Jag har odlat nästan alla grönsaker under åren, men väldigt lite ärtor och aldrig bönor.
1)Nu skulle jag vilja testa haricotsverts och ärtbaljor. Ungefär sådana som man har i wokblandningar.
Finns det någon pålitlig lätt nybörjarsort?
Jag bläddrade genom Runåbergs katalog och blev bara snurrig om alla problem som kan straffa en bön-och ärtaodlare.
2)Vilken sort skulle vara bra om man vill ha runda goda sockerärtor,
sådana som går även att förvälla och frysa in?
3) Jag är också nyfiken på någon bra böna, mild i smaken som " vita bönan i burk"
Piccante
07-01-2012, 00:46
Har inget direkt tips om sort. bönor och ärtor är väldigt lättodlade och ger mycket avkastning så jag tror du kommer lyckas med vilken sort du än väljer. Vänta bara med att sätta frö/ plantor tills jorden är tillräckligt varm. Man brukar säga 15C för bönor och 10C för ärtor.
Enda problemet (som är stort hos oss) är att sniglarna älskar ÄLSKAR bönor. Väljer höga sorter, har jag tur hinner de vinda iväg innan sniglarna hinner döda dem och sedan får skidorna vara i fred relativt bra. Finns det mer än hög och låg sockerärt.. Har aldrig tänkt på det. Odlar alltid dem, dels för att sniglarna inte äter dem (!?!?!?! varför) och för att de är lunch medan man rensar och påtar i landet.
Sorter har jag inga tips om är inte så inne på det än så länge vi förlorar kampen mot sniglarna, billigast är bäst liksom...
Tack för lugnande besked om odlingarna. Snigervarningen ska jag hålla i minnet!
Jag hoppas fortfarande att någon skulle ha tips om sorter också!
Tack för lugnande besked om odlingarna. Snigervarningen ska jag hålla i minnet!
Jag hoppas fortfarande att någon skulle ha tips om sorter också!
Jag köper de som är billigast, är inte så kräsen så länge vi kämpar mot sniglarna mer än något annat. Vet inte vad skillnaden är, storlek på skörd och sådant kanske? Har testat bröderna Nelson tex. som vaxbönor, sockerärtor, får stor skörd (om sniglarna inte hinner före). Jag föredrar att äta färskt, tillagat(eller förvälla och frysa in) och torkar inga bönor.
Jag har de senaste åren satt vanliga gula vaxbönor, billiga sorter i vanliga affären och jag tycker det är jättegott samt att det blir stor skörd.
Har även satt bönorna purple queen som är jättegoda. Är lila när de växer men sedan blir sedan gröna när de kokas. Stor avkastning.
Båda är lågväxande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.