abhorrent
08-01-2012, 15:09
Någon som vet om det finns någon sorts krydda eller ört som jag kan plantera i hinkar som står nedanför trappen. Det är i stort sett skugga hela dagen fram till eftermiddagen då de får eftermiddagssolen på sig.
Alla tips och idéer mottages tacksamt
Alexander-VG-zon3
08-01-2012, 16:37
Citrontimjan, Isop, Mynta, Citronmeliss, Persilja, Lagerblad är några som jag tror skulle funka.
merlin68
08-01-2012, 17:09
Björnrot är skuggtålig och jättegod i sallader och soppor:) Pimpinell smakar gurka och får vackra röda "blomtoppar" under sommaren. Myskmadra kan man använda i små mängder till kryddning av vin
http://arboarkticum.blogspot.com/2009/06/m...tenshojare.html och den är en riktig skuggtålig och vacker marktäckande växt med söta vita blommor under våren och en glänsande bladverk:)
heinrich_stubel
21-03-2012, 02:16
Rosmarin därför att det passar otroligt bra till stekt kyckling.
merlin68
22-03-2012, 22:45
Libbsticka tål skugga bra också
Heinrich: Rosmarin föredrar sol och tål inga skuggiga växtplatser för då ruttnar den lätt på vintern. Men god är den
dorislina
27-03-2012, 10:03
Jag har odlat dill, persilja och koriander i skugga (em-sol) och lyckats. Både dill och koriander vill nog helst ha det soligt men jag provade och det lyckades. Så jag tycker du ska prova att ha även dom kryddor (förutsatt att du faktiskt gillar dom. så inte kryddor som du inte gillar oavsett om dom tål skugga eller ej.) som sägs inte trivs i skugga. Vem vet, det kan ju vara så att det lyckas ändå.
Hej
Du kan plantera kryddor som vi anväder från dem bara bladen.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
28-03-2012, 09:28
Koriander har jag skippat dom är för tåliga, och har blivit som ett ogräs hos mig. Tål både sol och skugga. Dock verkar dom inte trivas där det är fuktigt mina har spritt sig i torrjord. Skulle inte förvåna mig om det även detta år gror en massa nya Koriander plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.