|
malcolm
10-01-2012, 12:55
Igår var jag till beroende center för att få min måndagsdos av Antabus, i besöket ingår också att blåsa i en alkometer för att kontrollera att man inte har druckit men denna gång gick det inte. Kunde inte forma läpparna tillräckligt tätt runt röret så det mesta av luften läckte ut på sidan. Hela ansiktet är förlamat och högersidan liksom hänger ner, kan knappt dricka ur ett glas eller en mugg och jag kan inte stänga höger öga ordentligt. Fick träffa läkaren på mottagningen och blev omedelbart remitterad till Huddinge sjukhus via sjuktransport eftersom jag inte tilläts att köra dit själv med egen bil. Man misstänkte att jag fått en stroke vilket inte var så konstigt eftersom jag haft två stycken tidigare. På sjukhuset togs en hmla massa prover och jag fick genomgå en magnetröntgen av hjärnan (jo jag hade en). Fick även göra ett prov huruvida jag hade borelia där de sög ut en del ryggmärgsvätska vilket gjorde förbaskat ont. Nu hade jag inte borelia och hade inte fått en stroke heller utan drabbats av en ansiktsförlamning, varför visste man inte men det kan ha med min diabetes att göra. Fick medicin utskrivet men har inte råd att hämta ut den, dessutom hade jag fått P-böter (450 kr) på bilen när jag skulle hämta den men jag skall överklaga boten.
Men oj! Vilken tur ändå att det inte var en ny stroke. Ansiktförlamning känner jag några som drabbats av. En var förlamad nästan ett år, men så släppte det. Har du någon möjlighet att söka hjälp från soc för att få ut medicinen?
Aqvakul
10-01-2012, 13:05
Jag hoppas verkligen att du kan få hjälp med att få ut din medicin!
CITAT (malcolm @ 10-01-2012, 12:55)  Igår var jag till beroende center för att få min måndagsdos av Antabus, i besöket ingår också att blåsa i en alkometer för att kontrollera att man inte har druckit men denna gång gick det inte. Kunde inte forma läpparna tillräckligt tätt runt röret så det mesta av luften läckte ut på sidan. Hela ansiktet är förlamat och högersidan liksom hänger ner, kan knappt dricka ur ett glas eller en mugg och jag kan inte stänga höger öga ordentligt. Fick träffa läkaren på mottagningen och blev omedelbart remitterad till Huddinge sjukhus via sjuktransport eftersom jag inte tilläts att köra dit själv med egen bil. Man misstänkte att jag fått en stroke vilket inte var så konstigt eftersom jag haft två stycken tidigare. På sjukhuset togs en hmla massa prover och jag fick genomgå en magnetröntgen av hjärnan (jo jag hade en). Fick även göra ett prov huruvida jag hade borelia där de sög ut en del ryggmärgsvätska vilket gjorde förbaskat ont. Nu hade jag inte borelia och hade inte fått en stroke heller utan drabbats av en ansiktsförlamning, varför visste man inte men det kan ha med min diabetes att göra. Fick medicin utskrivet men har inte råd att hämta ut den, dessutom hade jag fått P-böter (450 kr) på bilen när jag skulle hämta den men jag skall överklaga boten. Nämen fy katten så mycket skit du råkar ut för! Skönt att det inte var en ny stroke i alla fall. Det första som slog mej när jag läste var TIA-attack men det hade de väl sagt om de trodde att det kunde röra sej om en sådan. Det är ju en liten propp som vandrar igenom hjärnan utan att fastna. Det syns ju inte heller på röntgen menar jag. (Hör efter om inte vårdcentralen kan hjälpa dej med p-boten. Jag vet att vi hjälpt till när en av våra patienter blev inlagd akut och det du råkade ut för är ju jämförbart tycker man.)
Kan du inte dela upp betalningen hos apoteket. Något dyrare men då slipper du betala allt på en gång.
Eva i Skåne
10-01-2012, 13:26
Jag säger som alla andra. Tur att det inte var en ny stroke! Ansiktsförlamning är inte heller kul, men inte lika allvarligt. Den går ju tillbaka med tiden. Hade du inte känt av den innan du kom till beroendecenter?
