Min drömträdgård blev översvämmad under förra stormen. Säkert en halv meter havs vatten täckte den under några dagar.
Är allt hopp ute?
Eller kan den klara sig?
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2012, 23:23
Usch, vad tråkigt med dessa naturkatastrofer men ge inte upp hoppet, växter/träd/buskar är tåligare än vad man tror. Håller tummarna!
merlin68
07-01-2012, 23:30
Hoppas det går bra! Det beror lite vilka växter du har där. I min "nedre" trädgård är det översvämning varje vårvinter med stående vatten i flera veckor på en del av tomten. Jag har många dagliljor där och de tar inte skada av det trots "dränkningen". Klart att känsligare växter som ex alpiner dör för de inte tål väta men de flesta perenner klarar nog enstaka översvämningar.
Det handlar om salt havsvatten på västkusten. Det är inte i första hand vätan utan saltet jag är orolig för.
Jag hade inte planterat färdigt så det fanns inte mycket växter. Men humlen hamnade nog under en meter hav.... annars var det kaprifol och lite perenner.
Jag hoppas ju att saltet kan regna bort innan växandet startar. Men tänk om jorden är helt förstörd?
Enligt grannarna var det 25 år sedan det var så översvämmat.
merlin68
07-01-2012, 23:52
Oj där kan jag inte hjälpa dig tyvärr. Kan inte det är med hur tålig olika växter är mot salt. Havtorn ska dock vara salttålig men det är nog inte humlen? Hoppas iaf du slipper fler översvämningar de närmaste 25 åren, stackars dig!
Huggorm
08-01-2012, 00:36
Det mesta saltet kommer nog lakas ut, inget tyder ju på att regnandet skall avta
Bor du så nära så blir nog din tomt drabbad av salta vinda hela tidedn så växtligheten kanske är anpassad till salt. En halv meter salt vatten borde döda de växter som inte tål salt.
Tyvärr fick jag inte se översvämningen själv, grannarna fick massor med hav i sina källare och det lär ha gått vågor på tomten. En ganska otrolig syn, antar jag.
Vi får väl se hur det till till våren.
Gossen Ruda
08-01-2012, 20:09
Jag skulle tro att marken redan från början var vattendränkt varför det inte trängt ner så mycket saltvatten i den. Regnet kommer nog att skölja bort det mesta ganska snart.
Jag hoppas du har rätt Ruda!
Och om det dessutom var lite kallare i marken så det kanske fanns lite tjäle så stoppar den ju också lite?
Men jag misstänker att det inte finns mycket till tjäle att prata om? Här i Stockholmsområdet är den väl någon dm - om ens det - efter liiite kallare väder ett par dagar. Kanske inte kan kalla det för tjäle ens, lite jord-skare mera.
CITAT (evaisa @ 08-01-2012, 12:11)

Tyvärr fick jag inte se översvämningen själv, grannarna fick massor med hav i sina källare och det lär ha gått vågor på tomten. En ganska otrolig syn, antar jag.
Vi får väl se hur det till till våren.

Beroende på var du bor på västkusten så är du i vilket fall som helst välkommen till Surte-marknaden där ett Odla-gäng säljer växter, utanför Glasbruket. Där kan du kanske hitta nya växter ifall dina inte klarat sig, och till bra överkomliga priser. Trevligt har vi också

Mer info kommer så småningom när det blir dags!
ingrid fuxwall
10-01-2012, 19:22
CITAT (CillaM @ 10-01-2012, 19:12)

Beroende på var du bor på västkusten så är du i vilket fall som helst välkommen till Surte-marknaden där ett Odla-gäng säljer växter, utanför Glasbruket. Där kan du kanske hitta nya växter ifall dina inte klarat sig, och till bra överkomliga priser. Trevligt har vi också

Mer info kommer så småningom när det blir dags!
Vet du ungefär vilket datum det blir?
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-01-2012, 19:22)

Vet du ungefär vilket datum det blir?
Ingen aning Ingrid! Men reklam ska man göra när det passar

Och du kommer väl som vanligt?
Då får jag hålla koll på den tråden :-)
Surte borde ju vara möjligt att kollektivåka till från Göteborg, hem också om jag handlar lagom mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.