|
Margith
14-01-2012, 18:59
Nu är adresslistan klar.
1. katah 2. mallinpallin 3. Peztis 4. ingrid fuxwall 5. trientalis 6. bullerbybo 7. Monica, Norrbotten zon 5 8. Eva zon 1-2 9. Lillja 10. Anette Nordlund 11. Fröken Knuff 12. Dragon 13. Annana 14. Margith
Kuvertet är klar också, det fattas bara frimärken och en brevlåda, men förhoppningsvis har nr 1 kuvertet på tisdag.
Hoppas att ni hittar nåt kul i kuvertet.
Margith
mallinpallin
14-01-2012, 19:52
Äntligen  Och jag ligger som tvåa, så spännande!
Hej, jag noterar att jag inte står med trots pm, det gör ingenting, men jag ville bara kolla?
mvh Eklo
CITAT (EKLO @ 15-01-2012, 18:30)  Hej, jag noterar att jag inte står med trots pm, det gör ingenting, men jag ville bara kolla?
mvh Eklo Du finns med i kedja två!
Ja, jag såg det sedan och svarade i den tråden - fånig miss, ber om ursäkt! Man får väl se det som ett tecken på en god ivrighet!
Margith
16-01-2012, 14:31
Det är nog jag som ska be om ursäkt Jag läste det här inlägget i går och blev alldeles kall.... himmel!! har jag missat nån?? Men när jag öppnade den andra tråden såg jag ju att allt var utrett, så jag svarade inte. Förlåt, jag borde ha gjort det Kuvertet ligger i brevlådan och borde vara framme hos nr 1 imorgon.
Kuverten har landat och finns redan färdigt för att följa med posten i morgon. Jag hittade två intressanta påsar och bytte dom till två nya. Sedan lade jag med en bonuspåse, där alla kan ta hur mycket man vill. Jag har odlat själv palsternackafröer sommaren 2011 och fick minst en halv liter fröer Men tyvärr kan jag inte odla en hel hektar palsternacka.... Så det är fritt fram att ta från påsen! Jag lade inte så mycket i den påsen för att hela sändelsen inte skulle bli för tung i onödan. Men om intresset finns kan jag skicka en ny sådan påse till omgång 2, eller om någon vill ha mer än den hittar i påsen är det bara att skicka ett PM till mig.
mallinpallin
19-01-2012, 18:49
Kuvertet kom idag och jag har tagit 3 sorter och lagt i lika många, jag tog även palsternacksfröer, tack katah! Jag postar det imorgon igen.
Åh, då får jag det på måndag eller så. Får fylla på med lite mer palsternacka då!
Margith
19-01-2012, 19:04
CITAT (Peztis @ 19-01-2012, 19:00)  Åh, då får jag det på måndag eller så. Får fylla på med lite mer palsternacka då!  JAAA, gör det! Jag är ju sist i listan och jag skulle jättegärna vilja prova så några palsternackor, det har jag aldrig gjort, men det är ju bara så gott. 5-10 fröer räcker gott som ett första försök
mallinpallin
19-01-2012, 19:45
CITAT (Margith @ 19-01-2012, 19:04)  JAAA, gör det! Jag är ju sist i listan och jag skulle jättegärna vilja prova så några palsternackor, det har jag aldrig gjort, men det är ju bara så gott. 5-10 fröer räcker gott som ett första försök  Det var många fröer kvar i påsen från katah, de räcker nog hela rundan.
Margith, jag sänder dig mer än oerhört mycket gärna palsternacksfrön direkt till dig! Skickar med dem i Busfröerna för det är ju ändå inte dags att så än, de ska sås när jorden reder sig och då är npg mina också på g om inte förr. Jag har två sorter, den ena fick jag idag med posten (!!!!!) och den andra är från förra året. Det står generellt att palsternackor inte har så lång grobarhet men det verkar vara en myt då jag förra året provsådde förrförra årets fröer och alla grodde. Så det så!
Troligen kom påsen till mig igår men var aldrig nere vid brevlådan... Idag har den i alla fall i min hand, har gått igenom och plockat ur några samt lagt till ännu fler. Och jag tror nästan inte att jag kommer att behöva sända Margith några palsternacksfröer... Tror de kommer att räcka varvet ut om det nu inte är så att vi har en riktig bonde med åker ibland oss.  Vet dock inte riktigt när jag kan få kuvertet i brevlådan... sitter här med vad jag misstänker är halsfluss, i alla fall med sonens streptokocker. Tur det är skriva man gör här och inte prata för det är inte så mysigt just nu.
Knatade ned lite sakta till min brevlåda idag och la ned kuvertet i den (lantbrevbärare). Tyvärr så hade posten redan kommit så kuvertet går vidare först imorgon och borde vara hos Ingrid på fredag.
ingrid fuxwall
25-01-2012, 18:46
Gissa om jag ser fram emot det!
ingrid fuxwall
27-01-2012, 16:29
Brevet kom idag och nästa person på listan får det förhoppningsvis på måndag
Hoppas du hittade något skoj, Ingrid!
bullerbybo
01-02-2012, 21:51
Jag fick kuvertet idag, har bytt och adresserat om. Postar imorgon!
Monica, Norrbotten zon 5
06-02-2012, 18:32
Brevet kom idag.  Jag postar det vidare imorgon!
Eva zon 1-2
08-02-2012, 20:25
Fick kuvertet idag.Nu har jag bytt och lägger det på lådan imorgon.
Fick brevet igår. Åker iväg imorgon. Måste tänka på när de tömmer brevlådan. Vill inte att de ska ligga för länge i lådan.
Är tanken att man byter till sig hela påsar mot nya eller får man plocka frö från de påsar man vill och sen lägga till påsar? Har ju aldrig varit med innan och vill kolla så jag håller mig till reglerna  När ni skrev om palsternacksfröna blev jag nämligen fundersam. Hur långt är kuvertet föresten!?
Margith
12-02-2012, 16:55
CITAT (Annana @ 12-02-2012, 14:25)  Är tanken att man byter till sig hela påsar mot nya eller får man plocka frö från de påsar man vill och sen lägga till påsar? Har ju aldrig varit med innan och vill kolla så jag håller mig till reglerna  När ni skrev om palsternacksfröna blev jag nämligen fundersam. Hur långt är kuvertet föresten!? Grundtanken är att man byter 1 påse mot en annan påse. MEN är det massor av frön i en påse och du bara vill ha några stycken, är det OK att peta ut några fröer, MEN "priset" för att göra det är en ny fröpåse Meningen är att innehållet i kuvertet ska bytas ut och att så många som möjligt ska hitta nåt nytt, spännande i kuvertet. Om jag inte läser alldeles galet hade nr 9 kuvertet igår och du är nr 13. Jag är nr 14, så snart är det här
Det var mina palsternackor som var en stor undantag från grundregeln. Jag har odlat fröerna själv och har som sagt en liter fröer, så jag delar dom ut helt enkelt. Om någon behöver en deciliter eller två så är det bara att hojta till
Ok! Då vet jag! Väntar med spänning på kuvertet!  Och finns där inte palsternacksfrön kvar så hojtar jag! Hur kunde du få så mkt frö föresten? Har aldrig odlat sådana, låter du de blomma och inte skördar vissa eller hur gör du?
Anette Nordlund
13-02-2012, 12:26
Oj! Nu är det ju min tur i kedjan... Vad spännande :-)))
Anette Nordlund
14-02-2012, 10:36
Hej! Brevet låg i lådan när jag kom hem igår. Jag plockade ut och la till igår av lite av varje. Jag hoppas att något ska vara godis för nästa person i kedjan.
Nu ligger brevet på posten på väg till näta person i kedjan.
Ha det bra! Lycka till med sådderna
Palsternackor blommar väl år två, om jag inte minns helt fel. Så om man inte skördar dem utan låter de stå kvar så kan man få egna frön.
CITAT (Annana @ 12-02-2012, 20:45)  Ok! Då vet jag! Väntar med spänning på kuvertet!  Och finns där inte palsternacksfrön kvar så hojtar jag! Hur kunde du få så mkt frö föresten? Har aldrig odlat sådana, låter du de blomma och inte skördar vissa eller hur gör du? De flesta rotfrukter blommar år två. Palsternackan kan man lämna kvar i jorden i de varmaste zonen. Jag bor i zon 2-3 men plockade upp rötter och förvarade dom i sanden i förrådet. På våren planterade jag några rötter i jorden. Plantan som kommer upp blir enorm! Nästan två meter hög och grenad, stora blomklasar i mängder, så många frön blir det, jag plockade inte ens alla fröer...
Anette Nordlund
15-02-2012, 07:54
... apropå Palsternackfrön. Det är ca 1 dl fröer kvar i påsen. Tack för fröerna Katha! Jag hade inte tänkt att odla palsternacka men eftersom det är galet gott så ska jag prova. Apropå din teknik att samla fröer... borde det fungera även med rödbetor och morötter? Undrar jag...
bullerbybo
15-02-2012, 12:33
CITAT (Annana @ 12-02-2012, 14:25)  Är tanken att man byter till sig hela påsar mot nya eller får man plocka frö från de påsar man vill och sen lägga till påsar? Har ju aldrig varit med innan och vill kolla så jag håller mig till reglerna  När ni skrev om palsternacksfröna blev jag nämligen fundersam. Hur långt är kuvertet föresten!? Jag lade i mest hela påsar men även två "halva" påsar från min egen samling i utbyte mot en hel. Det var av sådana sorter man inte odlar en hel påse av. Sen är det ju olika mycket i köpepåsar och varierar även i påsar med egna frön så var och en får väl göra en bedömning så det känns rättvist.
