Full version: Fästingarna igen
Sidor: 1, 2, 3
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2012, 08:22) *
För mig är inte fästingar något problem. Hittar någon enstaka krypande på mig och ännu färre som bitit sig fast. Har aldrig mig veterligen haft någon fästingburen sjukdom. Ändå rör jag mig ofta i naturen på jakt efter steklar eller bara promenerar. Jag har dock alltid långbyxor och ofta stövlar när det är lite fuktigt. Kanske något att fundera på?

För mig spelar det ingen roll hur mycket kläder jag har på mig , heller inte om jag har stövlar , jag får fästingar på mig iaf.

Du har tur som inte får några , det är faktiskt olika på olika människor. Fästingarna tycks inte gilla dig eller så finns det inte så många i de områden där du är.

Så även om de inte vill vara på dig så kan man inte dra slutsatsen att de inte ger dig på andra människor!
Gossen Ruda
CITAT (mamamaggan @ 19-03-2012, 13:18) *
För mig spelar det ingen roll hur mycket kläder jag har på mig , heller inte om jag har stövlar , jag får fästingar på mig iaf.

Du har tur som inte får några , det är faktiskt olika på olika människor. Fästingarna tycks inte gilla dig eller så finns det inte så många i de områden där du är.

Så även om de inte vill vara på dig så kan man inte dra slutsatsen att de inte ger dig på andra människor!

Jo, jag har förstått att jag i vissas ögon är frånstötande. laugh.gif Sen finns det kanske en del fästingar som är motvallskärringar och vill ge mig ett nålstick. biggrin.gif
Azur
Hittade en informativ & bra sida om fästingar: http://www.viivilla.se/Villa/Djur1/Hur-fun...fastingen-46215
heinrich_stubel
CITAT (Huggorm @ 13-01-2012, 22:34) *
Ja, här är varken någon brist på rådjur eller fästingar. Jag har inget emot en minskning av båda sorter.

När rådjuren blir för många, så kommer inte maten räcka, och de kommer antalet djur att minska igen. Så här håller det på tills det stabiliserar sig någorlunda, ända tills någon ny faktor gör så att stammen kan växa respektive får den att sjunka igen osv. Att inverka på detta är endast idiotiskt, då det fucktikst troligen skapar mer problem än fördelarna det ger. Plus att det är elakt mot rådjuren crying.gif

Varför skall du, bäste herr snake, bestämma hur stor stammen skall vara? Om du nu vill leka gud så kan du väl ringla dig iväg till kyrkan...

EDIT: Ber om ursäkt om jag lät lite dryg där (ta det inte personligt), inte alls meningen. Blev bara så upprörd över huggorms idé om att skjuta rådjur.
Azur
CITAT (heinrich_stubel @ 21-03-2012, 02:22) *
När rådjuren blir för många, så kommer inte maten räcka, och de kommer antalet djur att minska igen.

Du tycker alltså det är bättre att ha en gigantisk rådjursstam (och därmed gigantisk fästingstam, och nedbetad natur, och stort antal viltolyckor) där lika många svälter ihjäl varje år som föds, än att kompensera för förlusten av rovdjur genom att skjuta rådjur?

Som jag har sagt förut vore det bästa att ge f-n i att jaga lodjur, varg, och räv, men så länge jakten på rovdjuren fortsätter är det enda acceptabla alternativet att också jaga bytesdjuren.

Sen är det en annan sak att jägarna uppenbart är jäkligt dåliga på att jaga rådjur.
heinrich_stubel
Ja ge fan i att skjuta vargarna och lodjuren, så minskar rådjuren naturligt.
dahla
CITAT (Azur @ 21-03-2012, 08:54) *
Sen är det en annan sak att jägarna uppenbart är jäkligt dåliga på att jaga rådjur.

Är du bättre på att jaga rådjur då?

Rådjursjakten har högt rekreationsvärde och avskjutningen ger årligen en stor mängd kött. För jägare och gourméer har rådjur därför ett extra värde. Under 1997 fälldes 210 000 djur i landet, vilket motsvarar närmare tre miljoner kg kött medan det 2008 sköts knappt 120 000 rådjur.

Rovdjuren har helt enkelt minskat antalet rådjur så mycket att man i dalarna och värmland inte längre som människa kan jaga rådjur.

Jägarnas frysboxar rymmer inte hur mycket kött som helst... en jägares frysbox ser ut som en ickejägares frysbox... det finns grönsaker, fisk och matrester även där så utrymmet är inte obegränsat... det finns ingen mening med att skjuta mer än man kan äta. Att sälja rådjurskött är för många inget alternativ på grund av besiktningskrav på köttet från myndigheterna.

Även om antalet rådjur minskar så minskar inte fästingarna i antal... däremot så ökar antalet fästingar enligt studier i samma takt som fältfåglarna minskar i antal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon