abhay
Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig om det följande:

Jag skulle vilja ha LED lampor som har våglängder 460nm och 660nm för mitt inomhus växthus.

Vet någon om denna lampor finns varsomhelst med GU10 typ sockel?

Tack,
Abhay.

Anja Danmark
Det har jeg godt nok aldrig set smile.gif Jeg har set nogle små 1-2 W farvede pærer, men jeg tror ikke, at de er noget værd til planter.

Hvorfor ikke bare bruge modellen med E27-fatning? Du kan jo alligevel ikke bruge LED-pærer i dine almindelige Halogenlamper - der skal en ny strømforsyning/transformer (eller hvad det nu hedder) til...

abhay
Tack Anja.
Det verkar att det finns inte LED växthus lampor med GU10 sockel.
Jag ska kanske byta till E27. Jag har två belysningar redan installerat and har GU10 sockel, därför tyckte att använda dem.
- Abhay.

jaj-51
CITAT (abhay @ 08-01-2012, 11:07) *
Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig om det följande:

Jag skulle vilja ha LED lampor som har våglängder 460nm och 660nm för mitt inomhus växthus.

Vet någon om denna lampor finns varsomhelst med GU10 typ sockel?

Tack,
Abhay.

Hej, om det är "typ" dagljuslampor du letar efter fätgtemperatur 6000k så ger dessa 9w leed mycket ljus.

Funkar fint att köpa led lampor från kina via E-bay, tar ett par veckor så ligger de i brevlådan, kostnaden är bara en bråkdel av butikernas priser.
Led belysning.jpg

Anja Danmark
Hvidt lys er ikke det optimale, når der skal dyrkes planter.

Det kan bruges som tilskuds- eller overvintringslys, som du gør her, men man gør det bedre for sine planter ved at give dem lys i de bølgelængder, som de har brug for.

Og man får ikke de bedste dioder til plantevækst fra Kina - det kan bedre betale sig at købe kvalitet, selv om det er lidt dyrere. Jeg har prøvet begge slags og er helt klart færdig med Kina-LED - det holder ikke...

jaj-51
Hej.
Köper gärna direkt från kina utan mellanhänder, priset blir bara en bråkdel.
Livslängden vet jag inte så mycket om mina älsta leed är bara två år.

För plantuppdragning duger det kallvita ljuset mycket bra.
Fördelen är mycket ljus för pengarna (inköp och förbrukning)

Gott att slippa den där Högtrycks natrium lampan som är så himla klumpig.
Min lär hamna på Blocket snat
abhay
Jag håller med Anja. De lampor ser inte ut att de är lämpliga att använda som växthus lampor. Vi behöver 460 nm och 660 nm våglängder.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon