Full version: Lagrad lök
rosita
Jag har odlat gul och röd lök i flera år. I somras förkultiverade jag lök (förr satte jag sättlök), det gick jättebra och lökarna växte sig ganska stora. Jag hängde upp dem till tork, på samma sätt som jag alltid gjort. När de torkat, la jag dem i luftiga lådor och lagrade dem i förrådet, som jag alltid gjort. Jag har fortfarande en hel del lök kvar, jag strävar efter att bli självförsörjande, men nu börjar de ruttna utifrån. De yttersta lagren, under det torra yttersta, på många lökar är bruna och ruttna. Det är mellan 2 och 4 lager som jag skär bort och sedan kan jag använda resten. Eftersom lökarna är stora, så kanske de räcker fram till sommaren ändå, men de blir kanske sämre ju längre tiden går...
Jag trodde alltid att löken ruttnar inifrån... Finns det någon som kan kan förstå varför de ruttnar? Vad har jag gjort för fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Är nog ganska normalt tror jag har råkat köpa gula lökar i affären på sistone där man fått skala bort de yttersta lagren på en del eftersom de börjat ruttna
rosita
Okej. Det har aldrig hänt mig förut, så jag tänkte att det kanske var så att de inte hade torkat riktigt bra, eftersom de var så stora. Nåja, jag hoppas att det blir bättre nästa säsong g.gif
niggle
Det mesta av min gula lök ruttnade snabbt. Däremot är schalottenlöken fortarande jättefin.
Jag tror att det beror på det enorma regnandet under sommaren och att schalottenlöken växer liggande.
Något annat kan jag inte komma på.
Hoppas det blir bättre nästa säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon