Full version: Små hibiscusar?
Aleksandra
I höstas planterade jag några hibiscusfrön. Jag vet inte alls vad det är för sorter då det var någon slags frömix jag hade köpt. Tre av dom kom upp varav den största är ungefär 20 cm. Alla är väldigt gängliga och smala. Nu undrar jag, varför växer dom så långsamt och är så "klena"? Är det för att det är vinter?

Jag funderar även på att stamma upp dom, då är det väll bara att låta dom växa till rätt höjd och sedan toppa? Fast i den här takten lär det ju ta några år minst tongue.gif
abbbe
Utan tilläggsbelysning under vinter blir de rangliga och mycket klena.
Aleksandra
Misstänkte nästan det. Men dom kanske kommer kunna växa till sig under sommaren?
abbbe
Ja, de lär de göra. Det är bra om du har toppat de en till ett par gånger innan säsongen börjar också.
RB9310
Har märkt samma sak här hemma. Har extrabelysning till mina plantor men iom att jag odlar ganska många sorters chili brukar jag rensa med jämna mellanrum och bara spara 1-2 av varje sort när dom blivit större. Rensade bort 2 Habanero som frun tog och ställde i vardagsrummet i norrläge. Plantorna som tidigare var låga och buskiga är numera långa och smala. Man kan även se att dom växer snett dvs drar av i en båge ut mot det håll där närmsta fönsterlampa är. Antar att dom små stackarna längtar tillbaka till odlingsrummet.
Aleksandra
Förmodligen vill dom tillbaka till ljuset som du skrev smile.gif.

Av ren nyfikenhet, vad har du för belysning till dina plantor? Funderar på att kanske skaffa lite ljus till en rätt enorm växt jag "råkade" köpa idag. Det var rea så jag var helt enkelt tvungen att köpa den, men den får inte plats någon annanstans än i trappen och där är det inte så jätteljust.
abbbe
CITAT (Aleksandra @ 11-01-2012, 22:46) *
Förmodligen vill dom tillbaka till ljuset som du skrev smile.gif.

Av ren nyfikenhet, vad har du för belysning till dina plantor? Funderar på att kanske skaffa lite ljus till en rätt enorm växt jag "råkade" köpa idag. Det var rea så jag var helt enkelt tvungen att köpa den, men den får inte plats någon annanstans än i trappen och där är det inte så jätteljust.

Lite sent svar kanske. Men har du lite plats fungerar det utmärkt med vanliga lågenergilampor till frösådder av hibiskusar.
Aleksandra
CITAT (abbbe @ 14-01-2012, 20:41) *
Lite sent svar kanske. Men har du lite plats fungerar det utmärkt med vanliga lågenergilampor till frösådder av hibiskusar.

Tack för svaret, då måste jag genast fråga en till grej! smile.gif Har hört att det ska vara lampor med "kallt" ljus. Stämmer detta eller spelar det ingen roll?
octachoron
Kallvita ljusrör är lite bättre än varmvita vid växtuppdrivning. Jag har sett siffror på upp till 25% bättre men alla typer fungerar. Dock så bör man ha skapligt nya lampor/ljusrör, de går ner ganska snabbt när man har dem på över 12 timmar om dygnet.
abbbe
CITAT (Aleksandra @ 16-01-2012, 13:07) *
Tack för svaret, då måste jag genast fråga en till grej! smile.gif Har hört att det ska vara lampor med "kallt" ljus. Stämmer detta eller spelar det ingen roll?

Eftersom det kan vara svårt att hitta kallvita lågenergilampor så var de jag använde varmvita (2700 K). Det blir säkert bättre resultat med högre K, men i mitt fall fungerade det i alla fall.

K som i Kelvin anger alltså färgtemperaturen på ljus. Desto högre, desto blåare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon