Full version: Jordkabel 10kV
omk
Jag bor i en obygd, långt från allt, trots att det bara är 5 mil till Göteborg.
Jag har haft mängder av strömavbrott under de åren jag bott här (sen 2003). Det längsta var efter Gudrun (11 dygn), Per (5 dygn) och sen 6 veckor tillbaka (sen 1/12 ungefär) har jag nog haft 10-12 stycken. Visserligen bara några timmar åt gången (det längsta 11,5 tim).
Jag har inga problem med strömavbrott, jag klarar mig bra ändå, men, visst, det är lite bökigare.

Idag kom ett brev från Fortum ! De vill ha markägarens (dvs mitt) tillstånd att gräva ner elkabel på min mark. En jordkabel på 10 kV som är 340 m lång och så en lågspänningskabel på 0,4 kV som är 360 m lång. Jordkabeln ska gå längs en gammal grusväg, ca 20 m från mitt hus (gaveln) och sen fortsätta längs mitt hus, fast 60-150 m bort. Lågspänningen ska gå parallellt med den i början (vid gaveln), för att sedan vika av, bort från mitt hus (till grannen förmodar jag).

Vad betyder egentligen 10kV ? Det är ju inte starkström, det förstår jag. Är det samma slags kV som ligger överallt inne i stan t ex ? Är det "värre" om 10kV-ledningen ligger parallellt med 0,4-ledningen ?

Visst, jag tror nog att Fortum (och alla andra elbolag) kollar hur el påverkar människor, men ändå ...
Vad tror ni ?
Huggorm
CITAT (omk @ 12-01-2012, 22:02) *
Jag bor i en obygd, långt från allt, trots att det bara är 5 mil till Göteborg.
Jag har haft mängder av strömavbrott under de åren jag bott här (sen 2003). Det längsta var efter Gudrun (11 dygn), Per (5 dygn) och sen 6 veckor tillbaka (sen 1/12 ungefär) har jag nog haft 10-12 stycken. Visserligen bara några timmar åt gången (det längsta 11,5 tim).
Jag har inga problem med strömavbrott, jag klarar mig bra ändå, men, visst, det är lite bökigare.

Idag kom ett brev från Fortum ! De vill ha markägarens (dvs mitt) tillstånd att gräva ner elkabel på min mark. En jordkabel på 10 kV som är 340 m lång och så en lågspänningskabel på 0,4 kV som är 360 m lång. Jordkabeln ska gå längs en gammal grusväg, ca 20 m från mitt hus (gaveln) och sen fortsätta längs mitt hus, fast 60-150 m bort. Lågspänningen ska gå parallellt med den i början (vid gaveln), för att sedan vika av, bort från mitt hus (till grannen förmodar jag).

Vad betyder egentligen 10kV ? Det är ju inte starkström, det förstår jag. Är det samma slags kV som ligger överallt inne i stan t ex ? Är det "värre" om 10kV-ledningen ligger parallellt med 0,4-ledningen ?

Visst, jag tror nog att Fortum (och alla andra elbolag) kollar hur el påverkar människor, men ändå ...
Vad tror ni ?

10kV betyder 10.000 volt. 0,4kV är 400V, alltså en ledning ut till en fastighet. Kablarna kommer ju att vara nedgrävda på frosfritt djup, så någon risk för magnetfält lär inte föreligga. Men skall den grävas ned intill vägen, så se till att den inte ligger iväg ifall diket skall grävas ur i framtiden.
Gossen Ruda
10 kV är normal distributionsspänning ut till lokala transformatorer där man sen plockar ut rätt spänning till konsumenterna. Skall inte ge några problem.
omk
Tack grabbarna !!

Då lär det största problemet vara att jag måste hålla koll på Fortums "elledningskarta" om vi vill fälla träd, dika ut och ev bygga nåt precis i närheten. Och den kartan har jag ju redan fått ifrån dem !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon