Jag är nybliven husägare, sen augusti -11, och till min stora glädje så får jag sätta tänderna i en egen trädgård

Jag ha en slänt på baksidan huset och där har man låtit hallonbuskar fått växa fritt i säkert 10 års tid. det första vi gjorde var att kapa ner dem för att få lite mera utsikt från huset. Det visade sig fort att hallonbuskar är rena ogräset, om man tänker på hur snabbt de växer.
Mina trädgårdskunskaper är mer eller mindre på noll, men jag har alltid varit intresserad och vill lära mig allt.
Så hur gör jag på bästa sätt för att bli av med dessa hallonbuskar? Första tanken är att använda mig av en jordfräs eller någon maskin som verkligen vänder upp och ner på allt, plocka bort rötterna för att sedan lägga dit någon typ av markväv för att fortsätta kväva eländet och ovanpå lägga matjord och så gräs. Helst vill jag slippa jordfräs eller dylikt då slänten är brant, men jag kommer inte på något annat hittills.
Tänker jag rätt, eller finns det andra effektivare sätt att bli av med hallonbuskarna? Har ni några tips att komma med till en gröngöling?

Mvh
Virre