Anette, ungefär det samma jap. Det rekommenderas lite olika mängder " moderpalantor" alltså hur många rötter ska det vara så att skörden blir bra och inte inavel. I många fall rekommenderas 5-10 plantor i några fall räcker mindre, för andra betydligt mer. Här finns en bassida på odla: http://www.odla.nu/artiklar/ute/sadd-och-forokning/froodlingoch Runåberg har mycket om fröodling: http://www.runabergsfroer.se/?m=27 ( där finns även länkar vidare...) Sesam är annars en förening för just fröodlare, som först lär sig hur man gör ( man får en detaljerad fröodlingshäfte i första årets medlesmskap) och sedan bjuder många ut sina fröer till bytesmarknaden, Alla får önska sig fröer även om man inte har odlat själv. ( det kostar portot att skicka frökuvert och önskan, och ett svarskuvet, så priset blir oftast billigare än de köpta)
Det verkar ju jättespännande med fröodling! Googlade runt och hittade en sida där det stod om "stocklöpning" dvs en förtidigt planterad växt som går i blom redan första året. Står just det på mina rödbetor på påsen, att man ej ska så förtidigt för de kan börja blomma. Men kan man inte försöka åstadkomma det innan vill?! Sätta ngt frö rödbeta, morot, rädisa(?) och se om man kan få de i blom redan detta året då? Fröna kan väl inte bli sämre för att plantan ej övervintrat, blommar den så blommar den ju- eller förstår jag fel? Stocklöparbildning hette det visst!
Anette Nordlund
18-02-2012, 14:14
Jag funderar lite... Har påsen kommit fram till Fröken Knuff? Jag frankerade och la med internposten på jobbet i tisdags...
Hoppas att det gått bra så att jag inte stoppat kedjan,
CITAT (Annana @ 15-02-2012, 21:02)  Det verkar ju jättespännande med fröodling! Googlade runt och hittade en sida där det stod om "stocklöpning" dvs en förtidigt planterad växt som går i blom redan första året. Står just det på mina rödbetor på påsen, att man ej ska så förtidigt för de kan börja blomma. Men kan man inte försöka åstadkomma det innan vill?! Sätta ngt frö rödbeta, morot, rädisa(?) och se om man kan få de i blom redan detta året då? Fröna kan väl inte bli sämre för att plantan ej övervintrat, blommar den så blommar den ju- eller förstår jag fel? Stocklöparbildning hette det visst!  jag har läst om att man kan lura moroten att gå i blom redan första året, om man skördar roten och skära av toppen och planterar den i jorden igen. Jag har inte testat, men det låter trovärdigt. Problemet kan vara att sesongen blir för kort. Jag har läst rätt mycket om ämnet men har inte så mycket erfarenheter. Jag samlar fröer från tomat, paprika, chili och blommor och har nu testat palsternackan första gången. Jag testade även morot = ingen vettig blomning. Och rödbeta = jo där fick jag fröer, som jag ska testa i år. Jag kan tänka mig att när växten blommar går det att samla fröer, MEN om det är en variant som har gått i blom första året , för man vidare den egenskapen också. Alltså kommer du att få fröer som lätt går i blom.  Det är också vitsen att man ska välja moderplantor med omsorg och ha dom i rätt antal, så att man inte får inavel, samt att ha koll på sorter som kan korsa med varandra. Jag som odlar många pumpasorter skulle behöva isolera blomman man vill fröodla med en fiberduk och sedan pollinera den manuellt och isolera blomman igen för några dagar och sedan samla fröer bara från den pumpan. Så det är lite komplicerat men facinerande det hela!
Fröken Knuff
20-02-2012, 22:43
Hej Anette och alla, du har inte på något sätt stoppat upp kedjan. Förlåt att jag glömt skriva här på forumet att jag fått det och skapat oro hos er! Det finns iaf finfina fröer i, jag har bytt några påsar och hoppas att kommande personer ska bli glada! Kuverten har gått iväg med posten idag.
CITAT (katah @ 20-02-2012, 18:21)  jag har läst om att man kan lura moroten att gå i blom redan första året, om man skördar roten och skära av toppen och planterar den i jorden igen. Jag har inte testat, men det låter trovärdigt. Problemet kan vara att sesongen blir för kort. Jag har läst rätt mycket om ämnet men har inte så mycket erfarenheter. Jag samlar fröer från tomat, paprika, chili och blommor och har nu testat palsternackan första gången. Jag testade även morot = ingen vettig blomning. Och rödbeta = jo där fick jag fröer, som jag ska testa i år. Jag kan tänka mig att när växten blommar går det att samla fröer, MEN om det är en variant som har gått i blom första året , för man vidare den egenskapen också. Alltså kommer du att få fröer som lätt går i blom.  Det är också vitsen att man ska välja moderplantor med omsorg och ha dom i rätt antal, så att man inte får inavel, samt att ha koll på sorter som kan korsa med varandra. Jag som odlar många pumpasorter skulle behöva isolera blomman man vill fröodla med en fiberduk och sedan pollinera den manuellt och isolera blomman igen för några dagar och sedan samla fröer bara från den pumpan. Så det är lite komplicerat men facinerande det hela! Bor i zon 1 så jag ska prova att göra så som du skrev med morrötter i år! Kan ju kapa och sätta i växthuset, så får jag ju ännu lite längre säsong! Det värsta som händer är ju som du skrev, att det inte blir ngn vettig blommning! Så spännande!
officinalis
21-02-2012, 16:45
Är gärna med på varv två
den kom i dag  , läger den på lådan i morgon.
CITAT (Dragon @ 22-02-2012, 18:54)  den kom i dag  , läger den på lådan i morgon. Åh vad jag hoppas det kommer i morgon då! Hela familjen har legat magsjuk över en vecka nu, inte samtidigt men avlöst varandra. Och två småbarn producerar mycket tvätt då.., så nu skulle jag verkligen behöva ngt roligt som piggar upp!!
Kom idag! Vilken spännande blandning! Ojoj! Har googlat, valt, sorterat och valt igen! Ska försöka få kuvertet på lådan i morgon igen! Roligt att skicka från södra Skåne till Boden  här nere är plusgrader och dags att börja odla snart! Men än en gång en spännande blandning av saker jag aldrig sett eller hört! Vad är julbönor?? Som någon lagt i?  har ingen susning nämligen! Berätta! Låter spännande!
Julbönor! Har de dykt upp igen. Har för mig det spånades vilt om det i förra årets kedja. Jag tror jag hävdade att det måste vara bruna bönor - jag menar, det är väl de bönor man äter kring jul? I alla fall hemma hos oss...
CITAT (Peztis @ 27-02-2012, 20:56)  Julbönor! Har de dykt upp igen. Har för mig det spånades vilt om det i förra årets kedja. Jag tror jag hävdade att det måste vara bruna bönor - jag menar, det är väl de bönor man äter kring jul? I alla fall hemma hos oss...  Bruna bönor till jul? Äter man det? Ska de sås som vanliga bönor eller vad?
Lagt på lådan, inte tömd än så du får förhoppningsvis det i morgon margith!
Margith
29-02-2012, 13:44
Japp, idag kom det Här fanns mycket spännande, hur mycket får jag plats med? och var?? Tack alla ni som hjälpt till att ändra innehållet i kuvertet Nu väntar jag in kedja 2, sen börjar varv 2. Kom ihåg nu att har du inte strukit över ditt namn i adresslistan är du automatiskt med på nästa varv. PM:a mig om du glömt det, eller som nån gjorde i nån kedja för ett tag sen: strök sig och ändrade sig sedan
CITAT (Margith @ 29-02-2012, 13:44)  Japp, idag kom det Här fanns mycket spännande, hur mycket får jag plats med? och var?? Tack alla ni som hjälpt till att ändra innehållet i kuvertet Nu väntar jag in kedja 2, sen börjar varv 2. Kom ihåg nu att har du inte strukit över ditt namn i adresslistan är du automatiskt med på nästa varv. PM:a mig om du glömt det, eller som nån gjorde i nån kedja för ett tag sen: strök sig och ändrade sig sedan  Byter kuvert ett och två plats då?
Margith brukar skaka om bland deltagare och fröpåsar, har jag för mig.
CITAT (Peztis @ 29-02-2012, 16:58)  Margith brukar skaka om bland deltagare och fröpåsar, har jag för mig. Ok! För jag tänkte att innehållet hinner annars inte ändras så mycket kanske. Men då kan vi vänta med spänning en gång till!
Margith
29-02-2012, 18:14
Ja Peztis har helt rätt. Jag skriver nya adresslistor till varv 2. Då försöker jag att få deltagare i kedja 1 att skicka till deltagare i kedja 2 och tvärsom. Så långt det går, det beror ju på hur många från varje kedja som vill vara med på ett andra varv. Som andrahandsalternativ försöker jag att få postnummer 1-2 att skicka till postnummer 8-9 och tvärsom De fröpåsar som går i väg på varv 2 sorterar jag i 2 nya högar. Finns det 2 påsar tomatfröer lägger jag en påse i varje hög, finns det 4 påsar kryddväxter lägger jag 2 påsar i varje hög. Vad som hamnar i vilken hög avgör slumpen. Det här hoppas jag ska göra varv 2 nytt och spännande för alla deltagare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|