Hur många år måste man skydda vintergröna växter, i mitt fall tujor och boxbom, mot den starka vintersolen? Jag har en tujahäck som till sommaren har stått i 4 år. Den börjar växa på sig nu och blir svårare och svårare att täcka på ett bra sätt. Och den är över 20 meter lång... Läget är dock ganska utsatt för solen under nästan hela dagen. Jag har tujor på andra ställen i trädgården också, på mer skyddade och skuggiga platser, och de har jag aldrig täckt och de har inte tagit någon skada.
Vidare har jag en låg häck med buxbom som har stått ca 6 år. Förra året missade jag att täcka direkt när bladen började titta fram under snödrivorna och de brändes då. Nu är det ju mycket lättare att skydda buxbomhäcken, men ändå lite pyssel. Än så länge i år har vi ingen snö, men några riktigt kalla dygn gav nog lite tjäle i marken och ännu är ju inte vintern över. Jag bor i växtzon 4, i Uppland/Västmanland.
Kort är min fråga alltså om man för alltid måste skydda tujor och buxbom mot vintersol i utsatta lägen, eller om man efter x antal år kan räkna med att rötterna nått så djupt att de klarar några dm tjäle?