Östh
Läste för några veckor sedan om att det skulle vara möjligt att driva upp skott. Eftersom vintern varit snäll så var det möjligt att hämta in några toppskott. Nu efter några veckor under plastpåse och med extra belysning så har nya frisk skott börjat växa fram i stort antal. Har frösått under många år med ganska magert resultat och framför allt med sen blomning. Hoppas nu på bättre resultat. sweatingbullets.gif
sqrulan
Jag har hittat det bästa sättet att fröså jätteverbena:

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...amp;forum_id=13

Peztis
Det måste jag prova för jag lyckas aldrig!!!
Östh
Alla min frö är redan ute men efter att ha läst Scrulans svar skall jag plocka in en kruka och försöka gömma den i kylskåpet. whistling.gif (Hoppas att maken inte ser den, han gillar inte jord i närheten av mat) Vill så gärna ha mycket av Jätte Verbena så allt är tillåtet, hoppas dock att experimentet med toppskotten skall lyckas.
sqrulan
Det är Irene som tipsade mej och hon ska ta åt sig all ära för det funkade för mej till 100%
CillaM
Jag har sått mina i januari/februari, nån gång i mars också, men ju tidigare man sår dom desto bättre, de blommar tidigare då. Jag sår i en gammal köttfärsbytta, en sådan där i plast. Vattnar jorden så att den är fuktig 1 cm ner, sår fröerna, strösslar jord över och ställer ut på verandan nån vecka o sedan ställer jag dom i fönstret. De gror fint här. Använder en sprayflaska att vattna med tills de är så starka att de orkar med vattendropparna.
sqrulan
Du behöver bara så dom som vanliga frö inte djupt, ställ dom i kylskåpet en vecka ta ut och dom gror!!!
CillaM
CITAT (sqrulan @ 14-01-2012, 19:54) *
Du behöver bara så dom som vanliga frö inte djupt, ställ dom i kylskåpet en vecka ta ut och dom gror!!! Va e problemet?

Det var ju det jag skrev Sqrulan, strösslar jord över. Jag vill absolut inte ha jord i kylskåpet! Ställer ut dom i kylan istället, varför krångla till det när det finns plats ute... Vid omskolning brukar jag ha så mycket att jag kan sälja 40-50 styckna o ändå kunna plantera 30-40 st. hemma.
hippo
CITAT (Östh @ 14-01-2012, 16:32) *
Läste för några veckor sedan om att det skulle vara möjligt att driva upp skott. Eftersom vintern varit snäll så var det möjligt att hämta in några toppskott. Nu efter några veckor under plastpåse och med extra belysning så har nya frisk skott börjat växa fram i stort antal. Har frösått under många år med ganska magert resultat och framför allt med sen blomning. Hoppas nu på bättre resultat. sweatingbullets.gif

Jag har övervintrat jätteverbena i mitt växthus de senast åren och tagit sticklingar av dom på senvintern/våren. Brukar bara sätta dom i vatten och de får rötter jättesnabbt. Sen är de bara att plantera i små krukor. Brukar bli massor av fina plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon