Full version: Mask i jorden
soff
Hittade den här krabaten på fatet under en av mina blommor. Någon som vet vad det är? Gör den någon skada?
[attachment=67249:IMGP0232.JPG]
[attachment=67250:IMGP0236.JPG]
Bassam
Hej
Det maskar ökar näringsämnen i jorden förutom att öka ventilationen i marken och inte skadar växter.och deras namn ( Red Wigglers ).
H.Bassam
Azur
Det ser ut att vara ett stycke av en daggmask. Framänden, och kanske bakänden, saknas.
soff
Det är nog en hel mask av något slag. Framtill (den mörkare änden) så har den en rund sugmun ser det ut som (den nedre bilden har jag tagit "framifrån" masken, så man ser lite av munnen) . Daggmaskar brukar ju vara avsmalnande/spetsiga i ändrarna, men den här var mer "kantig" där bak. Masken är inte helt rund, lite tillplattad som. Och den är ljusare på undersidan.
Men det kanske inte spelar så stor roll vad det är för kryp, så länge den inte äter av rötterna så är den väl cool smile.gif
Azur
Nej, det är en trasig daggmask. Det du tolkar som en mun är öppningen in i kroppshålan. Vissa arter gör så där (slänger sig i stycken) om de tror att de blivit angripna, så länge framänden kommer undan så överlever masken.
soff
Jaha, där ser man! Jag som tänkte det omöjligt kunde vara en daggmask. Dom ska ju vara nere i marken, inte uppe i min lägenhet i en krukväxt.. Tack för hjälpen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon