|
Anna-Karin Lundberg
14-01-2012, 15:41
Jag måste fråga nån som vet! Min syster har en baby, nu 10 månader. Det är hennes första barn och hon är 37 år. När hon bodde hos mig i jul diskuterade vi disk av nappflaskorna. Enlig henne måste de diskas i maskin för att det annars kan bildas "mjölkbakterier". OK, inget problem - förens hon hade slut rena nappflaskor och diskade några i en i övrigt tom maskin. Jag blev lite irriterad, hon svarade "vad ska jag göra då - måste ju ha rena flaskor!". Jag tyckte hon kunde diska dem med diskborste som man gör mad allt annat när man inte har diskmaskin, men det gick inte, de skulle inte bli tillräckligt rena. Samtidigt låter hon flaskorna stå med gamla vällingskvättar i flera timmar, sen tömmer hon vällingen i diskmaskinen "för den ska ju ändå köras snart...". Urk, är inte det rätt äckligt?
Alltså, i min värld är det viktigare att tömma och skölja flaskorna direkt efter användning och sen diska dem noga för hand istället för att "göda bakterier" i gamla vällingrester och sen diska i maskin. Maskinen är ju ingen magisk steriliseringsapparat - om flaskorna står på fel plats eller riktning kommer det ju inte ens vatten i dem! Jag tömde maskinen en dag och en napp hade fortfarande välling i sig, jag sa inget till henne, sköljde den bara ren och la den på tork.
Jag vil inte bråka med henne, jag vet inte själv för jag har inte barn och följer inga rön. Hon bor i England, så kanske har de andra teorier där än här. Men hur är det, nån som vet hur rekommendationerna är egentligen? Hur gör alla föräldrar som inte har diskmaskin? Eller har man det om man har småbarn? Vad är det för farliga mjölkbakerier som man inte kan diska bort?
Lena i Torslanda
14-01-2012, 15:55
Självklart räcker det med en ordentlig handdisk. och givetvis bör man tömma ur flaskorna och skölja dem och de inte ska diskas omedelbart. När mina barn var små hade vi ingen diskmaskin och de klarade sig utmärkt- Sunt förnuft verkar vara en bristvara ibland.
Eva i Skåne
14-01-2012, 15:56
Jag tycker du redan har svaret i det du skrivit. Såklart måste man inte maskindiska och alla småbarnsföräldrar har inte diskmaskin, tvärtom. Dessutom är ett 10månaders barn inte så känsligt som ett spädbarn. Lite äldre förstagångsmammor är ofta överbeskyddande. Det är iaf min erfarenhet.
Robbanp
14-01-2012, 16:00
Det är inget jag hört eller läst något om!
Jag är nog lite väl slarvig när det gäller vällingflaskorna, jag sköljer väl i kallt vatten. När det är dags för en maskin att köras stoppar jag dit flaskorna som finns tillhands. Någon gång då och då kör vi en "nappsoppa", kokar alla nappar en stund, då brukar även flaskorna och deras nappar få följa med. Kallt vatten i en vällingflaska som inte fått stå och torka in gör att den ser ren ut och inte luktar så jag inbillar mig att det är rätt bra så, kör man en intorkad vällingflaska i diskmaskinen är den (de facto) inte ren när man plockar ut den eftersom varmt vatten inte löser utan snarare härdar vällingresterna. Sen tror jag för övrigt inte det finns någon mjölk i vällingen, men jag kan ha fel.
anne-li i olofstorp
14-01-2012, 16:14
Min dotter är 37 år!!!! Först 2011 skaffade jag diskmaskin! Hade det inte funkat med handdisk så hade hon väl inte levt idag!!!! Men det gör hon. och mår bra!!!
Anna-Karin Lundberg
14-01-2012, 16:16
Tack, väldigt intressanta svar för en som inte är ett dugg insatt! Kanske konstigt att fråga om barn på ett sånt här ställe, men jag har ingen annan att fråga! Ja, jag vet ju att man inte ska skölja mjölkglas i varmt vatten utan kallt, borde ju vara så med välling med. Vet inte heller om det är mjölk i. Mamman påstår att hon ger "modersmjölersättning" och att vi i Sverige bara har en massa majsvälling och "hur bra är det för barn?". Ehh, jag tror det är ett språk-problem där bara, för det hon ger är pulver från Nestlé för barn i den åldern.
Hon är väldigt noga och jag skulle nog kalla det överbeskyddande, men fattar att det är väldigt stort att få barn. Själv har jag hundar och får valpar som jag är väldigt mån om, men tror jag är lite mer "jordnära"...
malcolm
14-01-2012, 16:19
När mina barn var i flaskåldern hade vi inte ens diskmaskin och de har överlevt allihop, ibland kokade vi flaskorna men inte varja dag och tillhörande nappar doppades i kokande vatten emellanåt.
sqrulan
14-01-2012, 16:22
Då jag fick mina barn på 80-talet så kokade jag flaskorna, då hadde vi inte diskmaskin. Jag minns att jag kokade alla barnens underkläder i en stor gryta på spisen för mamma sa att så gör man. Så var det då och det är ju BARA 30 år sen!!!  Iofs så bor jag på landet och har alltid gjort det! Jag litar ju på dom gamla beprövade sätten, mina barn hadde aldrig problem med magen. Dom lärde sig också ganska fort att äta hemkokt mat, köpte nästan aldrig nån burkmat. Minns faktiskt inte om det ens fanns 1980? Mitt enda problem var att jag inte kunde amma, där slog det mentalt stopp! Blev mjölkersättning och sen så blev det nåt hopkok med komjölk o smör! Fast jag minns inte exakt hur man gjorde! Jag tycker att det är noga med hygien och dom äldre än mej vet nog hur viktigt det var då det inte fanns samma grejer som idag.
sqrulan
14-01-2012, 16:31
----------------- Jag citerade mej själv?
Eva-Helene
14-01-2012, 16:54
Du har fått så bra svar redan. Bara att skölja i kallt vatten, diska för hand (diskmaskinen kommer inte åt hela insidan, så är det bara), aldrig aldrig aldrig nappar i diskmaskinen (eller köp nya varje vecka - typ), koka napparna varje-varannan dag (ber. på hur många man har + hur gammalt barnet är), koka flaskorna minst 2 ggr i veckan. Och att aldrig låta välling/mjölkersättning stå kvar i flaskan mer än några minuter - eller så lång tid det tar att byta nedbajsad blöja... Så gjorde jag när mina barn var små och så gjorde mina syskon när dom hade smått. Inget av dom 8 fick nåt fel p.g.a. "farliga mjölkbakterier" eller så. Det är farligare att låta ungarna kravla omkring på golvet! Även om dom är på en filt!
ingrid fuxwall
14-01-2012, 18:42
CITAT (anne-li i olofstorp @ 14-01-2012, 16:14)  Min dotter är 37 år!!!! Först 2011 skaffade jag diskmaskin! Hade det inte funkat med handdisk så hade hon väl inte levt idag!!!! Men det gör hon. och mår bra!!!  Som sagt vem hade diskmaskin när barnen var små, har det ännu inte
*Stintan*
14-01-2012, 18:58
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-01-2012, 18:42)  Som sagt vem hade diskmaskin när barnen var små, har det ännu inte Jag hade det när mina var små på 70-talet men diskade aldrig nappflaskor i maskin. De diskades för hand och så kokades de ett par tre gånger i veckan, så också nappar.
Det är snarare så att man från BVC rekommenderar handdisk och att man kokar flaskorna av och till. Ju yngre barn desto oftare ska man koka flaskor och nappar.
Mekanisk rengöring (flaskborste) är vad man förordar för att få bort ”vanlig” smuts och "vanliga" bakterier. Diskmaskinen kan aldrig komma åt att skrubba som sig bör.
/Anki
sqrulan
14-01-2012, 19:59
CITAT (*Stintan* @ 14-01-2012, 18:58)  Jag hade det när mina var små på 70-talet men diskade aldrig nappflaskor i maskin. De diskades för hand och så kokades de ett par tre gånger i veckan, så också nappar. Gud va gammal du vart nu då? haha!  Då du ärpå nätet är du lika ung som mej!
Jag gjorde presic som Stintan och jag tror faktiskt det är hälsosammare att diska för hand och koka flaskorna ett par gånger i veckan ,maskindiskmedel är väldigt starkt !
mamamaggan
14-01-2012, 21:38
Mina söner är drygt 30 och inte sjutton hade vi diskmaskin när de var små !
Gjorde som så många andra skrivit , sköljde ur direkt , handdiskade och så kokades flaskor och nappar flera gånger i veckan.
Det som jag varnades för var att man skulle skölja flaskorna ordentligt så att det inte fanns några diskmedelsrester kvar. På den tiden propagerades det om att skölja disken i en balja med vatten , för att spara på vatten , men man skulle aldrig adrig skölja nappflaskor så.
Tycker synd om din syster , att inte våga tänka själv och vara så¨rädd för att göra " fel " .
sqrulan
14-01-2012, 22:03
 Ja så var det! Mammamaggan! Känns så konstigt att det är så länge sen! Snart är man en"kärring" ? När blir man det?
*Stintan*
14-01-2012, 22:16
CITAT (sqrulan @ 14-01-2012, 22:03)   Ja så var det! Mammamaggan! Känns så konstigt att det är så länge sen! Snart är man en"kärring" ? När blir man det? När man känner sig som en....inte förr sqrulan
Precis så som Anki skriver så bör man inte diska i diskmaskin då diskmedel kan sitta kvar i flaskorna och det är ju ännu värre!
Jag diskade för hand när sonen var liten och hade nappflaska, detta var 2005.
I Sverige finns modersmjölkersättning för spädbarnen men sedan brukar de allra flesta gå över till välling.
Napparna ska definitivt inte diskas i maskin - det är de inte gjorda för och där om någonstans fasktnar det diskmedel, de ska diskas ur för hand och kokas emellanåt.
ENGLAND tror jag är förklaringen till din stackars systers ideer, inte att hon är överbeskyddande. Jag hade hakan ständigt vid knäna när jag umgicks med Britter som hade småbarn. Vet inte om det gäller alla eller om det faktiskt finns de med sunt förnuft (var ihop med en Skotte tio år, däruppe verkade de helt normala  ). Herre min skapare vilka otroliga saker jag fick höra... Nu minns jag inte alla tokerier, men ska försöka komma ihåg någon. Hm. Bada, ja, de fick inte bada i badkaret efter de ätit mat (flera timmar) för då skulle de dö(OBS! Inte ens med två cm vatten och mamma bredvid. De kunde DÖ). Syskon av olika kön fick inte dela rum, för de kunde bli kontrollerade och anklagade för incest (gällde för barn på några år!!!). Man fick INTE ta kort på sina barn nakna. Ever. Barna fick aldrig se dig naken. Så var det massa saker med dem som spädbarn som jag inte minns.. De skulle ha vantar på så de inte rev sig (har jag sett här med nu). Låter inte så knepigt kanske, men jag minns att hela synen på barn var sååå skruvad! Din stackars syster yster kanske inte kan värja sig mot den konstiga omgivningen och tror att de har rätt. Min erfarenhet är från mitten av -90 talet, men det låter inte som om det hänt så mycket på den fronten. Önskar jag mindes alla tokerier, men det är en stund sedan... Läste en gravidtidning där de rekomenderade gravida att inte dricka mer än 8-9 koppar kaffe om dagen. Där kan man säga att de inte riktigt håller Svenska linjer heller men så är deras kaffe mer vatten än kaffe  Detta var för tio år sedan när kompisen blev gravid så köpte jag tidningen åt henne på skoj.
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-01-2012, 07:36
Jag tror inte att det har att göra med att mamman bor i England utan det är en hysterisk förstagångsmamma.
Min äldsta dotter överdrev också när hon hade fått första barnet. Men det ändrade sig när andra barnet kom.
När mina barn var små hade jag inte heller diskmaskin. Min första tvättmaskin fick jag när andra barnet var ungefär 1 1/2 år. Och när man har 2 små barn med bara 14 månader emellan och med mycket jobb, då blir man inte sån.
Elisabeth
mamamaggan
15-01-2012, 07:57
CITAT (sqrulan @ 14-01-2012, 22:03)   Ja så var det! Mammamaggan! Känns så konstigt att det är så länge sen! Snart är man en"kärring" ? När blir man det? Har ingen aning men jag tror att jag blir vuxen i år , fyller jämnt delbart med 3 i höst. Tror heller inte att det har att göra med att hon bor i England , möjligtvis att hon då inte har tillgång till äldre släktingar som kan stötta henne.
Anna-Karin Lundberg
15-01-2012, 08:44
Bra svar, tack! Och joo, lite det där med England är nog sant. Bara en sån sak som att vara ute med barnet... Att ligga i vagen och sova utomhus är helt otänkbart! Det finns en farmor till hands, men en brittisk. Som kanske inte är till den hjälp hon skulle behöva ha. När farmor hörde att det i Sverige fanns utomhusdagis där barnen var ute hela dagarna kunde hon bara inte tro sina öron, hur kunde det vara tillåtet? Det var ju misshandel av oskyldiga barn! Det föds väldigt mycket fler barn i England än här, så man tycker de borde ha erfarenhet, men bara en sån sak som vettiga barnkläder... Jag köper här och skickar dit! De har inte ens reflexer! Min syster tog med sig och pratade på föräldragruppen om det, att sätta på barnvagen tyckte hon var bra. Men eftersom man inte är ute så mycket med den så varför, undrade de andra föräldrarna? Dessutom fanns det ju gatubelysning... Alla som kör bil här vet hur dåligt folk på trotoarer syns i gatubelysning, den belysningen är för de som går, inte för de som kör bil. En reflex gör ju superskillnad för en bilist att se vad som finns framför på vägen.
Men jag ska prata med henne om nappflaskorna, jag tycker också att de borde bli renare om man sköljer dem direkt i kallt vatten och sen diskar med borste, vanligt diskmedel och varmt vatten. Hellre koka dem då och då än att ha övertro på diskmaskinen.
Margith
15-01-2012, 13:32
När mitt första och enda barn föddes -90, fick jag min första diskmaskin. Hemma sköljde jag alltid ut vällingflaskorna med kallt vatten på en gång och sen körde jag både flaska och napp i diskmaskinen. I stugan hade vi ingen diskmaskin. Där sköljde jag alltid ut flaskorna med kallt vatten på en gång och sen diskade jag de för hand. Kokat flaskor och nappar har jag aldrig gjort. Däremot var jag noga med att börja med vällingflaskorna när jag handdiskade. Vi hade inte rinnande vatten i stugan, så de diskade och sköljde jag först. Det där med att det blir diskmedelsrester i vattnet tog jag på allvar. Jag lovar, sonen lever ännu. Han fyller snart 22 år och verkar inte ha tagit nån större skada av mitt diskande
En otrygg mamma i England tar så klart åt sig av det hela omgivningen tycker är det enda sanna! Känner flera svenskar som bor där och fått barn, de ses inte med blida ögon för sitt sätt att hantera barnen (som vi gör, jag vet att jag generaliserar men...). Att ha barnen i koppel var ett annat fenomen jag förundrades över. Så klart det kan vara bra i stora folksamlingar etc. men i en tom park att gå och rycka barnen i koppel.. (satt runt handleden). Ja, så var det ju helt ok att slå barnen givetvis. Att tala med dem var mer tveksamt.. Jisses, jag trode jag hade hamnat på en annan planet. Det drogs och skreks åt barnen i långa banor. Nu var jag på den tiden mest i södra England, som sagt såg jag en stor skillnad i Skottland av någon anledning.
Hon har det säkert inte lätt och som förstagångsmamma lyssnar man väl mycket på omgivningen och vill säkert inte sticka ut för mycket. Särskilt inte om man måste gå emot svärmor?! Tillexempel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|