|
Full version: Konkreta saker
Gossen Ruda
11-01-2012, 21:33
Som en del kanske redan vet gillar jag stenbroar, helst valvbroar. Jag hade en gång en hemsida på Passagen där jag la upp en massa bilder och annat men nu har jag efter snart 2 år med egen domän flyttat allt dit istället. Jag har inte bestämt än hur startsidan skall se ut så den är enklast tänkbara. Den som inte gillar tåg behöver inte titta på de bilderna.  Välkomna. http://gotbild.se/
Min sambo stal genast datorn och joddlade i soffan en lång stund... Gosse, du är inte ensam  säger jag...
Huggorm
11-01-2012, 22:19
Det är något speciellt med stenvalv
Mike R Petersen
12-01-2012, 05:25
Och där försvann några timmar av nattsömnen inte för att jag giller tåg men däremot naturstensarbeten så din sida om stenbroar tog mig med storm, det är riktigt handverk!!
Gossen Ruda
12-01-2012, 10:43
Tack för svaren. Det är mycket som hänger ihop med broarna, både vägar och fakta runt detta. Vägarna han alltid varit viktiga i Sverige, särskilt under stormaktstiden när man behövde samla in soldater för att kunna slåss med. Bönderna var skyldiga att hålla vägarna i acceptabelt skick för att konungens män skulle kunna färdas i landet. Dessa sökte husrum också hos bönderna som även där var skyldiga att ställa upp, plus skjutshjälp. Bönderna klagade så till slut blev det rättning i leden. Under mitten på 1600-talet utvecklades ett gästgiveri och skjutsväsende, drottning Kristina var pådrivande i detta men även andra regenter. Gästgiverier byggdes med ungefär 2 mils avstånd längs alla viktiga vägar. Bönderna skulle ställa upp med hästskjutsar som tidigare men nu fick de betalt efter fastställd taxa. För att bedöma längden på skjutssträckorna mättes alla vägar upp med snören och milstenar sattes upp. Först av sten men senare även av järn. För varje mil sattes en milsten upp. Mitt emellan dessa sattes halvmilstenar upp där det så behövdes. Ibland även kvartsmilstenar mellan dessa. Däremot förekom det ingen sammanlagd vägsträcka, man fick räkna ihop alla sträckor själv. En milsten visade bara att det var en mil till nästa milsten, en halvmilsten att det var en halv mil till närmaste milsten osv. Bönderna fick betalt för hur långt man körde och kungens män betalade ur egen ficka. Likadant på gästgiverierna. När resenärerna kom hem fick de i sin tur betalt för sina utlägg när de redovisat utgifterna, så reseräkningen är en svensk uppfinning som är mer än 350 år gammal. Vem som helst fick dock inte resa långt, det krävdes i så fall inrikes pass. För att korsa vattendrag krävdes det broar eller färjor. Större broar byggdes av staten eller andra offentliga inrättningar, det var för stort bygge för enskilda bönder. Vägarna underhölls som sagt av bönderna och det var olika bredd på de olika vägtyperna, riksvägarna var bredast, vill minnas 6 meter, och de smalaste ledde till kvarnar och liknande viktiga platser. Längden mättes givetvis upp med den gamla svenska milen som är 10 688,4 meter, eller 6000 famnar eller 18000 alnar. Eftersom man mätte med snören blev mätningen så där men det var ändå ett viktigt steg. Utländska besökare blev imponerade av det hela med vägar, milstenar, skjutsar och gästgiverier. Övriga Europa låg långt efter. Romarriket var visserligen på sin tid nog bättre organiserat men det var länge sen. Detta var en liten summarisk sammanfattning.
Har aldrig reflekterat över stenbroar, men det var väldigt intressant läsning. Jag reagerade på att ingen av dem var byggda innan 1800, byggde man inte stenbroar innan dess, eller har bara inga överlevt?
Gossen Ruda
12-01-2012, 13:29
CITAT (Azur @ 12-01-2012, 12:06)  Har aldrig reflekterat över stenbroar, men det var väldigt intressant läsning. Jag reagerade på att ingen av dem var byggda innan 1800, byggde man inte stenbroar innan dess, eller har bara inga överlevt? Tullbron i Falkenberg från mitten av 1700-talet räknas som en av de äldsta tillsammans med en bro i Karlstad. Fast det finns säkert flera från samma tid och kanske även äldre men det är svårt med dokumentationen. Många broar räknas vara från 1700-talet men man vet inte säkert. Brobyggandet tog fart först på 1800-talet samtidigt som många äldre broar rivits eller rasat. Göteborg är från 1600-talet och stan genomkorsades av kanaler med en massa broar. Först av trä men dessa ersattes med stenbroar efter eldsvådor på 1700-talet. Dessa ersattes sen av järnbroar eller försvann med kanalernas igenfyllnader. I centrala Göteborg finns det bara en stenbro nu och det är en samverkansbro med betong inblandat. Det är Kungsportsbron, från 1901 tror jag. Sen finns det några betongbroar med stenfasader.
Ugglemormor
12-01-2012, 13:36
Som intresserad av historia så gillar jag om dessa bevarade äldre broar och har sett många av dem under mina resor runt om i världen. Tyvärr har många blivit ersatta med moderna broar för att tåla dagens trafik, men tycker att man kunde un derhålla det gamla på något sätt, men det är ju en kostnadsfråga och de får inte falla sönder så att någon skadar sig, så det tyvärr blir en ekonomisk fråga. I min kommun finns det rätt mycket gammalt som de har bevarat och det är fint! ......
Lite mer kuriosa. ordet Väg användes imellan städer byar. ordet Gata i städer och byar. Därför heter det Järnväg gick i mellen städer.
Huggorm
12-01-2012, 14:34
CITAT (Carl @ 12-01-2012, 13:40)  Lite mer kuriosa. ordet Väg användes imellan städer byar. ordet Gata i städer och byar. Därför heter det Järnväg gick i mellen städer. Den logiska följdfrågan blir vad järnvägen kallas där den passerar stationen inne i samhälllet?
Gossen Ruda
12-01-2012, 17:54
Lite mer kuriosa. Vanligen heter gatan där stationen ligger eller har legat för Stationsgatan eller Stationsvägen. I Åskloster heter den dock Järnvägen.  Jag har nu lagt upp en sida med några broar från Falköpingstrakten. Direktlänk: http://gotbild.se/brosidor/falkopingsbroar.htm
Blomstertanten
12-01-2012, 18:49
Kanslibron vid Örebro slott är gammal! "Den nuvarande stenvalvsbron byggdes 1765-66, samtidigt som Örebro slott upprustades till ett barockslott. Några år senare (1768-71) byggdes Landshövdingestallet vid brons norra fäste. Åren 1909-10 genomgick bron en betydande reparation, och ytterligare en reparation genomfördes 1989." http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanslibron,_%C3%96rebro[attachment=67216:Kanslibron.jpg]
Gossen Ruda
12-01-2012, 19:00
Jo, från 1750-talet och framåt ökar antalet bevarade stenbroar som kan dokumenteras snabbt. Ganska snabbt. Man hade kanske lärt sig tenkniken då så broarna blev stabilare, många stenbroar har rasat under årens lopp. Säkert byggdes det stenbroar på 1600-talet men det är tveksamt om någon finns kvar.
Vilken bild Blomstertanten! Och väldigt fina gamla broar Ruda! Jag har sett några häromkring också - måste nog göra en broexpedition nån dag när vädret samarbetar!
Alphaville
12-01-2012, 20:08
Jag var ute och fotade broar i lördags... visserligen bara med mobilkameran, men här är en av dem. Brovalv kan vara snyggt
Jag föredrar de vackra stenbrobilderna, men sambon är tågnörd så han bläddrade och suckade över dina tågbilder Gossen
Huggorm
12-01-2012, 20:26
CITAT (Alphaville @ 12-01-2012, 20:08)  Jag var ute och fotade broar i lördags... visserligen bara med mobilkameran, men här är en av dem. Brovalv kan vara snyggt  Snyggt att toppstenen även är till räcket. Men lite opraktiskt om någon skulle råka köra på den och hela bron ramlar ihop
Alphaville
12-01-2012, 20:31
CITAT (Huggorm @ 12-01-2012, 20:26)  Snyggt att toppstenen även är till räcket. Men lite opraktiskt om någon skulle råka köra på den och hela bron ramlar ihop  Det var nog länge sedan nägon använde bron  Men visst ger det bron ett speciellt utseende.
Alphaville
12-01-2012, 20:38
Norr om Borås ligger den här bron. 3 valv. Gång och cykelväg. Just nu har jag bilden som bakgrund på datorn.
Gossen Ruda
12-01-2012, 21:24
CITAT (Alphaville @ 12-01-2012, 20:38)  Norr om Borås ligger den här bron. 3 valv. Gång och cykelväg. Just nu har jag bilden som bakgrund på datorn. Strax söder om Fristad ja. Den har jag passerat många gånger på väg till svägerskans föräldrahem. INNAN jag började bli intresserad av stenbroar.
Valv är väl en ganska stabil konstruktion. Roms akvedukter står ju delvis kvar. Även gamla järnvägsbroar i järn är fina konstruktioner om än inte lika långlivade kanske.
Huggorm
12-01-2012, 21:44
Denna bro hittar man i min hemby. Används inte alls längre, men den är rätt häftig. Ovanligt djup och smal ravin.
Gossen Ruda
12-01-2012, 21:48
Stenbroar SKALL användas. Utan trafiklast som håller överbyggnaden hårdpackad riskerar den att långsamt förstöras.
Halaj!
Hur hittar du alla broar? Hur många har du kvar att fota i omnejden?
//T
Gossen Ruda
13-01-2012, 20:30
CITAT (Tapio @ 13-01-2012, 19:21)  Halaj!
Hur hittar du alla broar? Hur många har du kvar att fota i omnejden?
//T Det finns lite inventeringar gjorda, bl.a. då i gamla Älvsborgs län. Även lite i Bohuslän och Halland. Sen får jag tips ibland. Annars blir det mycket att åka omkring och leta. På topografiska kartan kan man ganska lätt upptäcka äldre vägsträckningar och där de korsar vattendrag kan det finnas gammalt kvar. Många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|