ängsvädd
Hej, jag har planterat några granar tidigare som jag tänkte beskära - jag vill ha något vintergrönt insyns- och vindskydd - de ska stå som solitärer varvat med hassel. Men i senaste stormen välte en av granarna. Jag har nu i efterhand förstått att gran inte är lämplig på blöt mark.

Har ni något tips på annat träd eller stor buske som är vintergrön och tål blöt mark? Och som tål beskärning.
ängsvädd
Det verkar inte finnas något barrträd som trivs på vattensjuk mark - inte enligt denna tråd iaf:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1503793

Kan säga att zonen är 3-4.
Huggorm
Tall ser man ju ute på kärr, visserligen förkrympta stackare då. Gran kan fungera beroende på hur vattensjukt det är. Men i den tråden efterlyste du ju bara vildväxande träd. Kan du tänka dit ett importerat så är thuja bra. De växer blött i naturen och vanlig trädgårdsjord är nästan för torr för dem. Dessutom tål de beskärning bra, de används ju till häckar. Sedan är de billiga och lätta att få tag på också.
ängsvädd
Tack Huggorm biggrin.gif Ja, jag kan faktiskt tänka mig ett importerat träd - vid närmare eftertanke - tror jag biggrin.gif

Hmm - undrar om alla thujor trivs på blöt mark. Ska se om jag hittar någon fin art smile.gif
Azur
Granar, thujor, cypresser är väl de uppenbara blötmarks-barrträden, men enda köpe-barrväxterna jag på rak arm kan komma på som inte vill ha blött är tallar och enar.

Gran har en tendens att blåsa omkull oavsett mark pga ytliga rötter; vår stora gran som välte förra året stod på morän.
ängsvädd
OK, tack - ska kolla in vad cypress är - sade novisen smile.gif
ängsvädd
Jag har googlat runt lite: cypress är inte härdig i min zon. Kollade på thujor o föll för en sort som är en buske: Thuja occidentalis Smaragd - den lär ha en snygg vintergrön färg också. Blir upp till 4 meter

http://www.alltomtradgard.se/min-sida/list...hoto/?id=397913
Alexander-VG-zon3
Det beror på vilken man menar, Ädelcypress (Chamaecyparis lawsoniana) är härdig hos dig.
Men inte äkta cypress (Cupressus sempervirens).

Har en stor ädelcypress här som står i dålig dränerade jord i zon 3-4 står inte alls skyddat och får mycket nordanvind på sig. Inga problem.
ängsvädd
Tackar, flaxss biggrin.gif Kollar in. Höjden på thuja occidentalis smaragd är jag osäker på - står olika på olika sidor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon