|
Katarina Odla.nu
13-01-2012, 09:48
Hej! Det har handlat mycket om fröer på sajten den senaste veckan, men nu tar jag en liten paus. Det kommer mer senare!
Nu blir det i stället artiklar om vårvinterns beskärning. Har ni några önskemål här i forumet om artiklar kring beskärning? Några frågor som ni vill ha besvarade?
Ni som är medlemmar i forumet har så klart fördelen av att kunna få svar här - det finns sån enorm kunskap i Odlas forum! Men har ni någon önskeartikel i ämnet beskärning så berätta gärna!
Hälsningar Katarina på redaktionen
Huggorm
13-01-2012, 10:20
Jag skulle vilja se en artikel som nådde ut till folk, där det klargjordes att det inte finns något egenvärde i beskärning. Att man inte behöver beskära om det inte finns någon konkret anledning.
Katarina Odla.nu
13-01-2012, 10:31
CITAT (Huggorm @ 13-01-2012, 10:20)  Jag skulle vilja se en artikel som nådde ut till folk, där det klargjordes att det inte finns något egenvärde i beskärning. Att man inte behöver beskära om det inte finns någon konkret anledning. Bra kommentar! Det är väl så med mycket! Att om man inte riktigt vet så blir många grejer ett måste helt i onödan, vilket tyvärr kan ta bort glädjen en hel del. Så visst bör beskrivningar av beskärningens praktika även innehålla info om när det faktiskt inte krävs någon beskärning alls, eller ytterst lite. Det låter så härligt när gamla trädgårdsrävar motiverar varför de nästan slutat beskära ett äppelträd helt med att "Det har gjort sitt nu och ska få njuta av ålderdomen i lugn och ro". Hur gör du själv med beskärning av träd och prydnadsbuskar? undrar Katarina
Huggorm
13-01-2012, 10:42
CITAT (Katarina Odla.nu @ 13-01-2012, 10:31)  Hur gör du själv med beskärning av träd och prydnadsbuskar? undrar Katarina Jag beskär så lite som möjligt, förutom att jag gärna stammar upp så man kan gå under. Men då har jag snarare ett vildvuxet "woodland" än en mängd fruktträd, för det är ju dessa som i första hand kräver beskärning
Gunilla T
13-01-2012, 10:44
CITAT (Huggorm @ 13-01-2012, 10:20)  Jag skulle vilja se en artikel som nådde ut till folk, där det klargjordes att det inte finns något egenvärde i beskärning. Att man inte behöver beskära om det inte finns någon konkret anledning. Mycket bra
Jag håller med. Träd klarar sig utmärkt utan människor. De har under flera hundra miljoner år utvecklat strategier för överlevnad, fortplantning och samlevnad med andra organismer. Träd behöver inte beskärning, det är vi människor som behöver träd och därmed vill rätta dem efter våra behov. All beskärning vi gör har ett mänskligt syfte. Det är utifrån det syftet man kan se om man lyckas med beskärningen eller inte.
Det första och viktigaste man ska skära bort - gärna grovkapa om man kan - vet ni vad det är?
Jo det är hybris. Tanken att man själv vet bättre hur trädet ska växa, än trädet själv. Tanken på att trädet växer fel och man själv vet vad som är rätt. Tanken på att man kan beskära ett träd och att det när man lämnar det tackar en för att man befriat det från sina döda, skavande, täta eller tunga grenar.
Alla träd vill helst ta hand om sig själva, för det finns orsak till att de vuxit som de gjort, som har med överlevnad, friskhet, samverkan och fortplantning att göra.
Skär hårt i hybris i vår och skär lätt i trädkronorna!
Jan af Lisö
13-01-2012, 15:38
Yes, det vore bra med ett resonemag när man skall beskära/när skall man inte göra det och inte gå bara på tekniken. Fast jag vet inte hur många som är beredda att köpa den sortens böcker ?
Ett problem jag alltid hade innan jag gav upp beskäringsböckerna är att utseende på mina träd verkade aldrig stämma överens med bilderna i beskäringsböckerna. Vet inte om det går att lösa då träden (jag tänken mest på fruktträden) ser så olika ut.
Gunilla T
13-01-2012, 15:44
CITAT (Cilla @ 13-01-2012, 15:34)  Skär hårt i hybris i vår och skär lätt i trädkronorna!
Så länge man ser på träd som att det är grenar som sträcker sig antingen hit eller dit, så kan man aldrig få riktig hjälp av beskärningslitteraturen som finns idag (den svenska). Lär man sig se signaler som träd visar för hur de mår, och hur och var de är starka och svaga, så är det en annan sak. Då blir beskärningen inriktad på friskhet och styrka, och det ger ofta bättre resultat. Jag tror att man ska skriva mycket mer om trädens biologi och mekanik, dvs hur de lever och vilka sorts organismer de är, också i populärvetenskapliga texter om beskärning. Jag gjorde ett försök för länge sedan att utifrån hur ett träd såg ut, försöka förklara hur det mådde. Idag hade jag skrivit ännu mer om tecknen som träden visar. http://www.juniper.se/tradvard/ditttrad.htm
Garden bliss
13-01-2012, 20:56
Bra kommentarer. Vi är nya som trädgårdsägare och har en drös nya träd i trädgården. Skulle vilja ha tips om vad man ska tänka på då. Om det finns något särskilt så man inte får problem längre fram.
Hej Garden bliss! Viktigast som nybliven ägare tycker jag är att betrakta, lära och njuta så mycket som möjligt ute i trädgården. Gå runt och artbestäm vad ni har i trädgården. Skriv ned frågor, fota och skicka in här. Köp bra trädgårdsstolar som ni kan gå runt med för fikastunder så snart marssolen tillåter!
Vad ni än gör - börja inte beskära, hårdgallra eller "tokfälla" innan ni levt i trädgården minst en årstid, dvs ett år. Det är först efter ett eller ett par år som man ser hela bilden, dvs vad som är spännande och vackert på vintern, hösten, våren och sommaren med de olika växter och rumsbildningar man har. Det tar också tid att se var nya växter skulle kunna trivas om man tänker sig plantera.
Jag hade själv mycket bestämda uppfattningar om vissa träd när jag flyttade till den trädgård där jag nu bor 17 år senare. Ett par träd var kraftigt stympade, de ville jag ta bort på en gång.
Som tur är har jag en klok man och kloka katter. En lönn som brutalkapats hade (och har) helt onaturlig grundstruktur med helt horisontella grenar. Den måste bort, jag står inte ut tänkte jag. Men det visade sig vara katternas favorit. Där sitter de på breda, helt liggande grenar och spanar ut över nejden. Till och med sover där. Dessutom bildar kronan tak över ett område där vi gärna jobbar på somrarna. Visst är lönnen ful och påminner om våld mot dess biologi - men att ta den den kommer inte på fråga!
Ett annat tanigt krikonträd, mer eller mindre halvdött, ville jag också ta ned. Men det visade sig vara ekorrens väg till de stora ekarna, där den hyfsat säkert från katterna kunde ta sin rutt varje dag. Den står också kvar...
Däremot har jag gallrat och tagit ned andra träd och buskar på tomten. Men inte de jag trodde från början!
Det som kan se tokigt ut första tiden kan visa sig ha viktiga funktioner sedan.
Mike R Petersen
14-01-2012, 03:01
CITAT Vad ni än gör - börja inte beskära, hårdgallra eller "tokfälla" innan ni levt i trädgården minst en årstid, dvs ett år. Det är först efter ett eller ett par år som man ser hela bilden Bästa tipset ni kan få överhuvudtaget!
Garden bliss
14-01-2012, 08:21
Vi har en ny trädgård, alltså helt helt ny (nybyggt hus). Vi har satt lite fruktträd, de är 1,5 år gamla nu. Det var så jag menade! =)
blomkronan
14-01-2012, 08:47
@Katarina Med tanke på att det är vårvinter snart, så skulle jag vilja ha en artikel om "gammal" vinranka, var jag än letar beskärnings tips, så skrivs det om nyplanterade. Min vinranka är någonstans runt 25 år gammal (fanns här då vi köpte huset för 15 år sedan) och på en sommar växer den otroligt mycket. Visserligen har jag den inte för frukten skull utan för den gör det så lummigt och mysigt över uteplatsen. Men lite frukt hade varit kul att få. kanske tips på hur man klipper för att få frukt och en hur man får den att "växa", jag är nog inte ensam om att vilja ha vinrankan för det grönas skull. Om du skriver om vinrankan lägg in om nyplanterat oxå för, en gång är ju vinrankan det
Mia i trädgården
14-01-2012, 08:55
Jag tycker det vore värdefullt att få lite konkreta tips om:
Beskärning av träd: Vinkeln och placering av snittet när man beskär. Grenkragen ser ut så olika ut på äpple, körsbär, plommon, päron m.m. och också om det är ett gammalt eller ungt träd. Så några bra bilder på dessa med utritad snittlinje vore bra.
Även att visa hur man lägger snittet i en förgrening, om det är en liten eller stor vinkel m.m.
[b]Beskärning av buskar: Tips på när man vet om buskar skall beskäras/gallras ut helt nere vid marken (t.ex. svart vinbär) eller om man skall lämna ca 20 cm kvar av stammen.
Hur man beskär/föryngrar gamla buskar t.ex. stor hög syren som börjar tackla av och dö. Bästa sättet att beskära/föryngra för att få nya grenar som kan leva kvar.
Bra verktyg: Fått många goda tips på forumet om verktyg, men det är alltid kul m info. Rak eller böjd såg, bra sekatörer, när används respektive, alltid bäst m .... vi grenar av XXX storleken...
Detta är vad jaag kommer på nu....
Katarina Odla.nu
16-01-2012, 09:20
Den som frågar får svar! Jag har minsann fått att bita i när det ska skrivas artiklar om beskärning. Vilka fina och tänkvärda inlägg! Och bra konkreta frågor. Tack ska ni ha!
Jag lägger ut länkar till artiklarna efterhand här i forumet också så kan ni diskutera dem och tycka till med er egen erfarenhet och kunskap som grund.
Hej så länge!/Katarina
ängsvädd
16-01-2012, 09:37
Så bra och tänkvärda ord ni skrivit i denna tråd. Så skonsam beskärning som möjligt är något som tilltalar mig - om man ens behöver beskära  Mycket bra med artiklar i detta ämne
Mike R Petersen
16-01-2012, 13:24
Trenderna inom beskärning eller rättare sagt trädgård skifter med tiden, just nu är det "på modet" att beskärning inte behövs och att växterna klarar sig lika bra eller bättre utan beskärning, jag måste tyvär säja emot er, nu vill det finnas dem som säjer att jag säjer såhär för att jag jobbar med beskärning och vill tjäna pengar och det är delvist sant, jag jobbar med växter och skötseln av dessa men inte för att bli rik, jag har bara turen att få jobba med något jag tycker om.
När jag tog min första utbildning till trädgårdsmästare/anläggare (det finns inget svenskt ord som täcker den danska utbildningen) eller anlägsgartner som det heter i DK som är en 4årig lärlingsutbildning hade vi en del exkursioner bl.a till Italien närmare bestämd norra delen av Como sjön här var vi i båda privata trädgårdar och större parker, några av dessa trädgårdar hade en trädgårdslogg men det är en speciell jag vill nämna, först gick vi igenom trädgården som var helt underbar båda i sin uppbyggnad med otaliga små rum och aha upplevelser men också utsikten över sjön, efteråt gick vi genom loggen vars äldsta del var runt 250år och här kunne man följa arbetet med att utveckla trädgården och minst lika intressant att sköta om den när och hur beskärning, gödsling, vattning och andra åtgärder var gjorda. Och här hade vi välskötta buskar som i skandinaven blir mellan 20 och 60 år stod i fullt flor som 100 - 150 åriga exemplar äldsta var en Philadelphus på 160 år.
Under tiden jag utbildade mig tog jag även privata lektioner och helgjobb/utbildning i att anlägga och sköta japanskinspirerade trädgårdar med en av DK´s på den tiden främsta auktoriteter, här gick vi igenom bla skötseln av träd och buskar i den japanska trädgård för att de skulle tåla den formning och kontinuerliga underhållsbeskärning de genomgick, här pratar vi också om växter som uppnår en betydlig högre ålder än vad genomsnittet gör i skandinaviska trädgårdar och det gäller allt från små ljungpartier till stora tallar.
Vad jag lärt mig genom mina år med växter är att vi genom rätt vård och beskärning kan förlänga deras livstid och genom att öka kunskapen om just rätt vård och beskärning som är baserat på art, behov,önskemål och ålder kan öka genomsnittsåldern på växterna i våra trädgårdar.
Just åldersanpassat skötsel är något vi är väldigt dåliga på i Sverige och det syns speciellt på våra fruktträd som ofta blir beskurna som produktionsträd oavsett ålder och hälsotillstånd eller skall ha maskiner in mellan dem.
Intressant detta hur man tolkar vad som är trend för tillfället. Jag ser motsatsen - nu ska allt beskäras. Formbeskärning har väl aldrig varit så populär som nu, från buxbom till idegran och björk. Och aldrig har väl så få friväxande höga och låga häckar planterats, de flesta vill ha en formbeskuren häck. Idealen som visas i trädgårdsmagasinen är ofta de nogsamt planerade, anlagda trädgårdarna med endast utvalda och utplacerade växter, och där man beskär eller på annat sätt påverkar i stort sett allt vedartat. Villatomter med friväxande gräsytor eller skogspartier som tydligt inte styrts med gallring eller anlagda stigar anses vara vanskötta.
Att vedartade växter som formbeskärs kan leva längre än sina fria släktingar är väl bekant. Äldst kan träd bli om de behandlas som bonsaier, dvs beskärs ideligen både i krona och rötter och där grensträckningen också planeras med ståltråd. Samt sjukdomar och angripare aldrig får grepp eftersom de behandlas på en gång. Så visst kan beskärning och styrning på andra sätt göra träd långlivande.
Det är ofta i förhållande till det man uppfattar som trend, som man agerar och reagerar. Eftersom jag uppfattar trenden som att man eftersträvar kontroll från trädgårdens golv till tak - allt från örter och mosstuvor i gräsmattan till trädens toppar - ser jag också att trädgårdarna blir artfattigare. Ju mer man anser sig lyckas, desto färre arter finns där. Och ju mindre död och döende ved, desto färre insekter, mindre spontant uppkommet liv från växtriket, färre grodor, få arter fjärilar, nästan inga besök från igelkottar osv.
Och vad har nu våra sommargrillkvällar i trädgårdarna med död ved, grodor och annat konstigt att göra? Jo, att städerna växer. Vi är fler som bor i eller nära stan. De breder ut sig. Vi bor i stora områden där fri natur är en bit bort, och kanske inte heller den är fri. Våra trädgårdsområden påverkar.
Jag har inget emot anlagda trädgårdar eller väl formbeskkurna träd. Men jag tror att varje trädgård behöver minst någon yta och/eller något träd som styrs av andra krafter än de mänskliga. Och att vi ska vara glada över att inte alla grannar "sköter" sina tomter så väl i fråga om att alltid ha gräset klippt (så att gräsen och andra örter får blomma), och att vissa grannar har vedupplag som inte används. Och jag tror att vi som jobbar med träd bör klargöra att man med träd KAN göra mycket men också kunna medge att det långt ifrån alltid behövs.
ängsvädd
17-01-2012, 10:27
Mycket bra inlägg, Cilla  Vi kan göra mycket för att främja artrikedomen/biodiversiteten/biologiska mångfalden i våra trädgårdar. Ett exempel på död ved som jag har i min trädgård är en mycket hög stubbe av björk - där växer det nu vissa svampar på stammen - säkert finns en massa andra arter som jag inte ser eller känner till. Jag har även en del trädstammar som ligger på marken - gallrad sly.
Katarina Odla.nu
19-01-2012, 10:20
Hej alla! Cillas trädvårdsskola är himla bra läsning! http://www.tradvardskolan.se//hälsar Katarina på redaktionen
Intressant! Nu vet inte jag om den information som Katarina samlar ihop ska bli nån stående inforamtion på Odlas hemsida, men jag skulle också mycket gärna se i informationen om hur man INTE beskär träd. Alltså skräckexempel. Sådana man ser när man tex. kör igenom bostadsområden, speciellt på vårkanten. Jag kan själv försöka komma ihåg kameran och fota när jag är ute och kör. Detta gäller först o främst fruktträd som blir så grymt stympade att man kan börja gråta.
Kul att du tycker det Katarina!
CillaM - Jag har en hel del sådana bilder men jag är alltid intresserad av att se mer. Jag kallar det på kurser mm för missuppfattningar av vad träden behöver av oss människor. Det finns alltid förklaringar bakom stympningar och andra brutala beskärningar - ingen ägare lägger ned arbete för att förstöra sina träd, för att göra dem sjuka, sämre, svagare, med kortare livslängd.
När man talat med många som t ex skurit bort HELA bladmassan på ett äppelträd, är det ofta för att man tror att det som ska komma är bättre än det som var. Man tror att nödskotten, vattenskotten, är en naturlig reaktion på beskärning, och inte att det endast är en reaktion på en nödsituation skapad av en alltför hård beskärning. Man tror att man ska kunna "lära" trädet att inte ha så mycket blad och gren (=produktion och lagringslokaler) och blir så idog att man kapar på vårvintern och sedan dessutom vattenskotten på sommaren...
Det år trädet uppvisar klart glesare, kortare eller kanske inga vattenskott alls anser man sig ha "lärt" trädet att växa som man vill. Att det mångåriga arbetet äntligen ger de resultat man önskat.
Då är trädet i snabbt döende. Jag har sett en mark med 80 äppelträd dö samma år som ägaren äntligen ansåg sig ha fått goda resultat av sin beskärning. Det var det år som träden inte hade mer reservkrafter kvar för att utveckla det livsnödvändigaste - nödskott som gav blad. Året därpå kom närapå inga blad på träden, och man tog man ned hela den döda fruktträdgården...
Sedan är det också fråga om syftet med beskärningen. Om man vill ha all frukt skyddad från sol av ett vattenskottsparasoll ska man naturligtvis skära bort all årsproduktion, vattenskotten från förra sommaren. Om man vill föråldra sitt äppelträd är det helt rätt att ta bort en hel årsproduktion av unga grenar - det man sparar blir ju då ett år äldre och därmed hela trädet. Och OM man tycker det är mer praktiskt att stå på stege i kalla snöblasket i februari-mars och skära bort en massa grenar för att slippa stå på stege och plocka frukt varma septemberdagar på samma stege - ja, då är det bara att klättra på och beskära under årets isperiod. Och OM man har äppelträd för att kasta hattar genom dem, ska man naturligtvis glesa ur dem så att hattar kan kastas igenom.
Men om man vill ha friska träd som lever länge - då behandlar man dem på andra sätt.
Katarina Odla.nu
20-01-2012, 15:11
CITAT (CillaM @ 19-01-2012, 20:46)  Intressant! Nu vet inte jag om den information som Katarina samlar ihop ska bli nån stående inforamtion på Odlas hemsida, men jag skulle också mycket gärna se i informationen om hur man INTE beskär träd. Alltså skräckexempel. Sådana man ser när man tex. kör igenom bostadsområden, speciellt på vårkanten. Jag kan själv försöka komma ihåg kameran och fota när jag är ute och kör. Detta gäller först o främst fruktträd som blir så grymt stympade att man kan börja gråta. Det är väl utmärkt att lägga såna bilder här i forumet och diskutera kring dem. Inte för att raljera eller idiotförklara folk utan i syfte att visa hur fel det kan bli och bättre förstå vad som händer med träden när de beskärs fel. Jag ska tänka på det och fota när jag springer på något. Bra idé, CillaM Apropå villaområden med stympade träd: Jag pratade med en fruktträdsbeskärare som berättade att hon kan komma till trädgårdar för att beskära träd och få tydliga besked från ägarna att de vill att träden ska se ut precis som grannarnas. När hon ser sig omkring upptäcker hon att alla grannar har likadana totalstympade fruktträd. Kanske har någon börjat och sen tar hela kvarteret efter i tron att det så ska vara... Tilläggas bör att trädbeskäraren i fråga inte går med på att fortsätta stympa utan informerar kunden om hur trädet bör tas omhand. Trevlig fredagkväll! /Katarina
Också många kvalificerade, utbildade trädbeskärare har svårt att säga nej till jobb, t ex i situationer där beställaren vill att något som är helt oförenligt med trädens biologi ska göras.
I min undervisning till de som vill beskära för inkomst är huvudbudskapet: Formulera varför du vill arbeta med beskärning, sätt upp dina egna kvalitetsgarantier (dvs vad dina jobb ska leda till för träden, t ex att vattenskott inte blir resultaten av beskärning, att snitten som läggs ska kunna övervalla mm) och säg NEJ!
Man får mycket roligare jobb när man säger nej till de trista som inte handlar om trädens bästa!
Och man behöver aldrig bekymra sig för vilka träd man kan hänvisa till i närheten som man beskurit, för alla blir exempel som man kan stå för. Och ens egna jobb blir inte använda för att pressa andra beskärare i formen "jo men det var en utbildad trädvårdare här och HAN tog minsann av hela trädet".
DalaMyran
21-02-2012, 15:21
Jag skulle vilja läsa mer om formklippta träd och buskar, inte bara zon 1 utan även för oss längre upp i landet. Hur man kan "frisera" en äldre befintlig trädgård. Jag exprementerar för fullt själv och klipper spiral av gammal 30-årig Tuja mm Skulle vilja ha mer inspiration Är mycket för doftande buskar också, anlade en ny fjärilsbuske-rabatt i höstas också för att få in mer insekter... Oj vilka vårkänslor och trädgårdsinspiration som kom nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|