Gröna mormor
05-01-2012, 17:41
Jag vet att det inte är så väldigt bra bilder, men kanske kan någon ändå hjälpa mig med identifieringen. Har kollat i fågelböckerna men är osäker på vilken fågel det kan vara. Var äveninne på ungfågel av rödhake, men det finns väl inga sådana nu.
sparvuggla
05-01-2012, 17:48
Du har en järnsparv på din matning.
Grattis! Ovanlig gäst vintertid minsann.
Myosotis
06-01-2012, 00:00
Ja, vad roligt med järnsparv! Har jag bara haft på vinterbesök en enda gång, men jag ser att du bor i zon 1, kanske större sannolikhet då. Gransångaren finns inte här på vintern och besöker inte fågelmatningar.
Järnsparven bara heter sparv, men den är inte närmare släkt med gråsparven. Så att du tänkte rödhake var inte så dumt, de är rätt lika. Den tunna insektsätarnäbben syns tydligt på dina bilder. Sparvar/finkfåglar har tjocka kraftiga näbbar som är lämpliga när man är fröätare.
Gröna mormor
06-01-2012, 09:22
Vad glad jag blir! Tack för hjälpen. Nu kan jag således tillfoga ytterligare en fågelart till mina trogna gäster vid fågelbordet.
Myosotis
06-01-2012, 17:09
Se till att där finns talgbollsmulor eller att den kan komma åt talgbollen som på första bilden, har du tur kanske den stannar ett tag!
Gröna mormor
07-01-2012, 12:01
Både järnsparven och rödhaken brukade förr äta nerfallna frön och delar av talgbollen, helt enligt beskrivningarna i fågelboken, men på senare tid har båda flugit upp och satt sig på en gren och ätit direkt från talgbollen. Jag har upptäckt att dom inte kan sitta på sidan på fågelmatarna som blåmesen och talgoxen gör, så jag har hängt talgbollarna vid en möjlig sittgren för dom.
Jag tycker dina bilder på järnsparven är jättebra.Jag har haft järnsparv på besök här,men inte de 2 sista snörika vintrarna.Rödhake bruka vara här men denna vintern har jag inte sett till den,tyvärr.Ska håller lite bättre koll på småfåglarna nu när julen är över och vintern tar vid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.