Full version: Anlägga rabatt
BigDaddy
Jag har 3st rabatter/grönsaksland att anlägga inom kort.
Alla 3 började jag gräva & röra runt i slutet av sommaren.

På alla ställena har det tidigare vart mkt annat växlighet, träd, buskar, växter, ogräs osv.
Jag tänkte se med er om min plan jag tänkt är bra el om det finns bättre alt?

1. Blomsterlandet.
Detta ska min sambo sköta framöver. Jag ska bara styra upp det lite. Just nu rötter, ogräs osv. El ja jag har grävt bort gräsmattan som låg där men det är säkert jättemkt ogräs som kommer börja växa där.
Runt om är gräsmatta.
Hade tänkt gräva bort ett par dm jord tillfälligt. Lägga vällpapp över hela skiten.
Sedan fylla på med jord igen, komport, hästskit. Tidigt nu på våren, sedan börja plantera & flytta dit blommor mm.
Runt om ska ligga sten framöver. Där tänkte jag förbereda tidigt med täckplast under så inget gräs växer inpå & mellan stenen.

2. Jordgubbsland & smultronland. Likaså här grävde jag runt i somras. Här står två nyplanterade träd som jag satte i våras.
Vill även här undvika ogräs mm.
Vill få dit vällpapp tänkte jag men vet inte riktigt hur jag ska göra.
Går ju inte riktigt att gräva ner det, el kanske går det? Tänker på träden som står där.
Sedan ska ju jordgubbar & smultron sättas här.
Ska jag försöka gräva ner pappen likt det första landet el ska jag lägga pappen högre upp med hål i för varje planta?
El finns det ngt annat bra sätt för att göra det bäst?

3. Grönsakslandet
Här hade jag tänkt ha pallkragar första året men omngn sommar framåt byta pallkragarna mot permanenta kragar av sten.
Ha stengångar runt.
Är väl ingen skillnad här mot blomsterlandet eg. Jag gör på samma sätt. Gräver upp, fyller på & blandar i kompost & skit.
Tänkte bara se om ni har ngt tips på ngt praktiskt bra alt. estetiskt fint?
I gångarna tänkte jag ha plast under för att undvika att det växer där.
Övrigt vällpapp.

* Vällpapp tänkte jag ha för att fröer & rötter inte sko gro. Lägger jag plast under allt så kommer, som jag tänkt, fröer & dylikt ändå dyka upp om några år & då ligger ju plasten kvar där utan att ha brytits ned & inte göra nytta.
Tänker att vällpapp är rätt bra då. El?

* Troligtvis hade det vart bättre att få dit ngt som täcker redan innan hösten men jag hann inte med det.

* Grus ska blandas i komposten. Två frågor. Är det lika bra att blanda i äldre jord? Vad för grus är det jag ska ha & vart finner jag den?
Läser ofta om att man ska blanda i det nämligen.

Tror ni att det blir fint? smile.gif
Jag har en jäkla massa planer för detta år. Får se vad man hinner med.
Ska bygga växthus, sätta upp staket/bygga staket.
Ja sjukt mkt mer. Får se hur långt jag kommer. Ska ha en massa marksten överallt också som gångar & runt rabatter. Hade hoppats kunna hitta begagnat för det blir himla dyrt att köpa allt. Är ju väldigt stora ytor jag vill ha detta på. Just nu ligger typ av sten jag inte är så förtjust i & runt rabatter & många stäållen ligger slitna sleepers jag inte ska ha kvar.

edit. Kanske skulle jag använt ngn befintlig tråd men ni får flytta detta inlägg isf.

* En fråga till. Om vällpappen ligger där. Lär väl hålla ngt år el två innan det bryts ned. Dör allt under där i fröväg & små lösa rotbitar?
BigDaddy
Ingen som kan råda mig lite? smile.gif
Vore tacksamt. wink.gif

Ursäkta jag bumpar tråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon