Vad e det för kriterier samt regler för att man ska kunna kalla sin odling för ekologisk?
Har för närvarande en odling i ett tält, med Eko jord samt enbart bio/eko gödningsmedel. Dock är inte alla frön ekologiska. Samt står de under en HPS lampa som drar en del ström..
Har också haft odlingar utomhus som jag tror jag kan kalla Eko.. vad gäller?
/Paprika
Utan att vara 100% säker misstänker jag att svaret beror lite på vem du frågar.
Utan konstgödsel är väl den enklaste beskrivningen - och sedan när man går ned på det mer "finstilta" tror jag det handlar om möjligheten till ganska många svar faktiskt.
Åsa, mälardalen zon 2
12-01-2012, 18:18
Om det är komersiell odling i växthus så brukar man behöva ekologiosk jord, ekologiska fröer, ej konstgödning och gödningen man använder ska vara godkänd för ekologisk odling (får ex. inte bara ta hästgödsel el dyl måste vara godkänd för ekologisk odling), enbart ekologisk/biologisk bekämpning, brukar bara vara tillåtet med belysning under ett antal timmar under plantuppdragning sedan är det inte tillåtet därför odlar sällan ekologiska yrkesodlare under denna tiden på året.
Och är det utomhus måste ju även odlingen ligga en bit ifrån odlingar som inte ä'r ekologiska, man måste odla ekologiskt några år innan man får sälja produkterna som ekologiska
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.