Virre82
Hej på er!

Jag är nybliven husägare, sen augusti -11, och till min stora glädje så får jag sätta tänderna i en egen trädgård smile.gif . Dock så har jag ett smärre problem, nämligen hallonbuskar.
Jag ha en slänt på baksidan huset och där har man låtit hallonbuskar fått växa fritt i säkert 10 års tid. det första vi gjorde var att kapa ner dem för att få lite mera utsikt från huset. Det visade sig fort att hallonbuskar är rena ogräset, om man tänker på hur snabbt de växer.

Mina trädgårdskunskaper är mer eller mindre på noll, men jag har alltid varit intresserad och vill lära mig allt.

Så hur gör jag på bästa sätt för att bli av med dessa hallonbuskar? Första tanken är att använda mig av en jordfräs eller någon maskin som verkligen vänder upp och ner på allt, plocka bort rötterna för att sedan lägga dit någon typ av markväv för att fortsätta kväva eländet och ovanpå lägga matjord och så gräs. Helst vill jag slippa jordfräs eller dylikt då slänten är brant, men jag kommer inte på något annat hittills.

Tänker jag rätt, eller finns det andra effektivare sätt att bli av med hallonbuskarna? Har ni några tips att komma med till en gröngöling? wink.gif

Mvh
Virre
fvd
Hallonbuskar tar sig igenom allt varken jordfräs eller markduk stoppar dem. Det som återstår är spade eller grävskopa,
Natur liv
Dra upp dem med rot och allt. Jag skulle tycka att det blir svårare om en jordfräs har hackat rötterna i bitar.
Gossen Ruda
På sikt är det nog bara Roundup som hjälper. Jag är tveksam om ens jordfräs räcker, rötterna går nog djupare än vad den hackar sig ner. Det är ju ingen risk att man skadar något annat växande där, hallonen brukar se till att vara ensam herre på täppan. Om du väljer detta alternativ så får du vänta fram till sommaren när årsskotten kommit upp växt några dm innan du sprutar.
Mike R Petersen
CITAT (Gossen Ruda @ 11-01-2012, 14:08) *
På sikt är det nog bara Roundup som hjälper. Jag är tveksam om ens jordfräs räcker, rötterna går nog djupare än vad den hackar sig ner. Det är ju ingen risk att man skadar något annat växande där, hallonen brukar se till att vara ensam herre på täppan. Om du väljer detta alternativ så får du vänta fram till sommaren när årsskotten kommit upp växt några dm innan du sprutar.

Jag håller till fullo med och av egen erfarenhet kan jag säja att du bör vara förberett på åtminstone 2 behandlingar med 2-4 v emellan.
Eva i Skåne
Man kan dra upp långa rotrevor om man får bra tag i hallonriset. Allt försvinner såklart inte i första taget, men man får bort mycket. Sen får man ta nya tag när det börjar komma upp igen. Då är det inte lika mycket
Jag vet inte vad du tänkt göra av slänten eller hur underlaget är, men är det någorlunda jämt går det ju att köra över de nya hallonskotten med gräsklippare ett par gånger i månaden

Jordfräs är ingen hit bland något ogräs har jag upplevt. Det verkar alltid bli rottrådar kvar som kommer upp senare även om man tror att man plockat rent.
Virre82
Tack för era tips.

De är så pass starka överlevare. Om man då gräver ur slänten så mycket som möjligt, och sedan fyller upp med matjord kan man kanske få bort dem då?

Vårt hus ligger på en sluttning i en mindre dalgång så vårt hus ligger högre upp än resten av tomten. Därav den branta slänten. Tanken är att få gräsmatta i slänten och mitt på denna slänt kommer sedan en trapp att byggas som går från vår altan och ner till övriga tomten. Svårt att beskriva, men ni kanske kan få er en bild ialf.

Det blir väl till att slita som ett litet djur till våren/sommaren så kanske jag får bukt med hallonriset.

Tack igen för era tips biggrin.gif
Peztis
beroende på hur jorden ser ut så är de ändå gansla lätta att gräva upp, rötterna brukar inte gå så djupt - inte hos mig i alla fall.

Hur har ni tänkt sedan? Ska det bara vara gräs i slänten? Tänk på att det är rätt pestigt att köra med gräsklippare när det sluttar mycket, de tär tungt och faktikst rätt farligt om man halkar och gräsklipparen åker tillbaka emot en.

Finns det möjlighet till att terrassera kanske? Då skulle ni ju kunna ha hallonplantor kvar men i mer tuktad form. Det är ju gott att kunna få plocka själv.
Har de vuxit sig snåriga nu så är de kanske rätt små men om ni sparar en radda med plantor (dvs gräver upp allt och sedan planterar tillbaka lite mer strukturerat och med lite gödsel) så växer de nog till sig och ger fin skörd, kanske redan nästa år.

Är ni rädda för att de ska sprida sig igen så kan man plantera i stora krukor eller hinkar med dränering, då smiter inte rötterna ut så lätt. Och skulle någon smita ut där det är gräs så är det bara att köra över med gräsklipparen.

Bara lite tankar...

ingrid fuxwall
Det framgår ju inte var du bor men själv håller jag på och drar upp hallonbuskar för tillfället eftersom vi inte har någon frost.

Har inget emot rondupp men har aldrig lyckats med det så jag kör med hacka, grep och handkraft och har på så sätt utrotat kirskål och en massa annat.

ingrid
pleximaster
motorgräsklippare och låt gräs växa där i 2-3 år så är de borta sen.

mvh plexi
merlin68
Är du säker på att du vill ha bort alla hallonbuskar? Hallon är ju så himla goda - vem vet kanske har du en speciell god gammal sort som det är synd att ta bort? Kanske kan du plantera om några plantor på en mer passande plats?
Hälsar hallonälskaren merlin smile.gif
Whiskuchi
Spade och svett, jag tycker hallon är ganska lätt att få bort om de bara inte har en fristad i närheten. Vi kämpar mot hallonris som inte försvinner men det är för att det växer i och utanför häcken också, hur mycket vi än gräver kommer vi inte åt alla rötter. Är de mer fristående går det att gräva bort.
Inga från Närke
Tycker du ska tänka till lite med att ta bort dem helt för hallon är goda och nyttiga, kan användas till mycket. Saft, sylt, garnering på tårtor m.m. och äta som de är med mjölk eller grädde.

Forsök att hitta en bra rak rad som du kan spara och bygga på, gräv upp med en grep eller spade de andra plantorna och lämna ca 40-50 cm mellan varje planta (grupp) som eventuellt består av 3-4 nya grenar. Att de är nya ser du på barken se är mera gröna de gamla man ska ta bort varje höst eller vår är bruna. Hallon skjuter skott på sommaren (utanför den rad som du skapar) som man måste hålla efter men de är bara att dra upp

Ett tips !
Sätt ut en annons i lokaltidningen eller affären där du handlar om att hallonplantor kan grävas upp gratis så får du hjälp att rensa utan svett och tandagnisslan. Många vill nog ta del av lite plantor.

Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon