theca
ojoj vad det kliar i fingrarna, frökatalogen har kommit!!!
det jag undrar över är om det går bra att odla 2-3 sorter av självpollinerande gurka i växthuset.
det stod i katalogen om en ICKEsjälvpollinerande att den vill stå en bit i från en självpollinerande. varför det?
Ally
Det låter skumt... En icke-självpollinerande gurka har både han- och hon-blommor, medans en självpollinerande har bara hon blommor. Jag kan tänka mig att om man har flera icke-självpollinerande gurkor, då kan dom korsas...
Eva 33c
Det som kan hända är att dina "självpollinerande" sorter (som egentligenär rent honliga plantor som bildar frukt utan pollinering) kan bli pollinarade av hanblommorna på de andra sorterna. Det gör att kvaliteten på gurkan kan bli sämre när dessa börjar utveckla fröer, som ofta är rätt stora i sorter som inte är tänka att pollineras. Man kan också få bittra frukter då dessa sorter inte är förädlade för att vara bitterfria när de är pollinerade. Frukterna kan också bli konstiga i formen, då de sväller runt fröerna som bildas. det måste inte bli så, och inte med alla frukter, men risken finns.
theca
så är det säkert , att det blir nåt knas om de blir korsade sinsemellan.får hålla mej till corona, den var bra tyckte jag. vilken gurka sår ni?
Eva 33c
Att ha flera olika sorter av "självpollinerande"/rent honliga sorter är inget problem. De får ju inga hanblommor alls. Med en liten brasklapp, för om plantorna inte mår bra av nån anledning kan de faktiskt producera nån hanblomma också, händer det får man göra som gurkodlaren gjorde förr, ta bort dem.
Jag odlar mest sorter som ska pollineras och har flera sorter tillsammans. Dessa fröer är oftast betydligt billigare än de rent honliga som alltid är F1-hybrider, förstås. Jag har nog odlat de flesta som finns i Runåbergs sortiment och gillat alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon