|
Svenska Master Chef börjar på måndag ! då är en av vår dotters bästa vänninor Lina med och tävlar :)gissa om vi är taggade här !Lina är en dängare på att laga mat har fått äran att äta av den då och då .Men det är ju bara så kul ! vi håller tummarna för Lina  Må bästa man kvinna vinna
Överbölingen
08-01-2012, 09:59
Låter bra. Lycka till för henne! Men med undantag av originalet så tycker jag att den australiska är bäst.
Aqvakul
08-01-2012, 10:01
Gillar originalet!
Jag gillar också det Australienska Master Chef dom är mycket trevligare mot varandra där rätt över .Men det Svenska är också bra dom är mer för "riktig mat" inte så mycket krusiduller bygga på höjden balsamiko osv dom framhåller mycket av den svenska matkulturen med regäl mat snyggt upplagd och smakrik och på riktiga råvaror .Ska bli spännande att se hur det går för Lina för vi vet inget hon har inte fått berätta ett dyfft .
Meriona
09-01-2012, 22:10
Var hon med i dagens program Motti?
Nej ! troligtvis i morgon då .Hon har ju skrivit på ett kontrakt där hon förbinder sig att inte säga något som helst om programet men vi tror hon är med i morgon då :)Hon kommer på besök till vår dotter med familj i helgen, dottern sa att hon ska "pumpa henne" men jag tror inte det går om jag känner Lina rätt  men det är urspännande ju
Meriona
09-01-2012, 22:21
Jag såg bara delar av sista halvan och blev förförd av en halvitalienare, Marco tror jag att han hette.
Han såg jag !och han lagade mat med hjärtat och hade lärt sig av sin Far  jag lärde av min mormor ,Lina tyckte jag lagade"skitgo"mat när hon var hos oss men hennes pappa är en jäkel på mat också liksom hon.
Meriona
09-01-2012, 22:32
Det har nog mycket med anor att göra, det tror jag.  Marcus Samuelsson fick väl också matkunskapen i sig från sin mormor, var det inte så?
Marcus ja han är född i Etiopien och han fick vara med sin mormor och laga mat !min mormor var superduktig på att laga mat hon kunde gå upp kl:700 på morgonen för hon hade bjudit alla sina sex syskon med barn på middag ,min morfars mor var kokerska på Värnamo Stadshotell och min mormor fick lära sig mycket av henne också :)Min far och hans syster o man har jobbat många år inom restaurangbranchen !ja så det där med mat ligger liksom lite i släkten
Meriona
09-01-2012, 22:45
Rätt skönt att det är så tycker jag, att det går i släkten. Så slipper jag skämmas för att jag är kass på matlagning, pappa växte upp med kokerska och hembiträde och mammas familj var så fattig att det nog var koka soppa på en spik som gällde. Inget att ta efter riktigt.
Lite samma här :)morfar kom från en "bättre"familj mormor från fattigare förhållanden ,ja då lär man kunna koka soppa på en spik  Man tager vad man haver sa "Kajsa Varg" så sant så .
Meriona
09-01-2012, 22:53
Ja det var en klurig dam tror jag, har tyvärr inte den kokboken. Men prinsessornas i tre band har jag. Som kuriosa mest.
Men du !kan man koka soppa på en spik då kan man ta mig sjutton laga mat på det mesta som man har i skåpet och det är faktiskt kul att se vad man kan åstakomma på lite och ofta blir det jäkligt bra också !
sqrulan
10-01-2012, 17:30
 Jag gillar Master Chef och kommer nog att se dom flesta avsnitten, ska kika efter Lina också! Har sett Master Chef Australia och Master Chef USA tidigare. Samtidigt som det är en spännande tävling så plockar man upp lite små tips undertiden.
sqrulan
11-01-2012, 12:37
 Det var en tjej som hette Lina som var med igår som dom tyckte var väldigt duktig, var det kanske den Lina du menade Motti? Men vilket liv det blev då Morberg drog skämtet om lappen!! Jag tyckte ju att det var ett roligt skämt!
Det är ju två "Linor" ! våran Lina gick vidare på Cupkakes i kväll trots att hon aldrig bakat sådana :)trodde faktiskt hon hade bakat sådana förut !vår Lina är mörkhårig det va hon som hade tandpetare i sina Cupkakes som Mannerström tyckte man hade efter maten  Hon ska besöka dottern o familj i helgen dottern skojade och sa att hon ska pumpa henne nu när hon kommer i helgen  ja vi lär inte få veta något för än det är slut på Master Chef .Men jag vet att Lina är duktig på att laga mat , har ätit den
sqrulan
11-01-2012, 21:43
Jaha, då vet jag vilken Lina du menar, hon stöttade upp sitt chokladhjärta och det gillades inte!
Nä  men hon fick nog lite hjärnsläpp liksom alla får i den situationen tänk er själva kändiskockar som ska bedöma en plus hela kamragänget och alla deltagare ! rena cirkusen ju !
sqrulan
11-01-2012, 22:00
 Ja nog skulle man få hjärnsläpp alltid det går ju bra att baka och laga mat hemma men på tid och kändiskockar flåsande över maten då skulle det nog inte bli så bra. Det är ju så mycket som dom ska kunna dom stackarna!
Jösses, jag hade inte fått vara med en sekund, skulle varit som skämt då  antingen har man det eller inte tror jag. Nog för att jag lagar mat och sällan använder recept, men det är inte så där WOW som de får till utan, ätbart
sqrulan
11-01-2012, 22:06
Jag skulle säkert skära av mej ett finger i all stress för mina knivar är nog inte lika vassa!
Min svärson är utbildad kock men har ett helt annat jobb nu mer ,han skrattar alltid åt mina knivar :)har en kort taggad kniv som halva handtaget är liksom smällt ! den kallar jag för min superkniv  Fick en Japansk Kockniv av svärsonen dottern och sonen som är jättedyr men jag har inte varit snäll mot den det händer att den hamnar i diskmaskinen och inte lika farlig längre  Men jag gillar min gammla "superkniv"  den skulle Per Morberg se  Föresten var det ju hur många som helst som skar sig på Master Chef i dag !
Men Motti, man kan ju slipa sina gamla knivar vet du  även om de fått omgångar i diskmaskinen. Haha, ja de skar sig rätt friskt. Säkert nervositeten och ovana av knivarna i kombination.
Jag slipar mina knivar jämt men i diskmaskinen ! inget bra ,alla knivar ska handiskas,men i ren slöhet så slänger man i dom i maskinen ju
sqrulan
12-01-2012, 10:35
 Jag har också en "superkniv" en brödkniv som jag köpte på 70-talet, den har jag skurit allt med! Den har aldrig blivit slipad och är totalt ofarlig.Träskaftet är nästan löst och har liksom krympt i diskmaskinen, den är nog det slöaste en kniv kan vara. Fick för nåt år sedan en bättre brödkniv av min son som nog tyckte att det var dax och i år fick jag en bra köttkniv av min dotter men inte har jag kastat min "superkniv" inte!!  Man är ju inte klok!!
Ugglemormor
12-01-2012, 13:29
Roligt för er som gillar matlagning och programmen .......  Numera lagar jag inte mat här hemma och har aldrig gillat det heller, men var en jäkel på att baka allt möjligt .......  Har inte ens reda på var sakerna ligger i köket ........ Jag brukar inte titta på ens på några matlagningsprogram pga bristande intresse,......
De enda knivar som åkt ut är de däringa räliga småtaggiga som inte går att skära med som man måste såga med. Har också ljuvliga -70 tals knivar. Inser att en av deltagarna gick på "min" skola, men det kan inte vara han?!? Plus 50 kg och 100 år, sååå gamla är vi väl inte
Vår lilla goa Lina åkte ju ut i går  men Morberg gillade hennes mat men inte de andra ,har chatat med Lina och hon tar det kallt hon sa att det var storm i känslorna .Jäkligt modigt att ens ställa upp ju !
sqrulan
14-01-2012, 11:40
Ja jag såg det! Men hon kan vara stolt som kom så långt tycker jag!
malcolm
14-01-2012, 12:13
CITAT (sqrulan @ 12-01-2012, 10:35)   Jag har också en "superkniv" en brödkniv som jag köpte på 70-talet, den har jag skurit allt med! Den har aldrig blivit slipad och är totalt ofarlig.Träskaftet är nästan löst och har liksom krympt i diskmaskinen, den är nog det slöaste en kniv kan vara. Fick för nåt år sedan en bättre brödkniv av min son som nog tyckte att det var dax och i år fick jag en bra köttkniv av min dotter men inte har jag kastat min "superkniv" inte!!  Man är ju inte klok!! Känner igen det där beteendet och inte kan man kasta den gamla trotjänaren även om skaftet är sprucket och det nästan inte spelar någon roll vilken sida av bladet man skär med. Mina föräldrar var likadana och ofta hette det att det där kan vi ta med till stugan så den var fylld med spruckna koppar etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|