Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164
Aqvakul
Ja, blev bjuden (annars lite mot mina principer så här i "förtid"...)

Är du sömnig?
Motti
Tycker inte om sötsaker så mycker !men en och annan Semla kan jag äta men då bakar jag den själv !

Har du svårt för att acceptera andras politiska åsikter ?
Kryddan03
Nej, inte är jag sömnig vid den här tiden på kvällen.

Vilket är ditt favoritnamn bland de latinska/vetenskapliga namnen på växter?
Motti
nu fick jag hjärnsläpp men det skulle väl vara Phua bullposa något sådant)= BLÅSIPPA ;)LITE OSÄKER DÄR wink.gif

Har du börjat att ta sticklingar nu och börjat plantera ?Har jag wink.gif
mamamaggan
Alldels för tidigt att ta sticklingar nu , tidigast när vi kommit in i februari är det lämpligt om man vill att de ska bli bra !

Vilka blommor fanns i brudbuketten när du gifte dig ?
Kryddan03
CITAT (Motti @ 16-01-2012, 23:09) *
nu fick jag hjärnsläpp men det skulle väl vara Phua bullposa något sådant)= BLÅSIPPA ;)LITE OSÄKER DÄR wink.gif

Har du börjat att ta sticklingar nu och börjat plantera ?Har jag wink.gif

Blåsippa heter Hepatica nobilis... Phua bullposa finns det överhuvudtaget inget som heter!
Om du inte kan svara kan du väl låta bli istället för att förstöra bara för att du måste? Så trist och brist på respekt i mina ögon! thumbdown.gif
Motti
Pinoccioroso rosa och blåklint smile.gifså vacker var var den ! En kopia av den jag hade på min frisörexamnen

Är du emot plastblommor till gravar mm ?
mamamaggan
Inte bara emot , det är förbjudet här.

Vad gillar du bäst , " vanligt kaffe " eller någon av alla de där sorterna som man kan få på kaféerna nu ?
Kryddan03
Vanligt bryggkaffe (har svårt för sumpen i kokkaffe) med en skvätt mjölk i - inget socker.

Ställer om min fråga ovan och hoppas på ett intelligent svar:

Vilket är ditt favoritnamn bland de latinska/vetenskapliga namnen på växter?
mamamaggan
Hypericum och Helianthus har av någon anledning fastnat i mitt minne.

Kan du många latinska namn på växterna ?
Myosotis
nej, mest bara på fåglar. Nucifraga caryocatactes macrorhynchos - visst är det som poesi?
mamamaggan
Absolut !

Vad heter den fågeln på svenska ?
Motti
Måste man veta allt på latihn för att vara "smart " ?huvudsaken är väl att man njuter av livet som finns utanför knuten och det njuter jag av oavset vilket språk !

Har du tid att uppleva allt ljus måne sol osv i naturen ,tar du dig tid att se vad som händer utanför ditt fönster ?
Kryddan03
Nötkråka (smalnäbbad). Inte lika poetiskt som det latinska namnet - men fint ändå. biggrin.gif

Har du kort stubin eller brukar du ha lite mer tålamod med jobbiga människor?
Motti
Jag är väl i grunden en snäll männsika inte alls aggresiv men jag har egna åsikter som jag står för och då kan jag bita ifrån ,det är ingen som sätter sig på mig längre .Täl inte översittarfasoner !

Vad är din bästa sida som männsika ?
Kryddan03
CITAT (Motti @ 17-01-2012, 00:16) *
Jag är väl i grunden en snäll männsika inte alls aggresiv men jag har egna åsikter som jag står för och då kan jag bita ifrån ,det är ingen som sätter sig på mig längre .Täl inte översittarfasoner !

Vad är din bästa sida som männsika ?

Har inget behov av att framhäva mig själv. Försöker väl vara så god som någon annan, antar jag.

Hur mycket skulle du max lägga på ett hus du verkligen vill ha över allt annat om du hade råd och pengar inte var ett hinder?
Motti
Det där var en känslig fråga inte så mycket för mig som för andra här på Forumet .Vi har redan det ultimata boendet vi sålde vårt stora hus för snart fyra år sedan och köppte den här sjötomten som vi har nu ,men vi har hundra kvm mindre hus nu och det är kanon att slippa städa så mycket.Iövrigt så lever vi ett enkelt liv och njuter av tillvaron rolleyes.gif Katten och jag mest smile.gif

Hur skulle du vilja bo ultimat ?
Natur liv
I ett litet torp i en skogsglänta vid en sjö. Lugnt och avkopplande.

Har du hittat ditt drömboende?
Eva i Skåne
Läget där sommarstugan finns är vårt paradis. Sen kunde kanske huset varit lite bättre... men det är där drömmarna kommer in smile.gif

Har du sovit gott i natt?
Aqvakul
så där...

Brukar du ha god nattsömn?
malcolm
Beror på hur man ser det, somnar lätt men vaknar några gånger under natten fast somnar för det mesta om efter toabesök.

Har du börjat få vårkänslor?
Eva i Skåne
Ja, åtminstone stundvis

Har du börjat bläddra i frö/växtkataloger än?
malcolm
Nej men jag skall åka till lämpligt varuhus/butik och kolla utbudet snart.

Har du förberett med såkrukor etc. ?
hattstugan
Jo här har såendet redan börjat! Väntar på fröer från Odla!

Har du sett solen idag?
malcolm
Nej, den har lyst med sin frånvaro.

Vad blir det första du skall ta itu med utomhus i vår?
merlin68
Jag planterar några fina vårkrukor med penseer och påskliljor:)

Längtar du efter våren?
malcolm
JAAAAA!

Har du trädgårds-/balkongmöblerna i garage eller liknande?
merlin68
Nej jag har tak över altanen så de gamla trämöblerna och hammocken står där året om.

Vad har du för ringsignal på din mobil?
malcolm
Den heter Caribbian (Nokia), valde den för att den väsnas mest

Missar du ofta samtal för att du inte hör att det ringer?
Eva i Skåne
Inte jätteofta, men det händer

Hur ofta byter du mobil?
Natur liv
Så sällan jag kan, kanske var sjunde år ... sådär på en höft.

Är det viktigt att ha den senaste mobilmodellen?
malcolm
Inte för mig, min är säkert 6/7 år någonting.

När skaffade du din första mobil?
hattstugan
13 år sedan! Fick en som premie hos ett Home Party Fröetag

Tycker du om hundar?
Aqvakul
Mycket

Någon favoritras?
Motti
Beagles och Luzernerstövare !vi har haft tre Beagels under vår 38 år tillsamans plus en Drever .Hade en dvärgpudel när jag var 12 år ;)men just nu är det katten Helge som styr och ställer här men det ska bli hund vad det lider och då blir det nog jakthund igen confused.gif

Har du några djur hos dig ?
merlin68
Hund och katt och akvariefiskar!

Vilka husdjur har du haft genom åren?
malcolm
Det har passerat otaliga djur här genom åren när barnen växte upp, hamstrar, kaniner, marsvin, möss och jag vet inte allt men just nu har vi "bara" en katt. Under min uppväxt hade mina föräldrar hund och en kanin.

Är det viktigt att barn får växa upp tillsammans med djur?
Natur liv
Ja, det är bra för barn att öva empati med djur. Djur ger tydliga svar om de trivs eller inte med vad barnen gör med dem.

Behöver vuxna också umgås med djur?
malcolm
Ja det kan nog vara bra och i USA har man i vissa fängelser låtit fångar få ansvar för en egen hund.

Tycker du det är dyrt med djufoder/mat?
Aqvakul
Nej

Hur är vädret?
malcolm
Mulet

Har alla i hushållet stigit upp hemma hos dig?
Aqvakul
Ja, alla två...

Hur rankar du januari bland årets månader?
malcolm
Ganska lågt, speciellt med årets vinterväder.

Har du skottat snö någon gång denna vinter?
hattstugan
Nej Eller jo skottade av altanen 1 gång före jul

Saknar du snön?
malcolm
Nej, förutom att min trädgård ser finare ut under ett snötäcke.

Har du dåligt samvete för något som är eftersatt på din tomt?
hattstugan
Jo det finns allt sådant även hos mig

Har du börjat planera nåt för trädgården än?
malcolm
Planera är väl för mycket sagt men lite funderingar har jag.

Kommer du att lägga mycket pengar på din trädgård/balkong i år?
Lokan
Absolut inte!

Har du stor trädgård?
Eva i Skåne
Stor trädgård - nej. Jag har ganska stor skogstomt med rabatter och ojämna mossmattor

Är det ok med mossa i gräsmattan?
Myosotis
Ja!! bravo.gif

Kan du få annat än låtar på hjärnan, t.ex. en engelsk mening som du tänker om och om igen hela dagen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon