AnniiPannii
Hej!

Har en stor gräsmatta på vår nya tomt som ligger i sol nästan hela dagen. Tanken är att jag ska anlägga ett grönsaksland där.
Så här hade jag tänkt det..
Tre land med träkanter runt à 1*2 meter.
Ett för potatis och två för annat smått och gott.
Eventuellt spalje i ändarna på två för att odla ärtor av varierande sorter..Anledningen till kanterna av trä är för att jag vill ha det snyggt och prydligt samt kunna gå emellan. Till mina frågor:

1, Ska jag skala bort gräset och sen gödsla och på med ny jord?
2, Hur höga tycker ni kanterna ska vara?
3, Måste man ha fiberduk i botten?
4, Kan jag anlägga detta nu då vi fortfarande knappt har någon frost eller ska jag vänta?
5, Ska man kanske ha ett mindre för olika örter eller kan man lika gärna odla dem i krukor ute?
6, På min altan ska jag ha tomater, chili, paprika och gurka.. Klarar de sig i stora krukor eller ska jag plantera även de i landet?

Tack för hjälpen smile.gif
Annana
CITAT (AnniiPannii @ 14-01-2012, 15:35) *
Hej!

Har en stor gräsmatta på vår nya tomt som ligger i sol nästan hela dagen. Tanken är att jag ska anlägga ett grönsaksland där.
Så här hade jag tänkt det..
Tre land med träkanter runt à 1*2 meter.
Ett för potatis och två för annat smått och gott.
Eventuellt spalje i ändarna på två för att odla ärtor av varierande sorter..Anledningen till kanterna av trä är för att jag vill ha det snyggt och prydligt samt kunna gå emellan. Till mina frågor:

1, Ska jag skala bort gräset och sen gödsla och på med ny jord?
2, Hur höga tycker ni kanterna ska vara?
3, Måste man ha fiberduk i botten?
4, Kan jag anlägga detta nu då vi fortfarande knappt har någon frost eller ska jag vänta?
5, Ska man kanske ha ett mindre för olika örter eller kan man lika gärna odla dem i krukor ute?
6, På min altan ska jag ha tomater, chili, paprika och gurka.. Klarar de sig i stora krukor eller ska jag plantera även de i landet?

Tack för hjälpen smile.gif

Jag hade gjort såhär!
Skala bort gräset, ös på gödsel, kompost, årets gamla löv mm. Ha pallkragar eller motsvarande storlek på höjden. Fiberduk underst hade jag inte lagt, då begränsas ju växterna, att kunna få rötter neråt. Gör allt klart nu om du kan, spelar säkert ingen roll när på året man gör det! Personligen tycker jag det är finare med trädgårdarnas på samma nivå, dvs bara ta bort gräset och odla, men gör vad du gillar bäst!

Kan rekommendera "odla grönsaker och kryddväxter" bra bok med massor av bilder från hur man gör ett bra grönsaksland till hur man växelodlar från olika år. Halva boken är bra sidor om olika grönsaker och hur man odlar dom, jättebra!

http://www.bokborsen.se/?issearch=1&sa...lstr=9120044674

Kolla sedan i lugn och ro på typ fröer.nu vilka sorter du vill odla!
Zuccini, typ diamant F1 är jättelättodlad och ge massor av skörd!! wink.gif

Lycka till!
Annana
Missade en del såg jag!

Perenna örter typ rosmarin,oregano mm som kommer flera år i rad (= perenn) har jag på olika ställen i trädgården. VI har ett antal stubbar som sticker upp från gamla träd, de har jag täckt med jord och sedan örter och diverse växter typ taklökar så ser det fint ut! Dessutom ruttnar stubben bort fortare! Efter ngt år flyttar jag växterna till en annan stubbe och kan då jämna den gamla med marken!
Ettåriga örter kan man ha lite varsom, har du de i kruka får du ju plats i landet till annat!

Tomater, chili och paprika kan växa i stora krukor på varm, skyddad, solig plats. men även i landet, men välj krukor för samma motiverig som ovan! Gurka har jag på friland, gärna skyddat av typ billigare växthus (LIdl sålde förra året, metallstomme med platsskydd över, typ 249:-). Välj en sort som är till för friland så klarar den sig även utan skylld om det blir en bra sommar. Lord Nelson har en sort som heter "Tanja" som är som vanlig slanggurka om du tänker dig det. Samma sak med tomat och chili, välj fröer som är till för uteväxt, inte växthus. Så är de tåligare mot lite svalare väder.

Börja sedan förgro frö inne, och plantera ut efterhand!
octachoron
Jag tycker du gräver upp jorden, hackar sönder grästorvorna och blandar ner dem under jordytan. Det ger en väldigt bra och ganska näringsrik jord när de förmultnar. Du slipper också problemet med var du ska göra av grästorvorna.
När jag odlar i pallkrage så gör jag på detta vis.

Tomater rekommenderar jag att odla i marken. Själv har jag aldrig lyckat få någon vidare skörd på krukodlade tomater pga vattning (de kräver MYCKET) samt att kraftiga vindar/stormar har fördärvat plantorna. Men vissa klarar tydligen att få skörd även på krukodlade tomater så...
Det viktigaste vid frilandsodling utan växthus är dock att ha en tomatsort som mognar tidigt. Själv odlar jag numera bara små tomater, typ Sungold, Gardeners' Delight osv då de mognar under hela växtsäsongen.

Chili har jag bara i kruka, den klarar sig i stor kruka långt in på hösten i soligt fönster och ger chili för hela vårt matlagningsbehov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon