Dag Sjöblom
11-01-2012, 16:44
Jag har ett mangoträd som är c:a 10 år gammalt och knappt 2m högt. Sedan ett halvår får alla nya blad efter någon vecka svarta fläckar, mestadels från kanterna men de kan även uppstå som runda fläckar mitt på bladen. De utvidgar sig efterhand och bladet skrumpnar ihop och faller av. Jag duschar trädet då och då men det verkar inte ha någon betydelse. Bifogar några bilder. Tacksam för tips.
Dag
Har experimenterat en del med Mango under ett par år och har upplevt samma problem som ditt träd uppvisar. Min erfarenhet säger att du övervattnat trädet. Mango mår bra om de får torka upp ordentligt så var inte rätt att lämna det utan vatten trots sol och torr luft - dvs: behandla dem lite som suckulenter. De klarar sig rätt bra då.
Som direkt åtgärd hade jag nog försökt att inte vattna på ett par veckor. Använd bara en blomsterspruta för att hålla bladen någorlunda blöta så att du inte får ohyra. Kanske kan vara bra att köra de dära provado-pinnar i förebyggande syfte - inomhusklimat och torra plantor brukar ofta resultera att spinn tar fäste på Mango.
Något jag också kan inflika är att de klarar av att övervintra den svenska vintern på en inglasad balkong. Tempen har varit nere på minus 10 som mest under vissa nätter. På dagen får de vanlig svensk sol - ingen extralampa. Vattnar bara en gång per månad. Mango-plantorna är fortfarande gröna och mår riktigt, riktigt bra.
Hej
Dessa skador kommer när växter får mycket vatten, Och detta orsakar brist på syre och möjlighet till att svampen attackerar rötter. Så om du kan undersöka mängd fukt i jorden plus om du kan undersöker rötter och borta skadade delar.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.