P-boten borde du kunna få avskriven men det stora och akuta problemet verkar vara att du skulle behöva medicinen du fått utskriven.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-01-2012, 13:50
Ansiktsförlaming går tillbaka, kan visserligen ta lite tid. Känner en kille som fick det när han var ca 30 år ung. Men han vet än idag inte varför.
Betalningen på apoteket kan man dela upp, så gör vi med svärmors medicin. Hon skulle alltid betala så mycket när en ny period börjar och det är inte lätt med en liten pension.
Elisabeth
merlin68
10-01-2012, 13:51
Du hade tur i oturen malcolm! Himla glad att det inte var en stroke även om ansiktsförlamning inte är något vidare heller. Skickar en stor styrkekram
herkules
10-01-2012, 14:21
pm:a mig ditt kontonr så sätter jag över pengar t medicin, krya på dig, förlamningen släpper även om det tar sin tid!
Hoppas innerligt att du snart är bra igen!
Myosotis
10-01-2012, 17:46
anne-li i olofstorp
10-01-2012, 18:14
CITAT (herkules @ 10-01-2012, 14:21)  pm:a mig ditt kontonr så sätter jag över pengar t medicin, krya på dig, förlamningen släpper även om det tar sin tid! Jag finns också här!!! PMa kontonr!!! Klart du skall ha medicin!!! NU!!!!!!
Kramar från mig, krya på dig
Ingela i Segersberg
10-01-2012, 18:28
Jag hoppas du snart mår bra igen, Malcolm!
Se till att krya på dig och ta det lugnt och stilla. Min bror fick ansiktsförlamning för 3-4 år sedan, Bell's pares, och detta kan orsakas av bl.a fästingbett om det är dubbelsidig förlamning. Han blev helt återställd efter 6 månader.http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=217
Tänkte detsamma som några andra jag kan också skicka pengar. Det är helt otroligt vad motigt du har. Jag älskar din humor den kommer du långt på,
ninnisky
10-01-2012, 20:10
Krya på dig  och jag hoppas verkligen att förlamning släpper snart
Biggan_
10-01-2012, 20:15
CITAT (herkules @ 10-01-2012, 14:21)  pm:a mig ditt kontonr så sätter jag över pengar t medicin, krya på dig, förlamningen släpper även om det tar sin tid! Heder åt dej Herkules!  Så långt tänkte inte jag! Självklart ställer jag också upp med en slant! Det här måste väl gå att samordna på något sätt?
malcolm
12-01-2012, 10:33
Ett stort tack och en jättekram till er som var beredda att stötta mig ekonomiskt för att jag skulle kunna lösa ut min medicin, nu har det dock löst sig i alla fall då min ena bror ringde imorse och lovade ställa upp med en slant. Han skulle tom. skicka så pass mycket att jag tom. har råd att åka och handla idag. Jag är fortfarande sned i ansiktet men skall åka till apoteket om en liten stund, den ena medicinen är ett cortisonpreparat och jag har blivit tillsagd att hålla koll på blodsockret eftersom det tydligen kan höja sockervärdena. Fick en ögonsalva också eftersom jag inte kan stänga höger öga ordentligt och det finns risk för att det kan torka ut.  och  till alla vännerna här!
Biggan_
12-01-2012, 12:06
Så bra att det fixade sej Malcolm! Krya på dej!
malcolm
12-01-2012, 12:34
Tack! Var till beroendecenter nyss men inte hller idag kunde jag blåsa i alkometern, fick lova och bedyra att jag inte druckit för att få min Antabus.
merlin68
12-01-2012, 15:59
Stort krya på dig även idag! Glad att du kunde hämta ut medicinen
Eva-Helene
12-01-2012, 16:48
Skönt att det "bara" var ansiktsförlamning! Har doktor/skäterska tipsat dig om att tejpa igen ögat när du sover? Hade en väninna som fick ansiktsförlamning så fort hon hade åkt bil med en fönsterruta på glänt (3ggr)...hon hade en del trix för sig när förlamningen satte in. Bl.a. tejpa-igen-ögat och hålla-igen-mungipan-med-ett-finger-när-hon-drack. Härligt att din bror ställde upp så du kunde hämta ut medicinen!
