Whiskuchi
09-01-2012, 13:49
Jag kom plötsligt att tänka på något som hände för tio-femton år sedan. Jag var ute och motionerade hunden, hade honom lös och kastade pinnar. Plötsligt ser jag att han har något grönt, och jag menar grönt i munnen. Jag ber honom spotta ut det och ser att det är en grön groda. Såvitt jag minns såg den precis ut som en lövgroda men det ska väl inte finnas så här långt norrut?! Vilsen trädgroda, utsläppt husdjur, okänd population längre norrut än de bör finnas?
Gossen Ruda
09-01-2012, 14:20
Den som nog mest är lämpad att svara är Claes Andrén på Nordens Ark. Möjligen Göran Nilsson också men ver inte hur man får tag på honom, Universeum spökar dock i bakgrunden.
Anders zon 1
20-01-2012, 23:21
Någon okänd population av lövgrodor i Västergötland tror jag knappast kan finnas eller ha funnits. Har man hört spelande lövgrodor på våren så inser man att det inte är några diskreta djur precis - kan faktiskt höras kilometervis! Det brukar vara rätt populärt att flytta runt just grodor så det är ju möjligt att det du stötte på var resultatet av någon klåfingrig människas utsättning eller så var det som du säger någon "tam" groda som rymt. Fast även vanliga grodor kan variera en del i färgen så vissa är mer grönaktiga än andra. Fast gröna som "godisgrodor" är bara lövgrodorna!
Lövgroda Ätlig groda är också ganska grön i färgen men är i övrigt inte särskilt lik en lövgroda.
Ätlig groda Ätlig groda tror jag dock precis som lövgroda aldrig har förekommit naturligt i Västergötland.
Whiskuchi
21-01-2012, 11:18
Hmmm, det kanske är möjligt att det var en ätlig groda? Jag såg den ganska snabbt, den försvann i vegetationen bara några sekunder efter att hunden spottat ut den. Och visserligen minns jag den som väldigt grön men det var ju flera år sedan och minnet kanske spelar mig ett litet spratt. Nu fick jag lust att åka till samma ställe igen till sommaren och leta efter grodor
Gossen Ruda
21-01-2012, 12:08
CITAT (Whiskuchi @ 21-01-2012, 11:18)

Hmmm, det kanske är möjligt att det var en ätlig groda? Jag såg den ganska snabbt, den försvann i vegetationen bara några sekunder efter att hunden spottat ut den. Och visserligen minns jag den som väldigt grön men det var ju flera år sedan och minnet kanske spelar mig ett litet spratt. Nu fick jag lust att åka till samma ställe igen till sommaren och leta efter grodor

Komplexet gölgroda/ätlig groda/sjögroda är nog lika ovanliga som lövgroda häruppe, dessutom lämnar de sällan vattnet. Samma som lövgrodan som sällan lämnar träden/buskarna. Kan det inte ha varit en Vanlig groda? De kan skimra rätt mycket i grönt.
Whiskuchi
21-01-2012, 12:12
CITAT (Gossen Ruda @ 21-01-2012, 12:08)

Komplexet gölgroda/ätlig groda/sjögroda är nog lika ovanliga som lövgroda häruppe, dessutom lämnar de sällan vattnet. Samma som lövgrodan som sällan lämnar träden/buskarna. Kan det inte ha varit en Vanlig groda? De kan skimra rätt mycket i grönt.
Jag är ganska säker på att det inte var en vanlig groda, har också sett grönskimrande exemplar men den här var betydligt grönare än jag någonsin sett en vanlig groda vara.
Ätlig groda är på spridning i sverige, delvis uppenbart med mänsklig hjälp (den har t.ex. dykt upp på Öland, dit den knappast tagit sig för egen maskin, och jag har själv sett vad som måste varit en ätlig groda i sjön orlången i södra stockholm, tiotals mil från närmsta kända lokal) men jag tror inte den har nått västergötland.
Sjögroda finns inte i sverige, och den nordvästeuropeiska arten av gölgroda finns bara i uppland, i sydnorge, och i storbrittannien, samt är dessutom brun, så dem kan vi nog bortse ifrån.
Amerikansk lövgroda (Hyla cinerea) samt ett antal gröna tropiska grodor (Litoria mfl) är vanliga terrariedjur, och gissningsvis var det nog en rymling du såg.