Vi har en okänd vindruva som växer på friland, den ser ut att vara hyffsat gammal. Upptäckte i våras att den har sköldlöss runt stammarna under barkflagorna. Jag mosade det jag såg, mest torra var de. Nu undrar jag, hur farliga är de för rankan? Flera vill ha sticklingar av denna, kan man undvika smitta? Eller ska vi undvika att ge bort sticklingar?
Har fått förslag på vad det är för druva, men minns inte vad det var. Söta, gröna och kärnfria. Mums! Vore kul att kunna dela med sig.
merlin68
05-01-2012, 18:20
Kanske är det en Himrod du har?
Har aldrig hört om sköldlöss utomhus däremot, kan de överleva vinterna?
Tydligen eftersom de finns där... Fast, jag har nog inte sett några färska, bara pulveriserade (av mig).
Himrod ska läsa..
Kan det säkert vara. Då har den haft tur, klarar minus 26, vi har haft kallare......
Jag tror du kan ta sticklingar utan vidare, sköldlössen är ju döda och kommer dit på vår och sommar. Vi hade sköldlöss på våra i växthuset men de dog och jag har inte sett några på resten av växterna på flera år.
Alexander-VG-zon3
05-01-2012, 22:35
För att hindra nya sköldlöss så kan du ta och ta veck den lösa barken och antingen behandla med nåt medel eller borsta stammarna. Är det rent och städat runt vinrankan och stammarna så trivs sköldlössen mindre.
Det är rent runt stammarna förutom att rankan växer själv. Jaja, de som vill ha sticklingar kan ju bli informerade om ev. löss?? fast jag har aldrig sett några på de övre grenarna.
Alexander-VG-zon3
06-01-2012, 00:07
Nya skott och yngre grenar har inte lika grov och lösbark som äldre. Det är därför man oftast har som mest på äldre nedre delar och också så sätter sig sköldlöss på en gren och så stannar dom där vilket också blir att det blir många på äldre stammar, men tar man bort den lösa barken så hindrar man sköldlössen då dom tar skydd där under. Sticklingar tar man ju antingen ettåriga skott eller förra årets skott och då får du inte med sköldlöss (om det nu inte är extremt mycket man har). Så det är nog ingen fara att ge bort sticklingar.
octachoron
06-01-2012, 01:14
Såg på TV, Engelska trädgårdar, när inspektören från Gula Boken anmärkte på en buske som hade sköldlöss i en trädgård och sa att det fick de rätta till innan visning.
Endå gång jag har hört talas om sköldlöss utomhus.
Alexander-VG-zon3
06-01-2012, 01:47
Tror nog att det är svårt att upptäcka och därför man inte är van att se det, annars är det vanligt på vissa växter. Bland annat buxbom, järnek, vinranka är några som jag vet kan få problem med det ofta.
Jag har allt hört talas om det förr, men första gången jag ser det. Jag vill helst inte dra bort flagorna det känns som om de skyddar stammen mot köld! Den har ju uppenbarligen levt med detta länge och klarar sig, så jag fortsätter mosa det jag ser (fast än så länge har jag inte hittat några stora levande).
Hej
Om vi spolning nu dom med vinter olja blandas med vatten så de kommer inte att kunna ta syre så kommer att dö .
. H.Bassam
andersen
07-01-2012, 17:14
CITAT (Bassam @ 07-01-2012, 02:42)

Hej
Om vi spolning nu dom med vinter olja blandas med vatten så de kommer inte att kunna ta syre så kommer att dö .
. H.Bassam
Vad menar du med vinter olja?
Alexander-VG-zon3
07-01-2012, 18:09
Har inte märkt någon skillnad när jag tagit bort de äldre lösa barken. Tror inte det gör så stor isolerings skillnad när det väl är vinter.
Ett tips jag lärt mig från Reads nursery.
Jag gjorde det på min vitis vinifera och det är en känslig druva och även då vintern var väldigt kall så klarade sig stocken som den brukar. Din verkar vara en väldigt bra och härdig sort ?
Men på stora väl etablerade vinrankor är det ju inte livshotande med sköldlöss. Och är dom redan döda är det ju ett ännu mindre problem.
Ja, den verkar toppen. Står inte ens speciellt soligt, faktiskt mörkaste hörnet på hela tomten! Men längs en vägg (ouppvärmt hus). Tar nog näring från utedasset. Står säkert väldränerat och vi har milt klimat här med vatten runtom. Det var -27 första vintern vi bode här och det klarade den!
På min Frankenthaler som står i ett fallfärdigt växthus (med saknade glas mm) så fick jag angrepp förra sommaren, blev så äcklad så jag bara vände och gick ut!
I somras såg jag dock inte sett en endaste en! Får väl se hur det blir nu i år.
Jag har haft sköldlöss på min Himrod på friland. Det var när den var ung och hade förmodligen blivit försvagad därför att jag hade bundit fast den vid väggen och snöret hade börjat strypa stammen. Jag skrubbade av sköldlössen och kontrollerade alla fästen, sedan dess har jag inte haft fler sköldlöss på vinrankan. Jag har hört att om växten är försvagad (som i mitt fall) blir den lättare drabbad. En åtgärd i bekämpningen är alltså att även kontrollera att växten mår bra helt allmänt.
redigerat: har den på friland
Ja, om den mår bra har jag ingen aning om... Den växer

Jag får väl skrubba lite i vår. Ska även beskära, det har jag inte gjort innan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.