Myosotis
12-01-2012, 17:36
Usch jag tycker det verkar så otäckt, hoppas det går över snart!!!
malcolm
13-01-2012, 12:44
malcolm
23-06-2012, 12:50
Har råkat ut för ansiktsförlamning igen men denna gång på vänster sida, annars är det lika.
mamamaggan
23-06-2012, 13:13
Neej Malcolm ! Varför ska du hela tiden råka ut illa ut ?
Krya på dig !!!
*Stintan*
23-06-2012, 14:00
Usch va jobbigt, hopps dom kollade ordentligt och att du fått medicin.
Gossen Ruda
23-06-2012, 14:12
Det var skit, hoppas det går tillbaka snabbt.
merlin68
23-06-2012, 14:14
Stackars malcolm hoppas att det släpper snart. Måste vara urjobbigt att drabbas av sån där "skit" gång efter annan
ingrid fuxwall
23-06-2012, 17:45
Instämmer med de föregående och hoppas att du återhämtar dig
Anki på Öland
23-06-2012, 18:46
Har dom kollat om det är Borelia du har?? Läste i kvällstidningen att just ansiktsförlamning tydligen är typiskt symtom.
Det gör mig ont att läsa om allt elände du drabbas av Malcom och önska jag kunde göra något  Du måste försöka att få hjälp med att få ut din medecin all sin da ! va inte rädd för att be dina vänner om hjälp !håller tummarna för att allt ordnar sig Kram Motti
malcolm
24-06-2012, 12:02
CITAT (Anki på Öland @ 23-06-2012, 19:46)  Har dom kollat om det är Borelia du har?? Läste i kvällstidningen att just ansiktsförlamning tydligen är typiskt symtom. Ja, det är kollat och det var det inte. Hittade detta via google http://margus.bloggplatsen.se/2010/09/18/3...iktsforlamning/
*Stintan*
24-06-2012, 13:29
Läste även någonstans att högt blodtryck och diabetes kan vara en orsak. Fick du kortison?
Blomstertanten
24-06-2012, 14:09
Hoppas det släpper snabbt!
malcolm
25-06-2012, 15:59
Mina besväär började i torsdags och i fredags (midsommarafton) ringde jag till sjukhuset och frågade vad jag skulle göra. När de fick höra om mina symptom tyckte de att jag skulle ringa 112 vilket jag också gjorde, de skulle skicka en ambulans men de hade inga tillgängliga så jag fick åka taxi istället. Kom till neurologn där de konstaterade att jag inte fått en stroke i alla fall och det blev en ny taxi till Karolinska sjukuset i Solna, kom dit vid åttatiden på kvällen men vid ettiden orkade jag inte vänta längre utan åkte hem. Ringde till vårdcentralen imorse men det fanns inga tider kvar och min husläkare har semester, vid tio ringde de från Huddinge sjukhus och ville att jag skulle komma vid kl. 13.40 vilket jag också gjorde. Blev fel först eftersom jag gått till akuten precis som förra gången men jag skulle till avdelningen. Nåja, kom till avdelningen något försenad men det gjorde ingening och fick träffa en läkare. Samma medicin som förra gången och just nu är sonen på väg för att hämta ut dem. Fick parkeringsböter vid sjukhuset, hela stora parkeringen var avstängd då det varit ett ras där tidigare i veckan men jag kommer att överklaga. HUR kan man dela ut P-böter när hela sjukhusets parkering är avstängd...? Finns ju inte en laglig plats att tillgå. http://www.medrek.se/vardnyheter/%C3%B6vri...3-12-103104.htmParkeringsvärdar säger ansvariga Locum men jag såg inte en enda trots flera varv på området...
Myosotis
27-06-2012, 13:49
 Hur går det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|