Veronica H
Hur många år måste man skydda vintergröna växter, i mitt fall tujor och boxbom, mot den starka vintersolen? Jag har en tujahäck som till sommaren har stått i 4 år. Den börjar växa på sig nu och blir svårare och svårare att täcka på ett bra sätt. Och den är över 20 meter lång... Läget är dock ganska utsatt för solen under nästan hela dagen. Jag har tujor på andra ställen i trädgården också, på mer skyddade och skuggiga platser, och de har jag aldrig täckt och de har inte tagit någon skada.

Vidare har jag en låg häck med buxbom som har stått ca 6 år. Förra året missade jag att täcka direkt när bladen började titta fram under snödrivorna och de brändes då. Nu är det ju mycket lättare att skydda buxbomhäcken, men ändå lite pyssel. Än så länge i år har vi ingen snö, men några riktigt kalla dygn gav nog lite tjäle i marken och ännu är ju inte vintern över. Jag bor i växtzon 4, i Uppland/Västmanland.

Kort är min fråga alltså om man för alltid måste skydda tujor och buxbom mot vintersol i utsatta lägen, eller om man efter x antal år kan räkna med att rötterna nått så djupt att de klarar några dm tjäle?
Mike R Petersen
Det beror lite på vilka sorter du vald?

Jag uppfattar det som att det är lövverket du täcker och det görs inte för att skydda mot tjäle men för att skydda mot cellsprickningar i lövet när det är hård frost och stark sol, kort sagt det som händer är att de vintergröna växter har en liten del fotosyntes igång även vintertid och cellerna i lövet är vätskefyllda när det sedan frysar expanderar vätskan och när kraftig uppvärmning sker blir det en ytterligare expansion som kan spricka cellen.

Marktäckning för att skydda mot tjäle kan också göras vid känslga sorter men behövs vanligen bara de första 2 åren.

Dock brukar thuja efter att ha etablerat sig kunne hantera vårsolen ganska bra, etableringstiden är 2-3 växtsåsonger och kan säkert säjas vara uppnått när växterna haft en säsong med full tillväxt bör ligga på ca 15-20 cm på hela växten inte bara topperna.

Buxbom kan vara något känsligare för vårsolen och skillnaderna i härdighet mellan sorter är också större.
jaj-51
Hej.
I Göteborg zon2 har jag en 50 meter lång thujahäck brabant.
Jag har aldrig skydat den mot vårsolen någon gång släppte upp den till tre meter först och klippte den på min sida.(grannarna valde friväxande)
I sommras kapade jag ner den till 1,8 meter kändes lite för hög att klippa.

Thujorna har klarat allt utom några rådjur, älgar som provsmakade första åren.
De har upplevt många olika vintrar, har någon gång tagit bort tung blötsnö som hotat att knäcka grenar.
Enda fula har varit de små "kottarna" som lyst bruna i bland på våren.
Har haft har några andra "fina" thujor också klarat allt utan hjälp.

Lycka till tror det funkar utan omsorg '

Veronica H
Tack för era svar! I år chansar jag på att thujahäcken klarar sig fint och fortsätter att täcka buxbomen. flirting.gif Det är thuja brabant vi har också och buxbomen kommer jag tyvärr inte ihåg sortnamn. Den är dock köpt på en lokal plantskola, så jag räknar med att den var härdig i vår "luriga" växtzon!

Jag uttryckte mig lite galet, men det jag menade med tjälen, var om rötterna tros ha hunnit så djupt ner i jorden nu att de är på frostfri nivå och alltså kan få upp vatten när solen börjar värma på vårvintern. Men som du säger Mike, bör thujorna nog vara så pass etablerade vid det här laget att de klarar sig utan skuggväv. För visst är det också så att när värmen från solen sätter igång växten och marken är frusen och omöjliggör den från att suga upp vatten, bränns bladen? Nu var det inte så farligt med buxbomen förra vintern, men jag fick ändå klippa bort ganska mycket som torkat sönder.

Så, imorgon borde jag ut och täcka för – här ska det bli soligt igen till helgen! rolleyes.gif
Cilla
CITAT (jaj-51 @ 11-01-2012, 20:09) *
Enda fula har varit de små "kottarna" som lyst bruna i bland på våren.

Vissa plantskolor säljer numera Tujor utan kottar, någon av de vanligare sorterna (jag minns inte vilken men kan kolla om någon behöver). Dock vet jag att också dessa "kottfria" kan återställa ordningen efter några år och sätta frö. Kan ändå vara bra att veta att man kan efterfråga det om man planerar att sätta tujahäck.

Själv gillar jag kottarna, men jag förstår vad som menas när häckarna inte ser enhetliga ut och när perioden för fröerna kommer som får plantorna att se lite trötta ut på håll.
Då får man gå nära och njuta.

Här en länk med Sylvia från odla.nus svar på tujafrågor.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon