theca
ojoj vad det kliar i fingrarna, frkatalogen har kommit!!!
det jag undrar ver r om det gr bra att odla 2-3 sorter av sjlvpollinerande gurka i vxthuset.
det stod i katalogen om en ICKEsjlvpollinerande att den vill st en bit i frn en sjlvpollinerande. varfr det?
Ally
Det lter skumt... En icke-sjlvpollinerande gurka har bde han- och hon-blommor, medans en sjlvpollinerande har bara hon blommor. Jag kan tnka mig att om man har flera icke-sjlvpollinerande gurkor, d kan dom korsas...
Eva 33c
Det som kan hnda r att dina "sjlvpollinerande" sorter (som egentligenr rent honliga plantor som bildar frukt utan pollinering) kan bli pollinarade av hanblommorna p de andra sorterna. Det gr att kvaliteten p gurkan kan bli smre nr dessa brjar utveckla frer, som ofta r rtt stora i sorter som inte r tnka att pollineras. Man kan ocks f bittra frukter d dessa sorter inte r frdlade fr att vara bitterfria nr de r pollinerade. Frukterna kan ocks bli konstiga i formen, d de svller runt frerna som bildas. det mste inte bli s, och inte med alla frukter, men risken finns.
theca
s r det skert , att det blir nt knas om de blir korsade sinsemellan.fr hlla mej till corona, den var bra tyckte jag. vilken gurka sr ni?
Eva 33c
Att ha flera olika sorter av "sjlvpollinerande"/rent honliga sorter r inget problem. De fr ju inga hanblommor alls. Med en liten brasklapp, fr om plantorna inte mr bra av nn anledning kan de faktiskt producera nn hanblomma ocks, hnder det fr man gra som gurkodlaren gjorde frr, ta bort dem.
Jag odlar mest sorter som ska pollineras och har flera sorter tillsammans. Dessa frer r oftast betydligt billigare n de rent honliga som alltid r F1-hybrider, frsts. Jag har nog odlat de flesta som finns i Runbergs sortiment och gillat alla.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon