Britt Pt
11-01-2012, 16:35
Finns det ngn där ute på nätet som har gjort vin på ovanst bär? Jag själv har gjort vin på egna odlade druvor, Zilga nov 2010 (skördade 8 kg!!) Dock frös knopparna förra våren så det blev inga bär alls 2011.
Därför undrar jag nu detta: man måste ju kunna använda samma recept t vinbär/rönnbärsblandning! Hör gärna av er på Forumet. Finns du där 'janne56' som jag hade kontakt med många gånger i okt-nov -10 o fick många bra tips av?
Du kanske känner till ngt om detta??
Hälsn.
Britt Pt i ett grönt Skåneland.
PS detta inlägg hamnade först under fel rubrik (Trädgårdsväxter skadedjur) men jag kunde inte ta bort det efter förhandsgranskningen.
RibesRubusVitis
11-01-2012, 18:15
För många år sedan gjorde jag "vin" på svarta vinbär, liksom på äpplen och hallon (faktiskt). Det blev inte gott ska erkännas, men äppelvinet blev åtminstone starkt. (Ciderrecept förstärkt med extra socker.) Hallonvinet var egentligen vedervärdigt. Detta var alltså långt innan jag kom på att man kunde odla riktiga vindruvor i Sverige.
Recepten måste bli olika, eftersom olika bär innehåller olika mängd socker. Därför måste man leta fram ett trovärdigt recept på nätet eller i någon hembryggningsbok.
sqrulan
11-01-2012, 18:39
Jag smakade ett jättegott hemgjort vin förra året, det var gjort på rabarber. Det smakade verkligen rabarber och var lite mosserande/brusande. Skulle vara kul att få tag på ett bra recept så att man vågade försöka, rabarber är ju ganska sur.
merlin68
11-01-2012, 19:13
Jag har gjort det många ggr på vinbär och vinbär/rabarber. Grundregel för ett enkelt vin är: 4 kg bär, 2-2,5kg socker, en påse torrjäst och 10-12 liter vatten. Ska jäsa i 3 veckor sedan silas bären av. Står sedan ytterliggare 4-5 veckor tills det slutar bubbla. Klart! Ett enkelt men gott vin som uppskattas av de flesta som har smakat:)
Går säkert bra att blanda i rönnbär också, bara att prova sig fram
Britt Pt
11-01-2012, 20:03
Hej o tack alla ni som hittills gjort inlägg på min fråga. Vad roligt o fort ni nappade!!
Tack igen så mkt. Det finns en butik i Kristianstad som heter Party som säljer tillbehör. Man kan köpa en påse m alla nödvändiga tillbehör för egen tillverkning. Jag tycker det verkar
bekvämt sen har de receptförslag också men jag ville gärna veta om ni där ute har försökt
själva också. Tar gärna emot fler inlägg!! Rabarbertipsen var ju bra - jag har också rabarber i frysen från egen trädgård!! Tack o vi hörs mer!!
Bengalow
11-01-2012, 20:58
Det skadar inte att komplettera med lite sockerrik frukt, som t.ex.fikon, som skäres i mindre bitar. Ninska då lite på sockermängden.
sqrulan
11-01-2012, 21:38
Passar det receptet till den sura rabarbern eller bör man lägga i sockerrika frukter då? Just nu har jag ingen rabarber men brukar kasta massor på hösten.
Torrjästen är det samma som man köper på typ ICA då man ska baka?
Ska det stå i rumstemp eller svalt?
Ursäkta alla dumma frågor men jag har aldrig gjort detta tidigare.
RibesRubusVitis
12-01-2012, 00:24
På Bryggforum finns diverse recept på bär- och fruktviner:
http://www.bryggforum.nu/Flera specialbutiker säljer vinjäst, som finns både i torrsubstans och flytande på flaska. Finsmakare skulle nog säga att det spelar roll för smaken, men då tänker de mest på riktiga druvviner. På utländska vinodlarsajter rekommenderas vin på björnbär som påstås bli mycket njutbart (har aldrig smakat det själv, men tänker testa).
Läser du engelska finns massor av recept på:
http://winemaking.jackkeller.net/recipes.asp
sqrulan
12-01-2012, 10:21
Men oj! Det verkar ju jättesvårt! Vinjäst kanske jag kan få tag på nånstans men allt annat, krita, jässtopp m.m...Det där är nog inget för mej för jag har inte tillgång till affärer som säljer konstiga grejer för vintillverkning. Jag trodde i min enfald att man kunde använda vanlig torrjäst från ICA ha ha ha!!!
sqrulan
12-01-2012, 12:19
Hittade detta recept på I Fokus:
Rabarbervin:
6 kilo Socker
7 kilo Rabarber i bitar(cirka 5 centimeter stora)
1 påse jäst/näring(vet ej hur mycket det är i den)
Cirka 20 liter vatten
Rör ut hälften av sockret i 5 liter kokhett vatten. (Jag använder jäshink)
Blanda ner rabarberna, fyll på med resten av vattnet(kallt) och häll i jästen. Sätt på locket och låt jäs i ca 1 vecka. Sila ifrån rabarberna och tillsätt resten av sockret och fyll på med ytterligare vatten till en totalmängd av 20 liter. Skaka lite för att få igång jäsningen. Låt jäsa i cirka 3 veckor eller tills jäsningen slutat (minst 2 minuter mellan varje bubbla).
Tappa om till annat kärl utan bottensatsen och tillsätt jässtopp/citronsyra och skaka ur all kolsyra.(Jag skakar 2 gånger/dag då tar det cirka 5 dagar)
Tillsätt klarningsmedel(kiselsol) och sedan gelatin.
Skaka kraftigt mellan påsarna!
Ställ vinet svalt och låt klarna tar allt mellan 3 dagar-1½ vecka.
Tappa om till flaskor eller bag-in-box.
KLART
merlin68
12-01-2012, 16:14
Ja torrjästen jag använder är samma som på ICA eller hemköp mfl affärer. En påse motsvarar 50g färsk jäst.
Jag använder inte gelatin eller kiselsol för jag tycker inte att det spelar någon roll om nu fruktvinet skulle vara lite grumligt (det brukar faktiskt inte heller vara det). Jag äter dessutom inget nöt eller griskött så gelatin faller definitivt bort;).
Man kan lägga torrfrukt som fikon och aprikoser mm i vinet men tänk på att ta osvavlad frukt i så fall. Många reagerar med allergi på svavel (jag t ex)) och det är säkert osund också. Kryddor som kanel, nejlikor eller en vaniljstång kan ge en speciell smakkick

PS Speciell vinjäst som köps för dyra pengar i specialaffären gynnar bara försäljarens plånbok. För ett enkelt vin gör det varken från eller till vilken typ av jäst man använder. Det man ska satsa på är bra korkar - gärna extra långa - så håller vinet länge....Tänker du dricka upp det inom ett halvår - ett år räcker det om du fyller det färdiga vinet i en enkel vattendunk med kran!
sqrulan
12-01-2012, 21:33

Tack för ditt svar merlin68 då är det ju inga problem om man kan använda den vanliga torrjästen. Om man gör ett äpplevin så kanske det blir gott med lite kanelsmak. Du blandar alltså allt och silar efter 3 veckor? Det ska väl stå varmt under jäsningen som då man gör tedricka?
merlin68
12-01-2012, 21:49
Ja jäshinken ska stå i vanlig rumstemperatur. Helst någonstans där man kan hålla ett öga på jäsningen en gång per dag:) Är precis klar med en omgång plommon-rabarbervin kryddad med nejlikor som inte lär bli alltför gammal
RibesRubusVitis
12-01-2012, 22:21
I min ungdom gjorde jag också plommonvin som jäste fint men blev så trögflytande att det inte passerade avtappningsslangen. Hade inte tänkt på att sätta till enzymet pektolas som spjälkar pektinet i plommonen.
merlin68
23-04-2012, 13:02
Sådär ja! Nu är en ny omgång vin på G

Det blev rabarber, röda, vita och svarta vinbär, dvs resterna från fjolårets skörd som hamnade i jäshinken. Den här gången blev det drygt 4 kg frukt på 10 l vatten och 2,5kg socker samt jäst. Sedan gjorde jag ett avkok på nejlika, kanel och rosenblad (rose de Rescht) som håller på att svalna och ska in i hinken om en stund...Har testat det här med rosenblad förra året för första gången och det blev succé för det tillför en distinkt citrusaktig nyans precis lagom somrigt
Eva i Västerås
23-04-2012, 14:57
Jag har alltid gjort självjäst blåbärsvin, Solvin. Jättegott.
Till en literflaska tar jag då 2dl färska bär och fyller upp med vatten. en papperstuss som kork. Det får stå i ett par veckor. Bären ska flyta upp och sedan sjunka ner.
Sedan silar jag, en flaska åt gången, och kollar om det luktar vin, vinäger eller äckligt. det är ju självjäst.
Tar det som luktar gott och blandar i 1,5 - 2 dl socker. Häller i flaskor och korkar igen ordentligt. Knyt till om korken också, eller använd petflaskor.
Det blir underbart moussernde vin med en härlig smak av blåbär. lagom drickfärdigt till jul.
Men - Gör inte mitt misstag och använd samma recept till druvor!
Jag fick också jättemycket Zilgadruvor och gjorde solvin efter receptet ovan. Mycket solvin!
Hela matkällaren fick målas om, när vi plockat bort alla trasiga glasflaskor. Det blev kedjereaktion, när den första flaskan small. En flaska hade vi hunnit smaka, och den var riktigt OK, men behövde ju stå lite längre.
Ska prova när jag någon gång får jättemycket druvor, men då INTE tillsätta socker, eller bara lite, lite.
skogstroll
23-04-2012, 16:05
För några år sen tyckte vi att vi var jättesnälla och gjorde flädersaft till grannarna. Öhum den jäste visst och vi fick tillbaka för ett smakprov. Det var nog inte bara saft...
Whiskuchi
23-04-2012, 16:58
Solvin låter fantastiskt intressant, det måste jag prova! I övrigt har jag ingen erfarenhet av att brygga eget vin, annat än det vin min mamma gjorde när jag var bebis, glömde bort och hittade när jag var runt 18. Några flaskor var förstörda, de flesta fullt drickbara (och starka! Och goda!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.