Full version: Mystisk kaktus
Sollan
Hej
Jag har en vxt hemma som jag rvde av min mor. Har frskt komma p vad det r fr ngot men har inte lyckats. Tror dock att det r ngon slkting till julkaktus el dyl.
Den fr avlnga blad, lite ojmna i kanterna med grova "hrstrn" p undersida av vissa. Antar att det r ngt slags luftrtter. P vissa av bladen vxer det ut ett nytt blad i kanten.

Den fr ocks lnga, lnga grenar med dessa rtter/"hrstrn" p. Grenarna kan vara helt kala eller med ngot enstaka blad. Den knns lite ologisk... Den lngsta grenen r nu ver 1.20 och fortstter att slnga sig i vg. Den har aldrig blommat.
r det ngon som m.h.a min beskrivning vet vad det rr sig om fr ngot?
Tack p frhand/sollan
pejori
det lter som en oxypethalum. ( stavningen) wacko.gif
det r i s fall en bladkaktus, som r nattblommande, och kallas fr nattens prinsessa biggrin.gif
skts som en vanlig bladkaksus. huh.gif
stll ut den i skugga p sommaren och lt den st dr tills det kryper ner till ca fem grader. ta sen in den s fr du se om den inte gr i blom fr dej. smile.gif
Sollan
Nattens prinsessa, vackert namn! rligt talat r den ju inte s himla vacker, men jag gillar den just drfr...wink.gif

Problemet r att flytta ut den, de hr l--n-g-a grenarna r ohanterliga (har varit tvungen att binda upp dem) de strcker sig en bra bit in ver taket. De bryts s ltt. r "hren" luftrtter och kan man frka genom dem p ngot stt?
Ska krukan vara stor, ska den ha nring, osv Jag vet inte riktigt hur jag ska skta mina jul och novemberkaktusar heller... Inbillar mig att det ska vara snlt med nring och s, men det kanske jag har drmt...
sollan
pejori
biggrin.gif biggrin.gif det har du drmt ja biggrin.gif biggrin.gif den ska sktas som en vanlig krukvxt men ha liiite mindre med nring. nr den har sin vilotid (efter blomning och tillvxt) minskar du vattningen och lter den vila. hll den bara ltt fuktad ca en mugg vatten i veckan, och lgre tempratur. ka sedan vrmen och vattnet till det normala nr knopparna visar sig. unsure.gif
det har lyckats fr mej i mnga r. biggrin.gif biggrin.gif
nr du stller den ute p balkongen eller trdgrd fr den en naturlig vilotid, som ger dej en blommning till smile.gif
pejori
det r luftrtter. och den vill st rtt s trngt.
om du kollar p google.se och sker p epiphyllum s hittar du den. biggrin.gif biggrin.gif
Sollan
WOW! Hittade fina bilder. Det ser ut som en prinsessa men min har mindra blad och mer (och lngre...) grenar.
Tack fr tipsen, ska omedelbums gemina kaktusar en liten skvtt nring..

/sollan
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon