ängsvädd
07-01-2012, 15:09
Jag skulle önska tips på vilda träd och även buskar som trivs på vattensjuk mark. Al och sälg känner jag till men finns det fler arter?
Huggorm
07-01-2012, 15:34
Pil, björk, asp och poppel fungerar på vattensjuk mark, så länge det inte är riktigt blött. Men al är förståss den som verkligen är anpassad för det
Gossen Ruda
07-01-2012, 21:35
Häggmispel.
Huggorm
07-01-2012, 21:44
Gråvide, salix cinerea. Ångra dig inte bara, för de är omöjliga att bli av med när de väl fått fäste
ängsvädd
08-01-2012, 10:16
1000 tack för era förslag

En liten fråga: Är häggmispel ett vilt träd?
ingrids
08-01-2012, 10:53
Det beror sig på hur petig du är - häggmispel kommer ursprungligen från nordamerika men har förvildat sig i Sverige och det är ju fler växter vi betraktar som vilda som börjat på det sättet

.
KatteLatte
09-01-2012, 06:51
Björk är väl rätt törstig, men å andra sidan har jag nog inte sett så mycket björkar på vattensjuka ställen. Nån som vet?
(Eller är det så att björken dricker upp allt så det inte KAN bli vattensjult där den står?

)
Garden bliss
09-01-2012, 22:25
Björk dricker otroligt mycket vatten, jag minns inte hur mycket men min svärfar drar det där ibland. "En stor björk dricker si och så (många hundra liter?) per dag på sommaren.
Där jag bor är grundvattnet högt bitvis och här är massor av björk (och en hel del sälg och al, även en och annan bok, tall och gran).
CITAT (Garden bliss @ 09-01-2012, 22:25)

Björk dricker otroligt mycket vatten, jag minns inte hur mycket men min svärfar drar det där ibland. "En stor björk dricker si och så (många hundra liter?) per dag på sommaren.
För en stor björk, tror jag att det är uppåt 3-400 liter per dygn ...
MIN svärfar (som kan mycket om skog), har jag för mig, har sagt nåt om 5 dl per timma per kvadratmeter lövverk. Är inte helt säker !
Huggorm
10-01-2012, 00:00
Anledningen att träd dricker vatten är att de låter det avdunsta från löven för att kyla dessa under varma sommardagar. Har de inga löv dricker de inget vatten alls, och är det inte varmt dricker de bara lite. Att plantera träd för dränering av vattensjuk mark ger alltså ingen nytta under regniga höstar eller vid snösmältning.
CITAT (Huggorm @ 10-01-2012, 00:00)

Har de inga löv dricker de inget vatten alls, och är det inte varmt dricker de bara lite.
Hur är det med barr ? Vintergröna träd, alltså. Fast de har väl nån "glykol"-liknande vätska på vintern och dricker lite ?
Huggorm
10-01-2012, 08:15
Barrträd har inte heller någon anledning att dricka när det är kallt. Men de sätter igång före lövträden på våren, de börjar redan när den första vårsolen börjar värma. Det är därför de får problem ifall det är djup tjäle, då kan de inte suga vatten och då blir barren brända
Garden bliss
10-01-2012, 09:35
Vad intressant det där med avdunstningen via lösen, det där har jag inte tänkt på. Så klart därför det står vatten på fälten här ibland (t.ex. nu), platser som är snustorra på sommaren.
Men avdunstar det inget vatten alls från stammar och grenar efter att löven fällts? I år t.ex. så har det varit en mycket mild vinter, hos oss har det knappt varit minusgrader alls, det normala på dagen är nog en 5-6 grader (vi hade +10 ett par dagar under julhelgen!). Stammarna och grenarna är ju inte helt torra inuti, menar jag?
Huggorm
10-01-2012, 10:03
Lite avdunstar det säkert från stammar och grenar, men det är nog inte speciellt mycket. Särskilt inte när luften varit så fuktmättad
Överbölingen
12-01-2012, 22:24
Mangrove?
Gran, björk, al, pil. Är det riktigt blött, så trädet står med rötterna i vatten nästan hela året, så är det nog bara al som gäller.
ängsvädd
15-01-2012, 10:15
Tack för alla intressanta inlägg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.