Full version: så frön nu?
svartnos
Hallå!
Nu är vi en bit in i januari och ja börjar få kli i fingrarna:-)
2011 fick jag upp mitt växthus och det prunkande på bra.
Odlar mestadels grönsaker, örter och lite tropiskt.
När kan man börja så frön inomhus? Har tänkt mig tomat, gurka, chili i första hand.
Har ni några tips på goda tomatsorter?
Kan nämna att jag har växtlampa.

Eller är det för tidigt att börja?

Mvh Svartnos
jaj-51
Hej
Ja det är för tidigt (Göteborg zon2)

Paprika, physalis mitten februari.
Tomater mitten slutet av mars .

Plantorna brukar växa för fort och åker ut i ett litet uppvärmt (frostfritt) "tält" i växthuset

Växthuset En tid med lite rabbater

katah
Svartnos, Allt hänger på ditt utrymme innan växthusperioden, och var du bor.

Jag har ett växthus i zon2-3 i Östergötland.

Man måste börja räkna baklänges från den tiden du kan plantera ut / plantera in i växthuset.

Mitt växthus håller vi frostfritt över vintern med restvärme från huset ( som inglasad altan...)
Där räknar jag med att jag kan öppan upp växthuset i början av april.
DÅ har det oftast varit panik i växtavdelning2 i förrådet ( ca. +15 grader under lysrör).
Man måste verkligen tänka om man har utrymme och kapasitet åt plantorna innan.

odlingsavdelning1 har jag i vardagsrummet under 2meter lysrör. Där fungerar det att börja alltid.
De pyttesmå kan man ju så på makrillburkar, creamfrance-burkar, och de tar ingen plats alls.
Men direkt när det är dax att skola om behövs det utrymme i kubik!

Jag har tillgång till 2 kvm i odlingsavdelning 2 i förrådet och varje år är det panik mot slutet av mars.

Om man vill odla chili och paprika är det dax att börja i januari senast i början av februari.
Jag tänker börja med paprikan nu och ev. stätta ett par tidiga tomater nu för att få maj-tomater smile.gif
Men inte många... av erfarenhet...

I slutet av februari-mars är det dax på riktigt.
februari lökväxter, rotselleri
Mars börjar jag driva det mesta av sommarblommor, tomater, physalis
april kålväxter och andra grönsaker som man vill förodla
maj gurka, pumpa och squash

grovt tänkt så...
svartnos
Enligt Odlas zonkarta så finns jag i zon 2. Bor utanför Sthlm mot Norrtälje.
Trodde detta var typ zon 4???
Plats har jag.
Det skulle vara så roligt att börja nu:-(

Svartnos
andersen
Jag tycker att det är förtidigt, plantorna blir tunna och rangliga vid tidig sådd, bättre att vänta någon/några månader.
merlin68
Svartnos jag bor någonstans "i närheten" av dig mellan Sthlm och Norrtälje. Jag brukar säga ätt jag bor i zon 3-4 men man har ju olika zoner t o m på tomten. På min soliga framsida kan jag odla zon 2 växter men på min blåsiga baksida är det nog mer zon 4.
Jag förodlar chili redan i januari, paprika och physalis i februari och tomaterna sås i mitten på mars. Gurka, auberginer och melon väntar jag med till april för de växer så fort och tar mycket plats.
Det finns hur många bra tomatsorter som helst - det är mest den egna smaken som avgör. En sort jag odlar varje år är den gula sorten Wonder light (citronrankan kallas den också). Avlånga citronliknande fruker som passar bra som salladstomat. Den blir mycket hög och behöver bindas upp och skörden är enorm i växthus. Titta på den här sidan där du kan läsa om många bra tomatsorter:
http://www.tomatsidan.se/Tomatsee/Delade/Busktomater.htm
Själv odlade jag ryska sorter i flera år men nu har jag snöat in på de amerikanska heirloom-varianterna:)
svartnos
CITAT (merlin68 @ 15-01-2012, 17:32) *
Svartnos jag bor någonstans "i närheten" av dig mellan Sthlm och Norrtälje. Jag brukar säga ätt jag bor i zon 3-4 men man har ju olika zoner t o m på tomten. På min soliga framsida kan jag odla zon 2 växter men på min blåsiga baksida är det nog mer zon 4.
Jag förodlar chili redan i januari, paprika och physalis i februari och tomaterna sås i mitten på mars. Gurka, auberginer och melon väntar jag med till april för de växer så fort och tar mycket plats.
Det finns hur många bra tomatsorter som helst - det är mest den egna smaken som avgör. En sort jag odlar varje år är den gula sorten Wonder light (citronrankan kallas den också). Avlånga citronliknande fruker som passar bra som salladstomat. Den blir mycket hög och behöver bindas upp och skörden är enorm i växthus. Titta på den här sidan där du kan läsa om många bra tomatsorter:
http://www.tomatsidan.se/Tomatsee/Delade/Busktomater.htm
Själv odlade jag ryska sorter i flera år men nu har jag snöat in på de amerikanska heirloom-varianterna:)

Tack Merlin för infot.
Tack för länken,ska kolla den.
Förra året kom jag igång sent eftersom växthuset var klart i mitten på juli. Men det gick ändå. Mycket gurkor blev det. Tomaterna jag odlade smakade absolut ingenting. Det var gula, röda och bifftomater. Kanske beror det på att jag fick in dom så sent?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon