ngsvdd
Hej, jag har planterat ngra granar tidigare som jag tnkte beskra - jag vill ha ngot vintergrnt insyns- och vindskydd - de ska st som solitrer varvat med hassel. Men i senaste stormen vlte en av granarna. Jag har nu i efterhand frsttt att gran inte r lmplig p blt mark.

Har ni ngot tips p annat trd eller stor buske som r vintergrn och tl blt mark? Och som tl beskrning.
ngsvdd
Det verkar inte finnas ngot barrtrd som trivs p vattensjuk mark - inte enligt denna trd iaf:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1503793

Kan sga att zonen r 3-4.
Huggorm
Tall ser man ju ute p krr, visserligen frkrympta stackare d. Gran kan fungera beroende p hur vattensjukt det r. Men i den trden efterlyste du ju bara vildvxande trd. Kan du tnka dit ett importerat s r thuja bra. De vxer bltt i naturen och vanlig trdgrdsjord r nstan fr torr fr dem. Dessutom tl de beskrning bra, de anvnds ju till hckar. Sedan r de billiga och ltta att f tag p ocks.
ngsvdd
Tack Huggorm biggrin.gif Ja, jag kan faktiskt tnka mig ett importerat trd - vid nrmare eftertanke - tror jag biggrin.gif

Hmm - undrar om alla thujor trivs p blt mark. Ska se om jag hittar ngon fin art smile.gif
Azur
Granar, thujor, cypresser r vl de uppenbara bltmarks-barrtrden, men enda kpe-barrvxterna jag p rak arm kan komma p som inte vill ha bltt r tallar och enar.

Gran har en tendens att blsa omkull oavsett mark pga ytliga rtter; vr stora gran som vlte frra ret stod p morn.
ngsvdd
OK, tack - ska kolla in vad cypress r - sade novisen smile.gif
ngsvdd
Jag har googlat runt lite: cypress r inte hrdig i min zon. Kollade p thujor o fll fr en sort som r en buske: Thuja occidentalis Smaragd - den lr ha en snygg vintergrn frg ocks. Blir upp till 4 meter

http://www.alltomtradgard.se/min-sida/list...hoto/?id=397913
flaxss
Det beror p vilken man menar, delcypress (Chamaecyparis lawsoniana) r hrdig hos dig.
Men inte kta cypress (Cupressus sempervirens).

Har en stor delcypress hr som str i dlig drnerade jord i zon 3-4 str inte alls skyddat och fr mycket nordanvind p sig. Inga problem.
ngsvdd
Tackar, flaxss biggrin.gif Kollar in. Hjden p thuja occidentalis smaragd r jag osker p - str olika p olika sidor.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon