Full version: Jättelilja
4:an
Tycker att denna lilja är så vacker på foto jag ser...har nu köpt frö till den från Impecta ...är det någon som har erfarenhet av att fröså den? Tar det lång tid m.m.??
Gunilla T
Jag har själv bara erfarenhet av kalljordskrinum som jag köpt som planta men ännu har den inte blommat. Gräver upp och tar in den till vintern eftersom härdigheten inte är den bästa.

Sår du från frö får du nog vänta många år på en blomning, kanske sex, sju år. Växten dör när den har blommat och då får man hoppas att den satt sidolökar.

Den kräver mycket näringsrik jord, får aldrig torka ut och trivs alltså i skuggigare miljöer.
Då är det tålamod som gäller...hade ingen aning om att det tog så lång tid från frö till blom .... whistling.gif
Fortfarande har inget hänt....två veckors värme....fyra kyla och sedan värme....ingenting....nu står de utvisade i kylen! Får se vad och om det händer något!
Eva 33c
CITAT (4:an @ 21-03-2012, 20:11) *
Fortfarande har inget hänt....två veckors värme....fyra kyla och sedan värme....ingenting....nu står de utvisade i kylen! Får se vad och om det händer något!

Det är för korta perioder av värme/kyla för denna växt. Men du bör låta sådden stå utomhus helt och hållet under minst ett år, så den får utstå alla temperaturväxlingar. Enligt uppgift kan det ibland behövas två vintrar med en riktig sommar emellan innan något händer. Tålamod behövas alltså redan inna något grönt kommer upp : ) Den är lite av en utmaning att så, jag har inte lyckats, men behöll nog inte sådden tillräckligt länge heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon