Trampendal
07-01-2012, 04:07
Alldeles för en stund sen kom sonen ner från sitt rum och meddelade: -Min dator exploderade precis!
Okeeeeej!???!
Jag går med honom upp och känner den stickande doften av bränt el-nånting.
Det har alltså sagt poff i datorn för att sedan bli svart och lukta illa.
Skärmen verkar funka, det är själva "burken" som har poffat, den är också stendöd som det verkar.
Någon idé någon om vad som hänt?
Vad har exploderat?
Burken är inte varmare än normalt och nu är alla sladdar urdragna så någon brandfara verkar inte finnas.
andersen
07-01-2012, 07:58
El agrigatet som har brunnit, enkelt att byta själv,övriga komponenter brukar klara sig.
Lukta baktill vid fläkten där nätagget sitter. Luktar det bränt där är det som andersen säger. Brukar vara det vanligaste som poffar och luktar brännt. Den sitter med några skruvar och lite sladdar. Bara man kollar vart sladdarna på det nya agget ska sitta är det inga problem att byta själv.
malcolm
07-01-2012, 18:40
Håller med föregående talare, förmodligen är det någon större kondensator i nätaggregatet som poffat. Det går att byta enbart kondensatorn men risken är stor att något mer har gått sönder.
Huggorm
07-01-2012, 19:16
CITAT (malcolm @ 07-01-2012, 18:40)

Håller med föregående talare, förmodligen är det någon större kondensator i nätaggregatet som poffat. Det går att byta enbart kondensatorn men risken är stor att något mer har gått sönder.
Håller med i allt, men vill tillägga att om en elktrolyt gått så brukar fler vara dåliga. Man kan ofta se hur de buktar ut i toppen
Vad kostar nätagget till en vanlig dator? Typ 3-400 kr. Knappast värt att börja laga det trasiga...
Huggorm
08-01-2012, 00:01
Nej precis, det är bara att byta och hoppas på att resten av dator överlevt.
Trampendal
08-01-2012, 00:36
Tack för alla svar!
Skönt att höra (läsa) att det förmodligen inte är värre än nätaggregatet.
Låter billigt och enkelt att byta.

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 00:01)

Nej precis, det är bara att byta och hoppas på att resten av dator överlevt.
Hur stor är risken (om den finns) att hårddisken har pajat?
Huggorm
08-01-2012, 00:40
CITAT (Trampendal @ 08-01-2012, 00:36)

Tack för alla svar!
Skönt att höra (läsa) att det förmodligen inte är värre än nätaggregatet.
Låter billigt och enkelt att byta.

Hur stor är risken (om den finns) att hårddisken har pajat?
Konstiga saker händer just när nätaggregat går sönder, då kan höga spänningar skickas ut i dator. Det är omöjligt att säga innan man provat.
Har fått byta nätagg 7-8 gånger under dom år jag har haft dator (ca 15 år) och har aldrig varit med om att hårddisken dött. Det kan givetvis hända men är ovanligt.
Måste dock poängtera att jag för det mesta har haft minst 3 datorer igång dygnet runt. Det händer inte 7-8 gånger på 15 år vid normalt datoranvändande.
Trampendal
08-01-2012, 01:04
CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 00:40)

Konstiga saker händer just när nätaggregat går sönder, då kan höga spänningar skickas ut i dator. Det är omöjligt att säga innan man provat.
Okej, vi får se då.

CITAT (RB9310 @ 08-01-2012, 00:51)

Har fått byta nätagg 7-8 gånger under dom år jag har haft dator (ca 15 år) och har aldrig varit med om att hårddisken dött. Det kan givetvis hända men är ovanligt.
Måste dock poängtera att jag för det mesta har haft minst 3 datorer igång dygnet runt. Det händer inte 7-8 gånger på 15 år vid normalt datoranvändande.
Låter betryggande, jag hoppas att sonen haft turen på sin sida.
Han blev nog lite chockad av händelsen dock. Plötsligt bara small det och allt blev svart.
Trampendal
08-01-2012, 01:26
Förresten, om man tar ett aggregat från en annan dator (vi har några avdankade "burkar" står), går det bra med vilket som helst eller vad ska man kolla?
Huggorm
08-01-2012, 01:29
CITAT (Trampendal @ 08-01-2012, 01:26)

Förresten, om man tar ett aggregat från en annan dator (vi har några avdankade "burkar" står), går det bra med vilket som helst eller vad ska man kolla?
Det kan hända att det går. Kolla hur många watt aggregaten är på, det nya skall helst vara lika kraftigt som det gamla. De är ofta runt 300W, så vet du ungefär vilka siffror du letar efter. Sedan gäller det att kontakterna passar, är det en ganska ny dator har den troligtvis ett annat system. Då passar inte äldre nätagg. Men så länge kontakterna är likadana så skall det funka, någon har tänkt till när standarden skapades.
Trampendal
08-01-2012, 02:20
Tack Huggorm!
sqrulan
15-01-2012, 00:39
Min son har gjort ALLT han har levt on the edge.................därför är vi ovänner. Han är född i augusti och ett mänskligt lejon!
Han har gjort ALLT!
sqrulan
15-01-2012, 00:56

Jag älskar ju mina fina och duktiga barn! Det blev nåt fint och underbart!
Visst är det ändå tur att man som fåglar väljer rätt partner, han hadde ju den snyggaste volvon i västerbotten och var en timmerhuggare! Ja det är väl HELT DJÄVLA otroligt!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.