryr mig inte vilket man gör för det berör inte min vardag ........ men de som arbetar kanske vill koppla på med extra ledighet till jul-och nyårshelgen för att kunna åka bort ...........
KatteLatte
05-01-2012, 13:58
Hade de tre vise männen bara varit kloka nog att skaffa GPS hade trettondagen aldrig hänt.
Eller var SJ inblandade?
Gossen Ruda
05-01-2012, 14:32
CITAT (KatteLatte @ 05-01-2012, 13:58)  Hade de tre vise männen bara varit kloka nog att skaffa GPS hade trettondagen aldrig hänt. De kunde skickat ett SMS istället, eller kanske var sitt.
05-01-2012, 15:05
CITAT (Alba @ 05-01-2012, 13:00)  Men vad är detta. Ni låter som arbetsgivare men var bara lugna snart är alla extradagar och klämdagar borta. Precis så tänkte jag med. Men jag har också varit arbetsgivare och inte hade nåt emot 6/1. Und alla år jag var arbetstagare, tyckte jag det var skönt med varje ledig dag. Men det kanske finns så många som vilar upp sig på jobbet alla dagar och inte behöver en ledig dag. Jag älskade att jobba och jobbade mycket men en ledig dag var alltid välkommen. Gillar man inte en ledig dag ja då har man andra problem Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-01-2012, 15:05)  Precis så tänkte jag med. Men jag har också varit arbetsgivare och inte hade nåt emot 6/1.
Und alla år jag var arbetstagare, tyckte jag det var skönt med varje ledig dag. Men det kanske finns så många som vilar upp sig på jobbet alla dagar och inte behöver en ledig dag.
Jag älskade att jobba och jobbade mycket men en ledig dag var alltid välkommen.
Gillar man inte en ledig dag ja då har man andra problem
Elisabeth Trådstartaren jobbar inte. Jag tycker också att annandag pingst kunde varit kvar.
CITAT (Huggorm @ 05-01-2012, 13:09)  Ledighet mitt i mörkaste vintern känns rätt meningslöst Men det är ju då man riktigt kan vila och koppla av. CITAT (Myosotis @ 05-01-2012, 13:25)  Nej jag är verkligen ingen arbetsgivare  jag är ju inte ens arbetstagare. Det har väl inte sagts någonting om antalet helgdagar! Om du frågar mig borde folk jobba mycket mindre, varför inte införa ledighet för alla mellan jul och nyår? Jag tycker bara det är idiotiskt att annandag pingst tagits bort, och trettondagen är så fullständigt meningslös, man firar den inte, har precis firat jul och nyår, jag brukar inte ens veta om att det är trettondagen förrän jag kommer till en stängd affär. Jag håller med att det var heldumt att ta bort annandag pingst. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-01-2012, 15:05)  Precis så tänkte jag med. Men jag har också varit arbetsgivare och inte hade nåt emot 6/1.
Und alla år jag var arbetstagare, tyckte jag det var skönt med varje ledig dag. Men det kanske finns så många som vilar upp sig på jobbet alla dagar och inte behöver en ledig dag.
Jag älskade att jobba och jobbade mycket men en ledig dag var alltid välkommen.
Gillar man inte en ledig dag ja då har man andra problem - instämmer
Elisabeth Jag jobbar inte heller men jag tänker på de som gör det. I dagens stress behövs nog de lediga dagarna mer än väl.
05-01-2012, 15:36
CITAT (Anma @ 05-01-2012, 15:11)  Trådstartaren jobbar inte.
Jag tycker också att annandag pingst kunde varit kvar. Jag vet att han inte längre jobbar men varför missunnar då dom andra en ledig dag?
Gossen Ruda
05-01-2012, 15:46
Jag missunnar ingen en ledig dag men jul+nyår innebär ändå upp till 5 lediga dagar. Den här dagen som kommer på sladden efter några dagar känns lite överflödig. Flytta den till 2/1 och kalla den för annandag nyår så alla som festat på nyår hinner nyktra till. Det är ju ytterst få som firar den enligt ursprunget.
hattstugan
05-01-2012, 16:49
Vaddå extra lediga dagar vid alla helger????????????????
Ingen som jobbar med SERVICE här??
När jag jobbade i Äldreomsorgen var ALLA dagar lika dana oavsett vad det står i almanackan
Huggorm
05-01-2012, 16:56
CITAT (hattstugan @ 05-01-2012, 16:49)  Vaddå extra lediga dagar vid alla helger????????????????
Ingen som jobbar med SERVICE här??
När jag jobbade i Äldreomsorgen var ALLA dagar lika dana oavsett vad det står i almanackan Fast du fick väll bättre betalt för vissa dagar?
Natur liv
05-01-2012, 19:21
Tur att trettondagen finns, då hinner jag träffa min släkt också när juldagarna tagit slut. Speciellt i år så blev det inte många extra lediga dagar i samband med jul. Nästa år blir det bättre, då är julafton på en lördag.
Jag tycker att vi har för få extra lediga dagar och för långa arbetsdagar. Vart har diskussionen om 6-timmarsdag och fler icke-religiösa lediga dagar tagit vägen?
Helt underbart med 1 dag ledigt så här när det nya traumatiska året har börjat med mörker och ytterligare 1 år att lägga på åldersbeviset... Sedan undrar jag om man inte kan lägga skottdagen den 31 Juni istället men det är en annan historia kanske
CITAT (Natur liv @ 05-01-2012, 19:21)  Tur att trettondagen finns, då hinner jag träffa min släkt också när juldagarna tagit slut. Speciellt i år så blev det inte många extra lediga dagar i samband med jul. Nästa år blir det bättre, då är julafton på en lördag.
Jag tycker att vi har för få extra lediga dagar och för långa arbetsdagar. Vart har diskussionen om 6-timmarsdag och fler icke-religiösa lediga dagar tagit vägen? Jag tror att men lördag menar du måndag.
Natur liv
05-01-2012, 19:57
CITAT (Anma @ 05-01-2012, 19:36)  Jag tror att men lördag menar du måndag.  Ojoj ... det är ju så många veckodagar att hålla reda på
Anki på Öland
05-01-2012, 20:22
CITAT (Huggorm @ 05-01-2012, 16:56)  Fast du fick väll bättre betalt för vissa dagar? Det är så marginellt så det är knappast kompensation det tråkiga att man inte får fira jul/nyår/påsk/midsommar med familjen tycker nog dom som har familj och firar högtiderna....
Huggorm
05-01-2012, 20:29
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2012, 20:22)  Det är så marginellt så det är knappast kompensation det tråkiga att man inte får fira jul/nyår/påsk/midsommar med familjen tycker nog dom som har familj och firar högtiderna.... Jag jobbade över julen 2007, vi fick 100% övertid samt 100% helgdagsersättning. Det blev över 600kr i timmen. Dessutom fick vi gå hem tidigare med bibehållen lön, blev bjudna på julbord och fick en massa öl. Annandagen var samma betalning, fast då fick vi jobba hela dagen.
Anki på Öland
05-01-2012, 20:31
CITAT (Huggorm @ 05-01-2012, 20:29)  Jag jobbade över julen 2007, vi fick 100% övertid samt 100% helgdagsersättning. Det blev över 600kr i timmen. Dessutom fick vi gå hem tidigare med bibehållen lön, blev bjudna på julbord och fick en massa öl. Annandagen var samma betalning, fast då fick vi jobba hela dagen. Knappast inom vård och omsorg....
Huggorm
05-01-2012, 20:37
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2012, 20:31)  Knappast inom vård och omsorg.... På tal om det så jobbade min sjuksköterskesyster över julen och fick bra betalt, men jag vet inte exakt hur bra. Hon flyttade in i sitt nya hus i mellandagarna i alla fall
hattstugan
05-01-2012, 20:57
Inom Vård och Omsorg är ersättningen inget jämfört med att få vara hemma med nära och kära!
MEN några måste ju se till att ge bla vård och upprätthålla ordningen!
Tycker som många andra att denna helg kunde försvinna till förmån för en extra helgdag på hösten!
Våren har så många helger ändå!
Skulle tro att ob-tillägget inom vården är max 40 kr/h. Kanske så lite som 20kr.
Huggorm
06-01-2012, 00:24
Hur många kan säga på rak arm vad det är man firar på trettondagen? Jag hade i alla fall ingen aning förrän jag slog upp det
CITAT (Huggorm @ 06-01-2012, 00:24)  Hur många kan säga på rak arm vad det är man firar på trettondagen? Jag hade i alla fall ingen aning förrän jag slog upp det Fir o fir ... det var ju dans på möllan i Mölndal en torsdag Lördags dansen utgår, så vad gör man på lördag kväll!
Aqvakul
06-01-2012, 08:37
CITAT (Huggorm @ 06-01-2012, 00:24)  Hur många kan säga på rak arm vad det är man firar på trettondagen? Jag hade i alla fall ingen aning förrän jag slog upp det Trodde du hade bättre koll än så..
CITAT (Natur liv @ 05-01-2012, 19:21)  --- Nästa år blir det bättre, då är julafton på en lördag.--- CITAT (Anma @ 05-01-2012, 19:36)  Jag tror att men lördag menar du måndag.  Hopplahopplahej här alltså. I år är julafton på en måndag. Nästa år är det en tisdag. Det var ju ifjol som julafton inföll på en lördag.
Gossen Ruda
06-01-2012, 09:24
Jag hade faktiskt inte en susning om orsaken till "firandet" utan fick slå upp det. Att det var något religiöst visste jag men inte mer exakt. Det är nog inte så många som har koll.
Huggorm
06-01-2012, 09:42
CITAT (Aqvakul @ 06-01-2012, 08:37)  Trodde du hade bättre koll än så..  Jag är varken döpt eller konfirmerad, så kristet firande har jag extremt dålig koll på. Jag kan egentligen knappt ens grunderna. Men om den fromme och godmodige Rudan inte heller visste så skäms jag inte.
Koll på tedondagen och varför den firas är få som har. Orsaken är lite olika över tiden inom kyrkan också. http://sv.wikipedia.org/wiki/Trettondedag_jul
Är det bara 1 maj och 6 juni som är dom enda icke religiösa röda dagarna?
Gossen Ruda
07-01-2012, 09:28
CITAT (Berith @ 07-01-2012, 08:38)  Är det bara 1 maj och 6 juni som är dom enda icke religiösa röda dagarna? Nyår också annars är det rätt. Visar vilken makt religionen fortfarande har.
Ja just det, nyår tänkte jag inte på. Iofs är väl inte julen en religiös högtid från början heller, men hur just julen firades från början kan jag så lite om så det hoppar jag över.
Gossen Ruda
07-01-2012, 11:26
CITAT (Berith @ 07-01-2012, 11:21)  Ja just det, nyår tänkte jag inte på. Iofs är väl inte julen en religiös högtid från början heller, men hur just julen firades från början kan jag så lite om så det hoppar jag över.  Ett gränsfall.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 09:28)  Nyår också annars är det rätt. Visar vilken makt religionen fortfarande har. Makt vet jag inte, men det visar att religionen har spelat stor roll för våra traditioner. Få firar jul till minne av Jesu Krist, fler firar jul till Jultomtens ära, men de flesta firar nog jul för att det är en tradition - där det ursprungliga syftet har fallit undan allt eftersom. Jag brukar alltid ta semester, eller tjänstledigt om det går, mellan jul och nyår. Och gärna några dagar innan jul också, prioriterar att ha rejält julledigt och tar hellre en vecka kortare på sommaren. Ofta lägger man 11-12 timmar på jobbet varje dag (inkluderat resor och annan bortkastad tid), 5 dagar i veckan, samtidigt som man kanske bara har 2-3 timmar per dag med barnen (som ju lägger sig tidigt på kvällen), helt sjukt. Trettondagen har jag dock inget större behov av. Såsom anställd i bemanningsbranschen existerar i praktiken inte "klämdagar", möjligen blir det en "dag utan uppdrag" (och utan betalning) istället. Har kompisar som jobbar halv trettondagsafton och alltid har klämdag om trettondagen är tisdag eller torsdag, menmen, jag har ju valt min arbetstivare själv. Det kommer ju förslag om att ta bort alla helgdagar, och lägga dem i en pott man själv sedan får ta ut på vilka tusan som helst dagar som helst, frågan är dock om det är något som det finns demokratiskt stöd för att införa.
Robbanp
07-01-2012, 11:43
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 09:28)  Nyår också annars är det rätt. Visar vilken makt religionen fortfarande har. Midsommarafton är väl inte heller så religiöst betingad? Trettondagen är ju då De Tre Fesna Männen kommer och tar tillbaka julklapparna om man inte varit snäll senaste tiden... Då måste man ju vara ledig så man kan vakta grejorna!
Gossen Ruda
07-01-2012, 11:48
CITAT (Robbanp @ 07-01-2012, 11:43)  Midsommarafton är väl inte heller så religiöst betingad? Du har rätt men det är MidsommarDagen som är helgdag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|