Full version: Konfidensintervall
Fjortispower
-cry-.gif

Konfidensintervall. Förra veckan i skolan gick det som klockan! Jag kunde det. Men sedan blev det helg. Och helgen var inte den roligaste som några av er säker vet. Men nu har jag glömt hur man räknar ut konfidensintervallen, lagom till provet imorgon! -cry-.gif

Snälla, hjälp om ni kan! Vad gör jag för fel??

I en undersökning frågade man 643 slumpvis utvalda personer i Grönköping om deras ålder. Genomsnittsåldern var 48,7 år och standardavvikelsen var 18,6 år. Beräkna ett 95% konfidensintervall för medelåldern i Grönköping.

Okej.. formeln ser ut såhär: Medelvärde +/- Z * (s/ROT(n))
Z = Z-värdet från tabell över normalfördelning
s = Standardavvikelse
ROT = Kvadratroten
n = Storleken på urvalet

Alltså ska det vara: 18.6/ 25.4 (Roten ur 643) = 0.7
1.96 x 0.7 = 1.372

Alltså ska det vara ett intervall på 47.328 ... 50.072

Är det verkligen rätt? Jag tror, eller jag har en känsla av att det är fel då jag kunde det förra veckan. Finns det någon som har en idé på var jag gör fel, om jag gör fel?
omk
Lessen, Fjortispower, matematik var svårt redan i gymnasiet för mig.
Har nog faktiskt aldrig ens HÖRT termen "konfidensintervall" ... confused.gif

Men, lycka till på provet iaf !
Huggorm
Jag hade MVG på gymnasiematten, men den där fjortismatten är för svår för mig biggrin.gif
Aqvakul
Ser rätt ut , som jag minns det från mina statistikstudier, om Z= 1,96 för 95% (saknar den tabellen)..

CITAT (Aqvakul @ 11-01-2012, 18:54) *
Ser rätt ut , som jag minns det från mina statistikstudier, om Z= 1,96 för 95% (saknar den tabellen)..

Rådfrågat tabell på nätet: 95% konfidensintervall motsvarar 1,96 SD, så det ser väldigt rätt ut...
Fjortispower
CITAT (Aqvakul @ 11-01-2012, 18:58) *
Rådfrågat tabell på nätet: 95% konfidensintervall motsvarar 1,96 SD, så det ser väldigt rätt ut...

Men vad bra då! laugh.gif

Problemet var att intervallet kändes för kort med tanke på att standardavvikelsen var mycket högre... trodde att de var lite beroende av varandra...
Aqvakul
CITAT (Fjortispower @ 11-01-2012, 20:48) *
Men vad bra då! laugh.gif

Problemet var att intervallet kändes för kort med tanke på att standardavvikelsen var mycket högre... trodde att de var lite beroende av varandra...

Jo, men du har ju väldigt många "personer" och då blir resultatet väldigt "säkert"...hade du haft färre i ditt "stickprov", så hade konfidensintervallet blivit större...
Eva i Skåne
Hur gick provet Fjortis?
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2012, 16:44) *
Hur gick provet Fjortis?

Vi undrar! smiley_small_hug.gif
Fjortispower
Det gick helt okej. Jag är säker på att jag får ett G som minst, möjligen ett VG smile.gif
malcolm
Grattis! tummenupp.gif
Alba
CITAT (Fjortispower @ 15-01-2012, 21:16) *
Det gick helt okej. Jag är säker på att jag får ett G som minst, möjligen ett VG smile.gif

Jag känner mig nöjd att jag inte går i skolan länge. Jag blir alldeles crying.gif när jag ser uppgiften.
Vilken klass går du i ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon