Sissali
11-01-2012, 09:24
Undrar just om det är jag som är lat som vill att middagen ska lagas till så fort. Hur mycket tid lägger du?
malcolm
11-01-2012, 09:29
Jag lägger definitivt mer än 30 minuter på att laga middagen, bara halvfabrikat som går att färdigställa på kortare tid.
När jag lagar lägger för det mesta långt mer än 30 min, lagar mycket husmanskost, grytor och långkok som tar tid att både förbereda (hacka, skära, ansa etc) och att laga till. Lagar alltid mer än som går åt till en middag så då slipper jag laga mat varje dag.
Åsa, mälardalen zon 2
11-01-2012, 15:24
Tar oftast max 30min och jag köper inga halvfabrikat finns många maträtter man kan göra som går snabbt även om man lagar från grunden. +Jag brukar laga mycket mat på helgen så åtminstone några dagar kan man ju äta rester.
Natur liv
11-01-2012, 15:31
Jag använder inte halvfabrikat, men planerar middagarna så att det oftast inte tar mer än 30 minuter att fixa en middag. Ibland betyder det att jag redan har kokat köttet eller potatisen. Vi har också många matlådor gjorda på helgen infrysta, så vill vi inte laga nytt kan vi ta fram ett par sådana.
Men ibland kryper latmasken fram ... då blir det yougurt med laxsmörgås.
Kan inte riktigt rösta här, för jag lagar inte mat varje dag eftersom jag jobbar skift (= sena kvällar).
Men när jag är ledig är det kul att stå vid spisen !
Jag lagar "ordentlig" mat kanske var tredje dag, eller så, och då blir det MÅNGA portioner av samma sak samtidigt. Då kan det bli matlagning i uppåt 2 timmar !
Ingen i familjen har nåt emot att äta samma mat flera dar i rad, man får variera med tillbehören istället. Nu är strax en het köttfärsgryta klar (med tomat, vitkål, morot, paprika). Idag äter vi den med varmt vitlöksbröd och en klick fraiche, imorron kanske med makaroner och på fredag med t ex ris eller som en gratäng med tunt skivad potatis eller med bara en sallad till. Helt okej.
malcolm
11-01-2012, 18:09
Inte ens spagetti med köttfärssås som jag betraktar som snabblagat går att fixa på en halvtimme, jag lagar fö. också mycket mat varje gång för att det skall räcka till fler gånger och när jag jobbade hade jag alltid lunchlåda med mig.
Vissa saker går ju snabbt. Linssoppa, blodkorv mm.
Men vi använder inte i heller fabricerad mat, om man undantar korv i olika former.
Jag försöker att inte tänka så på tiden överhuvudtaget. Saker och ting får väl ta den tid det tar, tycker jag.
De flesta människor är ju styrda av sina arbeten, och då kan det räcka med det.
merlin68
12-01-2012, 16:43
Mer än 30 minuter här med. Blir ju oftast så när man lagar från grunden, skalar potatis och morötter, hackar sköljer osv. Men oftast gillar jag det och tycker det är viktigt med riktiga lagade måltider:)
Oftast tar det ju mer än 30 min nästan oavsett vad man gör, tycker jag. Om man inte värmer rester men det räknade jag inte med när jag svarade.
Brukar vid 16.30 ställa mig och kolla i kylskåpet eller frysen (Jaha ja, vad ska vi äta idag då?) och vid 17.30 brukar det vara klart.
ingrid fuxwall
16-01-2012, 17:19
Vet inte riktigt vad som menas med halvfabrikat och har inte heller någon aning om hur lång tid jag lägger på att laga mat. I går tog det väldigt lång tid, den bakade potatisen var i ugnen 1½ timme, själv krattade jag löv under tiden ; ))
Biffen tog några minuter i stekpannan och samma tid tog det för bönorna i kastrullen. Potatisen var så hård att jag jag fick nöja mig med bönor och kött och hälften av köttet skulle ju hund och katt ha ; ))
Lagar mycket mat men många portioner per gång så när jag väl ska ha min dagliga måltid tar det max vad ris/potatis eller pasta tar att koka - fast sedan kan man ju värma upp dagen efter

)
Halvfabrikat är ju när rätten är tillagad delvis eller helt eller när du köper färdiga såser.Pommes eller klyftpotatis i frysen är halvfabrikat .Allt som du inte tillagar från grunden räknas som halvfabrikat .
*Stintan*
18-01-2012, 10:53
Ska man vara noga så är det mesta halvfabrikat i affären, dvs mer eller mindre processat, med undantag från färsk frukt/grönt.
Själv lägger jag vanligtvis inte många minuter på matlagning varje dag. Gör storkok och fryser in portionsvis då och då som sen bara behöver värmas eller så blir det något som går fort och lätt. Man står ju inte och kollar om man har något i ugnen som tar en halvtimme trekvart att bli klart heller. Ändå köper jag aldrig halv- eller helfärdig mat.
Meriona
19-01-2012, 22:15
Tillagningstiden skiljer troligen ganska avsevärt för den som jobbar heltid och den som är t.ex. pensionär. Långkok efter jobbet innerbär middag nästan vid läggdags. Inte direkt mysigt.
Ingrid, det gå jättebra att göra ugnsbakad potatis i mikron! Skär ett kors med en vass kniv, lägg på en bit hushållspapper under varje potatis, 8 min full efftekt, vänd dem och sedan 8 min till för fyra stora potatisar!
Kläm upp dem och häll på en mumsig röra!
Visst kan man göra nyttiga middagar på bra råvaror under 30 minuter! Kolla bara på Jamie Olivers 30-minute meals :)
solbrud
15-03-2012, 20:02
Jag älskar mat i alla dess former, att leta recept, handla, tillaga och äta den.
Jag mår fysiskt bra av hemlagad mat och nöjd när jag vet att jag inte ätit för mycket "skräp".
jag lägger mycket pengar på mat och har alltid knökfullt i kyl och frys så att jag kan inprovisera efter vilken tid och lust jag har.
Jo jag lägger nog ofta en timme vid vardagsmatlagningen men det kan vara lite säsongsbetonat. På sommaren när jag vill vara utomhus så mycket som möjligt så svälter jag/vi nästan, småäter och äter en större måltid senare.(Precis som man inte bör)
CITAT (solbrud @ 15-03-2012, 20:02)

Jag älskar mat i alla dess former, att leta recept, handla, tillaga och äta den.
Jag mår fysiskt bra av hemlagad mat och nöjd när jag vet att jag inte ätit för mycket "skräp".
jag lägger mycket pengar på mat och har alltid knökfullt i kyl och frys så att jag kan inprovisera efter vilken tid och lust jag har.
Jo jag lägger nog ofta en timme vid vardagsmatlagningen men det kan vara lite säsongsbetonat. På sommaren när jag vill vara utomhus så mycket som möjligt så svälter jag/vi nästan, småäter och äter en större måltid senare.(Precis som man inte bör)
Rätta ord i rättan tid.
Mycket bättre än att sitta och glo i sin i-fone
CITAT (Meriona @ 19-01-2012, 22:15)

Tillagningstiden skiljer troligen ganska avsevärt för den som jobbar heltid och den som är t.ex. pensionär. Långkok efter jobbet innerbär middag nästan vid läggdags. Inte direkt mysigt.

Och för den som har småbarn som lägger sig tidigt blir långkok efter jobbet en svår ekvation att få ihop..... Dygnet har ju bara 24 h
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.