CITAT (abhorrent @ 08-01-2012, 16:07)

Jag blev så sugen nu på att odla chilli. Kan jag börja så dem redan nu inomhus i miniväxthus? Går de att plantera ut som tomater t.ex. de har jag i söderläge utomhus utan växthus. Eller bör jag ha dem i kruka så jag kan plocka in och ut dem, eller fungerar det att ha dem utomhus i en enskild kruka och bara lägga fiberduk över under nätterna?
Finns det någon sort som är lättare att odla än andra?
Finns det någon modell som är mindre och inte blir som träd, som vissa ser ut att bli. odla.nu hade någon jättefin bild på en chiliplanta som var fluffig och satt i en kruka inomhus. Jättesöt och skulle ha passat perfekt i mitt lantliga kök.
Tips mottages tacksamt.
Att man bara kan odla chili i växthus är en MYT!
Jag har inget växthus och har bara en solig tegelvägg i söder att odla mot, och det har jag gjort i två år nu. Fått chili båda åren, möjligen mindre än om jag haft plantorna i växthus, men absolut en hel del frukt. Speciellt mina Jamaican Bell har varit mycket pålitliga. Inte så jättesmå plantor (men man kan beskära dem!) och inte enormt starka frukter, men som sagt - pålitliga!!! I fjol tror jag att jag skördade 3-4 liter frukt, från två plantor men då var plantorna 2 år och inte nysådda....
Jag postade en tråd ganska nyligen där jag efterlyste tips på sorter som fungerar bra utomhus (jag bor i zon 1), se om du inte kan hitta den i köksträdgårdsforumet så får du säkert tips på sorter som kan passa dig!
Enligt min erfarenhet är alls några problem att odla chili i kruka utomhus, men man ska nog välja sorter som är mindre värmekrävande....