kangas
Jag har ofta funderat på vad som är det bästa att göra när ett träd skadas av vind eller snö så att en stor gren knäcks. Nu har det hänt igen och jag passar på att fråga här. Det gäller ett väldigt stort körsbärsträd och grenen som har brutits av är ca 10-15 cm i diameter. Brottet är ungefär en meter utanför den klyka där det skulle vara naturligt att kapa grenen.
Är det bättre att avvakta och göra ett snyggt snitt på sensommaren eller ska jag klättra upp och göra det nu?

merlin68
Gör det nu direkt. Senare när saven stiger kan det förblöda och att vänta till sensommaren skulle jag inte heller göra för det är bättre att den avbrutna delen får en fin och slät snittyta nu så inga svampar får fäste.
Hoppas allt går bra med trädet!
kangas
Tack så mycket för svar! smile.gif Då gör jag det så fort blåsten har lugnat sig så man vågar resa en stege.

Cilla
Så skulle vissa gjort, jag skulle det inte. Med för arten grövre grenar (det är skillnad på vad som är grovt på en ek och ett körsbär) som knäcks, kapar jag en bra bit ut, så mycket som behövs för att ta bort det som knäckts. Sedan lägger jag snittet i JAS, dvs sensommaren.

15 cm är grovt för körsbär. Och det är visserligen sant att svampar får bättre fäste i fnas (som man visserligen kan skära till också om man lämnar rejäl tapp) men om stället ligger en bit utanför stammen tar det år innan de tagit sig dit.

Mitt råd blir nog ändå att bara ta bort det som kan falla ned på någon. Klättra inte på stege nu för att ens renskära, vänta till sensommaren en torr trevlig dag. Då är det dessutom mindre risker med stegen.
kangas
Åh, tack igen.
Ja, det är faktiskt så jag har gjort innan - dvs skurit bort fnaset, men lagt det egentliga snittet vid rätt tidpunkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon