mallinpallin
Förra året hade jag 5 eller 6 plantor aubergine.
De blommade väldigt sparsamt och gav ingen frukt alls.
Jag funderar på vad jag kan ha gjort fel, behöver de väldigt mycket näring eller är de svåra på något annat sätt?
Piccante
hade du dom inne eller ute?
mallinpallin
ute i en stor svart hink i söderläge
Wilmer
Jag testade en liten randig sort som fick stå i små krukor i plastväxthus. Eller rättare sagt, den som fick stor kruka och stå i växthuset fick ingen frukt, ingen blomma, men de jag inte orkade plantera om, som stod ute länge och torkade ut flera gånger men sedan blommade, DE fick frukt!! Då de började blomma fick de komma in i plastväxthuset, men i små krukor fick lite gödning dock. Och liite mer regelbunden vattning. Så, min slutsats är att de inte vill ha det för bra whistling.gif Hur de SKA skötas, det vet jag inte.
Bassam
Hej
Växterna när de odlar i stora krukor med mera värme, ljus, och näring då
Växter krafter går tillbringa rötter och grönskar så de ger fåtal blommor och frukt eller de ger inte blommor och frukt.
H.Bassam
mallinpallin
Hm, ja de hade det nog inte för lyxigt, det var alla plantorna i samma kruka.
Men, Wilmer det verkar ju som att de inte ska ha det för bra.
De fick kanske för mycket vatten, det var ju ganska regningt här.
Ja, ja, jag gör ett nytt försök i sommar smile.gif
Wilmer
Mina stod i allafall en och en om det spelar roll? De var väldigt vackra blommor, ljuslila bedårande! Jag tog frön av dem om det funkar återstår att se, ska odla i år igen. För blommorna var så vackra! Är inte så förtjust i aubergine, men man får offra sig. Steker dem i olivolja o vitlök, så slinker de ner. Vad hade du för sort? Mina var miniaubergine-sort, de kanske är lättare?

CITAT (Bassam @ 15-01-2012, 01:49) *
Hej
Växterna när de odlar i stora krukor med mera värme, ljus, och näring då
Växter krafter går tillbringa rötter och grönskar så de ger fåtal blommor och frukt eller de ger inte blommor och frukt.
H.Bassam

Förstår jag rätt Bassam, om du håller med om att de inte ska ha det FÖR bra?
mallinpallin
Hm jag hade Bianca och Long Purlple.
Ingen av dem är små om jag förstått det rätt.
Blommorna var jättevackra, de få jag fick.
Men lite trist när det inte blir en enda frukt
Wilmer
på min står det solanum melongena, "calliope" The stripy eggplant. Sutton seeds. De funkade hos mig, MEN de är inte stora! O, så vackra...
Wilmer
Min första frukt! Visst är den vacker happy.gif

aubergin.jpg

Du kan ju ana storleken på plastkrukan...
mallinpallin
Åh, det var en fin en!
Jag får kanske leta efter calliopefröer då.
Jag funderar på att göra en liten odlingstunnel iår för de värmekrävande, då kanske jag kan få lite frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon