kerstinh
Jag tänkte göra en buskplantering till våren och undrar om någon som har lite mer koll på sånt än jag har lust att ge mig lite feedback eller komma med kommentarer rent allmänt eftersom detta är första gången jag planerar en hel större yta på en gång, så det känns lite övermäktigt.

Buskarna skall stå på en remsa som är ca 6 m lång längs kanten i vår trädgård som vätter mot gatan. Meningen är framför allt att skapa lite insynsskydd utan att skapa en hög vägg i form av plank eller häck mot gatan. Ungefär 3 m från vägen står ett äppelträd och en bok så jag vill helst inte ha buskaget mer än max 1,5-2 m bred. Jag brukar ligga i en hängmatta som hänger mellan äppelträdet och boken, så för att slippa känslan att jag ligger mitt på gatan, borde buskarna vara någorlunda täta och runt 1,5-2 m höga.

Såhär har jag tänkt:
schersmin, fläder, häggmispel? och något elefantgräs i en rad längst bak. Kanske någonting vintergrönt emellan (t.ex. bambus) fast jag vet inte om det blir för rörigt...? Smällspirea och kornell framför buskarna i hörnet (buskaget kommer att sluta mot en låg häck i ena änden så där uppstår ju ett hörn, så jag kan plantera lite djupare). Jag har mest valt buskarna efter vad jag gillar såklart plus att det ska vara något fint alla årstider. Jag vill gärna ha en magnolia och trollhassel också, men de skulle kanske inte passa så bra inklämda här, eller?

Jag funderar fortfarande på vad jag kan ha längst in i hörnet. Gärna något större, men skulle ett litet träd passa? Eller blir det konstigt med träd precis bakom en stor buske?
Sedan undrar jag hur tätt jag borde plantera. Om buskar t.ex. sägs bli 1,5 m breda, borde jag plantera dem lite tätare så att de växer in i varandra? På andra sidan i min trädgård har jag rätt glest planterade buskar och där kan man ju se igenom en massa och det är väldigt svårt att hitta växter att fylla upp med på höga smala bitar...

Om någon har en bild på något liknande som jag planerar blir jag väldigt glad om ni vill lägga upp det. Jag vet ju hur alla möjliga vildvuxna buskage ser ut, men de är ju ofta så breda, så jag undrar hur det kommer att bli om man försöker sig på något tätt utan att ha 10 m djupt...

Jätte, jätte, jätte tack om någon vill ge mig lite tipps och feedback! :-)

Jag bor förresten i zon 1 och har väldigt sandig jord.

/Kerstin
ängsvädd
Det låter jättehärligt att skapa en buskvägg. Har inga tips just nu iaf, men träd o buskar kan väl stå nära varandra - det gör de ju ibland i naturen. I o för sig kanska man ska välja en buske som inte är så ljuskrävande under ett träd.

Jag skulle iaf satsa på bärbuskar. Har du sand så trivs det supernyttiga havtornet - bäret alltså smile.gif

Även björnbär - ja, kort sagt bär- och fruktträd. Vildkörsbär som träd.
Mike R Petersen
Det finns väl inget rätt eller fel i hur du kombinerar ditt "buskage" det är i slutänden en fråga om tycke och smak.

Planteringsavståndet är lite samma sak dock bör du tänka på att om du planterar för tätt måste du antingen hålla efter de kraftigväxande eller acceptera att några buskar kommer att kvävas.

Att ha träd är absolut inte dumt tvärtom kan det bli väldigt snyggt med en krona som sväver över buskerna.

Om du inte vill ha det bredare än 1,5 till 2 meter så blir jo de flesta av dem du nämnar så stora inom 10 år så med det i åtanke skulle jag plantera i zig zag och ha tex perenner vårlök och olika marktäckare emellan för att skapa ett djup och liv.

Båda Magnolia och trollhassel kan vara snygga i "buskage" om de får en plats där de står lite ut och får visa sina karaktäristika annars är de bättre som solitärer fast det är fortfarande en fråga om smak, har du extra plats i ett hörn kanske de kan passas inn där kolla dock sort på magnolian då det är väldigt stor varation i växtkraft.

Som vintergröna skulle inte jag välja bambu då växtformen på båda bambu och de buskar du nämner är ganska upprätt så vintertid skulle allt bli "pinner" däremot skulle jag kunne se någon form av tall, en, thuja eller cypress med lite öppnare växtsätt.

Det skulle vara kul att se bilder på det färdiga jobb, lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon