Full version: Ryska sorter
mallinpallin
Jag har bett min kusin som bor i st petersburg att köpa lite grönsaksfröer åt mig.
Han har ingen koll på grönsaker alls och jag vet inte riktigt om jag ska be honom om något särskilt så tipsa mig gärna.

Någon särskild grönsak som det finns många spännande ryska sorter av eller någon speciell namnsort som han kan fråga om

Han talar flytande ryska så språket är inget problem, men hans kunskap om grönsaker och växter öht är mycket begränsad.
ingrids
Det jag sett av det ryska utbudet i svenska fröhandlar (främst Impecta) är att det verkar finnas både meloner och tomater som ska funka bra på friland och mogna fort. Vad gäller tomaterna är det jag sett i ganska varierande färger. Själv är jag mest intresserad av ryska bärbuskar smile.gif
mallinpallin
meloner för friland låter ju spännande, får be honom att kolla det.
Vad finns det för ryska bärbuskar som är speciella?

Hur är det med utföranderegler från ryssland egentligen? Vi tänker hälsa på honom någon gång och det vore ju roligt om man kan ta med något hem
ingrids
Det finns två sorters bärbuskar jag tycker verkar spännande men inte har testat så jag kan inte garantera att de smakar gott. Den första är Blåbärstry,
Lonicera kamtschatica, finns flera olika namnsorter (den vanliga Anja verkar dock inte vara en god bärsort). Som jag förstått det smakar det nånstans mittemellan svartvinbär och blåbär. Den andra är sötrönn, Sorbus var. edulis, som jag har förstått är rönn korsat men fruktträd där smaken blir olika beroende på vad de korsats med. Funderar på ett litet buskwoodland med Blåbärstry och en underplantering av vårblommande växter, buskarna ska bli 1,5 meter så det borde gå att stamma upp dem lite lätt. Sötrönn tänker jag övertyga andra att köpa och hoppas få smaka, min trädgård är lite liten för att få plats med allt jag vill ...
Det går trädgårdsresor till baltikum och där verkar införsel inte vara ett problem, Ryssland vet jag tyvärr inget alls om reglerna. Jordbruksverket har information om reglerna.
Preussen
till hösten får du be din vän skicka över vitlök, finns många intressanta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon