Jan af Lisö
15-01-2012, 18:31
Upptäckte dessa sår på en av Peasgood Nonsuch ympar på mitt ymträd. För mig ser det dessvärre ut som fruktträdskräfta. Grenarna på bilden är uppskattningscvis mellan 10 och 15 mm i diameter. Skall ta bort just denna ymp till våren, men tyvärr är nog hela trädet smittat.
[attachment=67266:PnS_0012.JPG]
[attachment=67268:PnS_0014.JPG]
[attachment=67270:PnS_0016A.JPG]
Någon som tror något annat ???
Mia i trädgården
15-01-2012, 18:39
Nej, tyvärr tycker jag också det ser ut som kräfta.
De här tidiga angreppen är inte så enkla att diagnosticera. De kan vara kräfta, men också köldskador t ex, och ibland liknar också tidig grenskorv tidiga sår av lövträdkräfta (fast inte i denna form, mer som bubblor underbarken).
Tidiga kräftangrepp ser ut så där, men de kan också se ut på andra sätt, och det finns andra skador som liknar bilderna du visar... Efter ett par år kan man vara mer och närpå helt säker.
Man får tänka i sannolikheter. Ympar drabbas lättare av kräfta än andra unga skott. Varifrån är ympen tagen? Är det Julita är kräftan väl spridd där. Hur är det med Peasgood, är det en kräftkänslig sort?
Oavsett kräfta eller annat så är skadorna stora och grenarna bör nog tas bort.
Jan af Lisö
17-01-2012, 09:05
Ympen är (dessvärre) från Julita. Jag trode att Julita var noga att hålla sina sorter friska. Synd.
Peasgood är (i boken "100 underbara äpplen" (eller vad boken nu heter) står det att Peasgood kan drabbas av kräfta på vissa håll) något känslig, men det finns inte så mycket skrivet om denna sort som är inte så vanlig. Min tanke var att försöka få fram så stora äpplen som möjligt, en kul grej.
Nu är mina frågor/funderingar:
- Jag har två Peasgood ympar, skall jag ta bort bägge eller bara ympen med såren ?
- Jag hade tänkt ympa Ribston, som är kräftkänslig, till våren i samma träd. Är det bara att glömma och ympa någon annan vintersort, typ Kim eller Galloway ?
- Varför drabbas ymparna lättare av kräfta ?
Jag skulle själv ha tagit bort båda Peasgood-ymparna. Kommer bägge från Julita kommer de säkert också från samma träd, eller från träd i samma rad. Och då är det nog med stor sannorlikhet kräfta.
Julita är inte slarviga. De har haft problem med mycket våta marker. Jag har inte varit där på några år, vet inte om de kunnat dika och dränera, men helt klart finns det mycket kräfta i vissa av träden där.
Om Ribston (som har härligt sätt att växa och är ett fantastiskt äpple): Vilket är moderträdet? Är det en frösådd? Om det är en kräftkänslig sort skulle jag ha valt mindre kräftkänsliga inympningar. Men om det är en starkväxande frösådd eller vitalt icke så kräftkänslig sort, skulle jag chansat med Ribston också.
Om trädet varit kräftfritt från början och hunnit smittas av ymparna spelar det ju inte så stor roll. Det kan då smitta även mindre kräftbenägna sorter, och om eller hur eller när det gör det gå inte att räkna ut. Om det inte hunnit smittas är det ju perfekt också för kräftkänsliga sorter.
Håll moderträdet vitalt och starkväxande; luckring, bort med gräs, bevattning. Ja, du vet ju.
Jan af Lisö
18-01-2012, 14:30
Moderträdet (du menar trädet jag ympar i ?) är Säfstaholm på A2 grundstammen, som jag tycker växer godtagbart. Jag började ympa i det för jag tyckte att Säfstaholmsäpplen smakar apa, och sen blev det kul med många sorter. En del människor som passerar utanför kan inte fatta det med röda och gröna äpplen på samma träd.
Och vad gäller Säfstaholms kräftkänslighet så brukar litteraturen beskriva den som motståndskraftig mot kräfta, medan jag vet att du (Cilla) har en motsats erfarenhet.
Jag skall kanske ta bort bägge Peasgoodymparna (och missar därmed chansen till imponeringsäpplen som väger bortåt ett kilo). Trädet kommer att få extra omsorg, typ gräsborttagning och mer kogödsel och kanske gröngödningsväxter. Mara jobb till våren.....
Vad gäller Ribston verkar vara ett svårt val.
Men du Jan - prova Peasgood igen - ge inte upp! Om du inte får tag i dem någon annan stans än å mässan (där brukar en hel del vara hämtat från Julita), skriv och fråga på www.svepom.com om någon som har eller kan ta från ett kräftfritt träd!
Och söker du stora äpplen så är ju Queen ett som du också kan söka, samt Husmodern som ju ger bra storlek om det går gott med näring.
Jag har samma erfarenhet som du om smaken på Säfstaholm, men har nog aldrig träffat på en äppelsort som är så beroende av vilket träd det sitter på! Det KAN ha spännande smak och krispig konsistens, men det kan också vara torrt, mjöligt och mer eller mindre smaklöst. Oftare det senare tycker jag tyvärr.
Jag noterade också att du hittat information och själv har erfarenheten av Säfstaholm som icke benäget till kräfta, och jag har spanat in dem lite extra efter det. Återkommer om några år när jag haft extra ögon för något femtital träd till...
Mia i trädgården
20-01-2012, 20:20
Det ser ut som Rolf Eskilsson i Fjärrås har Peasgood. Sök på honom så hittar du kontaktuppgifter.
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.