|
adilovan
15-01-2012, 15:08
Jag har flyttat in i ett hus och har en egen trädgård. Och en liten köksträdgård får det nog gärna bli så här direkt även om jag i övrigt låter det mesta vara som det är för att se vad som finns.
Bästa stället att anlägga den här lilla odlingslotten är på framsidan, både ytterdörren och altanen tar mig dit, annars måste jag gå runt hela huset. Men det betyder ju att hela gatan ser vad jag håller på med, och det tycker jag är lite läskigt.
Lite pepp och goda tankar, kan man efterlysa sånt i ett sånt här forum? Och tips och idéer så klart, jag kan inget som sånt här.
Tänker mig dock potatis, morot, sockerärtor och lite kryddor. Tänker mig också att odla en del i trädlådor första året, i alla fall kryddorna, för att inte gräva för mycket som kanske inte används sen liksom. Och lättskött behöver det vara, så hur gör man för att inte ta sig vatten över huvudet?
Kan varmt rekommendera att odla örter/kryddor i pallkrage! Vi la sån duk i botten på ett hål, la i två stycken pallkragar så att det sticker upp en bit och fyllde på med jord. Vatten rinner igenom men ogräs och skit kommer inte in, och sen är det bara att plantera!
Väldigt lite skötsel men väldigt väldigt gott! Oregano, timjan, mynta, dill och gräslök växte som tusan, krävde knappt nån skötsel mer än att plocka lite ogräs på ytan osv då och då!
Du kan även odla potatis på det sättet, dvs i pallkragar eller i annan upphöjd bädd. Tänk på att kanske inte köpa en säck på 5 kg sättpotatis, du behöver rätt mycket yta för det. Ca en fot bör det vara emellan varje potatis åt alla håll, de behöver inte stå i raka led. Man kupar ju potatisen för att få mer potatis och för att de inte ska komma upp i solljuset och bli gröna (=giftiga). Den eklaste i en pallprage borde då vara att bara ösa på med mer jord. Så fyll inte den odlingsrutan med jord på en gång utan fyll på sedan vid behov.
Vill du få det fint så kan du ju måla dem så att de passar in med huset osv.
Egentligen, vad gör det om folk undrar vad du håller på med egentligen? Alla har väl rätt att lära sig och kanske göra misstag!
Åsa, mälardalen zon 2
15-01-2012, 16:17
Är ju av misstagen man lär sig ofta så det är ju helt ok göra misstag och väldigt många villaägare kan ingenting om grönsaksodling så de flesta lär nog inte märka ifall du gör några misstag.
+Odlare brukar dela med sig av kunskap så har du nån granne som verkar ha en fin köksträdgård kan du ju fråga om tips på vad som funkar bra att odla i området. Är ju även ett bra sätt lära känna sina grannar.
Potatis och ärter är säkra val att börja med. Om du gillar lök, skulle du också kunna sätte sättlökar, de brukar vara lätta och tacksamma. Men jag skulle vilja säga ett par ord om morötter. Det är ju nästan allas favorit och oftast den första man vill odla. Ett par tips för att lyckas med dom. Så fröerna väldigt tät, det tar ett par veckor innan de gror, vattna om jorden är torr. Markera raden noggrant med pinnar, gärna mitt i raden också. För grejen är att du har svårt att märka morötter först, därför är det viktigt att ha många plantor, så att dom pyttingar syns. Ogräset tar nämligen gärna över så pass mycket att det är svårt att hitta raden. Sedan är det tålamodsprövande att gallra dom, men ett absolut måste om man vill gå några morötter. Ett tips där är att ta små saxar och klippa bort de gröna blad man inte önskar. Då skadar man inte de rötter man vill ha kvar. ( Ett år tänkte jag spara mig från den där gallringen och sådde gläst... massa ogräs tog över området och jag hittade knappast några morötter alls.) Lycka till, och misströsta inte om om allt blir inte så som du hoppades, det blir sällan så för oss med erfarenhet heller
ingrid fuxwall
15-01-2012, 18:19
CITAT (adilovan @ 15-01-2012, 15:08)  Jag har flyttat in i ett hus och har en egen trädgård. Och en liten köksträdgård får det nog gärna bli så här direkt även om jag i övrigt låter det mesta vara som det är för att se vad som finns.
Bästa stället att anlägga den här lilla odlingslotten är på framsidan, både ytterdörren och altanen tar mig dit, annars måste jag gå runt hela huset. Men det betyder ju att hela gatan ser vad jag håller på med, och det tycker jag är lite läskigt.
Lite pepp och goda tankar, kan man efterlysa sånt i ett sånt här forum? Och tips och idéer så klart, jag kan inget som sånt här.
Tänker mig dock potatis, morot, sockerärtor och lite kryddor. Tänker mig också att odla en del i trädlådor första året, i alla fall kryddorna, för att inte gräva för mycket som kanske inte används sen liksom. Och lättskött behöver det vara, så hur gör man för att inte ta sig vatten över huvudet? Det var väldigt många år sedan jag lyckades med morötterna - det är någon slags laver som äter upp dem, så synd!
adilovan
15-01-2012, 21:21
Grejen är att jag inte har råd att investera i något som inte är nödvändigt, typ skottkärra. Pallkragar inkluderat. Fast det kanske inte kostar så mycket?
Och ja, vad gör det om grannarna tittar och undrar. Egentligen. Det är bara att jag har köpt ett hus som tillhört en man som var väldigt omtyckt, och det är en liten by. Det känns lite som att jag har ögon på mig... Men det är ju inte så att jag sett någon annan med en köksträdgård, även om jag inte varit runt på baksidan av något hus...eller egentligen letat.
Det är bara så mycket att förstå. Jag vet inte ens vad kupa är, och det där med lökar är ju superavancerat, jag menar det finns ju hyacintlökar också! =) Vad är vad när man säger att man sätter en "lök"? Och så är det ju en massa träd som måste beskäras också och en massa andra rabatter som ska rensas för här finns rabatter minsann! Det går runt i huvudet på mig redan och då har trädgården inte kommit igång än...
Då är det ju billigare att investera i en bra grep och spade (kanske finns begagnat?) och vända jorden i gräsmattan du har framför huset samt köpa några säckar kogödsel. Börja gräva så fort du kan, ta lite i taget så blir det inte så tungt. Ta bort grässvålen och gräv minst ett spadtag ned, luckra upp, ned med gödsel, låt gå minst en vecka innan plantering. Grässvålen lägger du i skuggan upp och ned och så får du fin jord av den nästa år. Det finns ingen kompost? Töm den i så fall och gräv ned i landet. Vill du inte ha landet där så kan du ju göra en rabatt av det. Landet behöver heller inte vara fyrkantigt, gör en rundel eller oval om det passar bättre. Du kommer antagligen att få rensa en hel del ogräs första åren, men så är det med trädgård! Se det som terapi - billig sådan!  Just ja! Detta ditt första år ska du eg inte göra något för du vet ännu inte vad du har där i rabatterna! Ta det luuuuugnt! Kolla vad som kommer upp, ta ett foto och lägg det det här på Odla så får du hjälp med att identifiera och hur det ska skötas. Klippa buskar och träd är inget du heller behöver göra första året. Vad du i år "ska" göra är som sagt att ta det lugnt, mysa, kolla, lära sig saker, klippa gräsmattan när du tycker att det behövs (den behöver inte vara smaragdgrön och 4 cm hög - det är inte min i alla fall!), ryck bort det som du VET är ogräs. Som sagt, är du osäker: ta ett kort och fråga här! Vi är många som älskar att hjälpa till om vi kan. Kupa potatis betyder förresten att man när blasten har kommit upp 10-15 cm så öser man upp jord på platan så att bara de översta gröna bladen är ovanför ytan. Detta brukar man behöva göra kanske 2 ggr under sommaren. Sätta lök är alltså att plantera lök. T ex gul lök sätter man på våren men de flesta blomsterlökarna sätter man på hösten så de blommar sedan till våren. Hur de ska sättas föreslår jag att du tar i slutet av sommaren så det inte blir för mycket för dig. Nu när start bokrean kommer så håll koll efter trädgårdsböcker! Där finns mycket att läsa och lära sig!
Det kan vara fiffigt att sätta pinnar i änden på raden och spänna en tråd emellan. Det blir jättelätt då att se vad som är sått och vad som är ogräs. Sen gillar jag min stamp, en bräda på ett skaft, som ett uppochnedvänt T. När man sått och puttat igen raden stampar man lite, jag kanske inbillar mig men då tar det lite längre tid för ogräset att komma upp.
/Åsa
adilovan
19-01-2012, 22:14
CITAT (Peztis @ 15-01-2012, 22:29)  Du kommer antagligen att få rensa en hel del ogräs första åren, men så är det med trädgård! Se det som terapi - billig sådan!  Detta ditt första år ska du eg inte göra något för du vet ännu inte vad du har där i rabatterna! Trädgårdsredskap fanns här när jag flyttade in, så det behöver jag nog inte köpa. Eventuellt uppgradera någto för det är fasligt korta skaft på det mesta. Och gräva så fort jag kan är inte så värst snart, är i ensamstående och gravid i vecka 36, så...om två månader kanske jag kan ge mig på något sånt som tidigast. Kompost finns inte, men det är också ett projekt för året! Min gräsmatta blir nog aldrig smaragdgrön, lätt överslaget är det 75% mossa i den. Har inte tänkt göra något första året, mer än som sagt...en kompost och en småskalig köksträdgård. Och plocka äpple till förbannelse, tror jag har fyra eller fem träd, två är vinteräpplen de andra kommer nog tidigare på året. Men nog tänker jag fråga varje person jag stöter på vad det är jag har, för jag kan inte identifiera typ något hehe. Det blir i sanning ett lärorikt år! Såg att rörmokaren som har sin företagstomt bakom mitt hus hade en hel massa lastpallar och ett par pallkragar som liksom bara stod. Ska höra med honom vid första bästa tillfälle om de där pallkragarna används. Och lastpallar kanske man kan ta isär och bygga kompost av? Eller är det lättare att bara köpa en ny. (Hugaligen alla dessa pengar som går åt...)
merlin68
21-01-2012, 23:06
Först: grattis till bebisen!
Det är klokt att inte börja i för stor skala. Odla i pallkragar låter som en bra ide, lagomt stora att hålla ordning på första året så du inte tappar orken och lusten att odla. Bönor och sockerärtor är buslätta och även frilandsgurka. Så lite ringblommor också det blir färgglad och blombladen kan användas i sallader och drickas i te:)
Man kan göra kompost av pallkragar men du bör nog borra några hål här och där (sett andra tipsa om det).
Och grattis till magen! Frågan är hur mycket du kan och orkar göra då i trägården med en liten som kommer att be och kräva om i stort sett all din tid.
Det viktigaste för dig nu är att inte få dåligt samvete för det du inte hinner, kan och orkar med. Trädgården finns kvar nästa år också!
Och vet du, mossa är också grönt! Och väldigt mjukt att gå på!!!
adilovan
22-01-2012, 22:02
CITAT (Peztis @ 22-01-2012, 12:39)  Man kan göra kompost av pallkragar men du bör nog borra några hål här och där (sett andra tipsa om det).
Och grattis till magen! Frågan är hur mycket du kan och orkar göra då i trägården med en liten som kommer att be och kräva om i stort sett all din tid.
Det viktigaste för dig nu är att inte få dåligt samvete för det du inte hinner, kan och orkar med. Trädgården finns kvar nästa år också!
Och vet du, mossa är också grönt! Och väldigt mjukt att gå på!!! Tack till dubbelgrattis! Och en liten som hänger i sele på ryggen eller sjal på magen får vad den behöver, jag har gjort just DEN biten förut och vet vad det kräver. Dock hade jag en man som stal energi förra gången, den här gången har jag ingen sån extravikt att dra i. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|