|
Gossen Ruda
15-01-2012, 19:49
Varje sommar kan jag se detta märkliga skimmer på vattnet från solen. Kanske alger på ytan som bryter solljuset. http://www.youtube.com/watch?v=yMuClHqvmyMKan ju lägga in en stillbild också.
Vackert! Men jag har ju ingen förklaring till fenomenet:-)
Bengalow
15-01-2012, 20:18
Jag gissar på att det är solljusets brytning i olika täta, vattenhållande luftlagerlager, som åstadkommer effekterna. Alltså, lite grand av prismats uppdelning av det vita ljuset.
Gossen Ruda
15-01-2012, 21:08
CITAT (Bengalow @ 15-01-2012, 20:18)  Jag gissar på att det är solljusets brytning i olika täta, vattenhållande luftlagerlager, som åstadkommer effekterna. Alltså, lite grand av prismats uppdelning av det vita ljuset. Kanske, kanske inte. Det finns något slags lager på ytan, tunnare och tjockare. Där det är tjockast är det mest vitt och bara lite brytningsskimmer.
*Stintan*
15-01-2012, 21:59
Jag tror att du har svaret högre upp än på vattenytan. Man ser det bättre på filmen,synd bara att inte större del av himlen finns med.
Gossen Ruda
15-01-2012, 22:32
Det är ingen regnbåge som reflekteras om du gissar på det, det sker någon sorts brytning på vattenytan. Förmodligen samma princip som i en regnbåge men i vad? Jag filmar inte i samma riktning som solen finns utan lite snett.
*Stintan*
16-01-2012, 13:24
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2012, 22:32)  Det är ingen regnbåge som reflekteras om du gissar på det, det sker någon sorts brytning på vattenytan. Förmodligen samma princip som i en regnbåge men i vad? Jag filmar inte i samma riktning som solen finns utan lite snett. Nej det trodde jag inte heller. Men jag tycker mig se att det inte bara är färgbrytningar på vattenytan utan även högre upp finns lite.
malcolm
16-01-2012, 13:29
Gossen Ruda
16-01-2012, 14:05
CITAT (*Stintan* @ 16-01-2012, 13:24)  Nej det trodde jag inte heller. Men jag tycker mig se att det inte bara är färgbrytningar på vattenytan utan även högre upp finns lite. De har säkert uppstått i kamerans optik med speglingar i linserna. Hårt motljus med en massa reflexer från olika håll gör att det är svårt att undvika infallande ljus i kameran.
mandelmassa
17-01-2012, 21:52
Gud så vackert.
Anders zon 1
18-01-2012, 00:28
Kan det vara en tunn oljefilm eller liknande på ytan på grund av algblomning? En annan möjlighet skulle kanske kunna vara att det är något annat, t ex pollen på ytan, som reflekterar eller sprider solljuset. Om olika våglängder i solljuset reflekteras/sprids lite olika skulle det kunna skapa en regnbågseffekt när solen står lågt. Man upplever det då som att olika delar av vattenytan har olika färg beroende på vilken vinkel ljuset har när det når ögat. Ljuset som reflekteras/sprids från de delar av vattenytan som befinner sig längst bort har en större vinkel än det som reflekteras/sprids från delar av vattenytan som ligger närmare betraktaren. Alltså, om t ex de röda väglängderna i solljuset reflekteras/sprids i en något brantare vinkel än övriga synliga våglängder på grund av pollen el dyl så borde man uppleva att ytan i förgrunden är rödaktig - precis som det ser ut på bilden. Hoppas att mitt resonemang inte blev alltför snårigt. Känner att jag är lite ute på hal is här.....  Inte riktigt mitt område egentligen.
Gossen Ruda
18-01-2012, 11:06
Oljefilm på vatten kan ge upphov till liknande brytningsfenomen, newtonringar, men det här liknar inget sånt. Det var alldeles för stabilt och oljefilm är sällan sån. Dessutom ser man ofta himlen speglas i filmen, här är det brytning av solljuset som dominerar. Det kan dock vara olja av något slag, det går inte att utesluta något. Jag pratade med Björn Cederberg på Artdatabanken vid SLU och den enda gissning han vågade sig på var också något åt oljehållet. Han skulle se om det fanns någon limnolog på SLU som kunde titta på filmen. Funderar på att kontakta Mitt i naturen och se om de har någon bland sina kontakter som vet något. Tyvärr har programmet inte så vetenskapligt djup i sig men man vet inte på förhand. Vad som än orsakar ljusfenomenet så är det helt klart spritt i ett jämnt lager över större deln av vattenytan, det är ingen enskild punkt som åstakommer ljuset.
Är det en mindre vattensamling?
Stagnerat vatten får en tjock bakterie- och lipid-hinna på ytan som bryter ljus på liknande sätt som olja. Man kan ofta se det i rikkärr och smågölar med mycket organiskt material, särskilt i lugnt och varmt väder.
EDIT: Borde tittat på filmen innnan jag svarade. Det ser ut som om det ligger ett lager kalldimma strax över ytan, dvs det är ljusbrytning i dimm-dropparna snarare än ett fenomen i själva ytan.
Gossen Ruda
18-01-2012, 13:13
CITAT (Azur @ 18-01-2012, 12:31)  Är det en mindre vattensamling?
Stagnerat vatten får en tjock bakterie- och lipid-hinna på ytan som bryter ljus på liknande sätt som olja. Man kan ofta se det i rikkärr och smågölar med mycket organiskt material, särskilt i lugnt och varmt väder.
EDIT: Borde tittat på filmen innnan jag svarade. Det ser ut som om det ligger ett lager kalldimma strax över ytan, dvs det är ljusbrytning i dimm-dropparna snarare än ett fenomen i själva ytan. Kalldimma en vacker kväll i juli? Knappast. Det vita i bakgrunden är stabilt i sig, bara ett tjockare lager. Ett lager dimma skulle fö göra ytan suddig men av det ser man inget. Jag är osäker på om det förekommer svag vind vid tillfället, jag får kolla mer i år om det uppträder igen. Beträffande hinnan du nämner kan det vara något sådant men det blir mer en oljehinna med ett annat ljusspel när jag har sett det. Tillägg: Det är ingen vind att tala om vid tillfället men luften rör sig, det kan man se på stänglarna av dyfräken i förgrunden. Dimman skulle röra på sig men skiktet av vad det är ligger helt stilla.
Anders zon 1
18-01-2012, 16:32
Någon form av film på ytan tror jag absolut att det är även om det kanske inte är olja, t ex pollen, alger, restprodukter från alger, någon sorts utfällning, bakterier eller liknande. Tycker mig ha sett något liknande själv ibland men är inte helt säker om det är samma sak. Snyggt är det hur som helst!  Förresten, visst är det väl något som syns både med blotta ögat och i kamerabilden?
Gossen Ruda
18-01-2012, 16:57
CITAT (Anders zon 1 @ 18-01-2012, 16:32)  Någon form av film på ytan tror jag absolut att det är även om det kanske inte är olja, t ex pollen, alger, restprodukter från alger, någon sorts utfällning, bakterier eller liknande. Tycker mig ha sett något liknande själv ibland men är inte helt säker om det är samma sak. Snyggt är det hur som helst!  Förresten, visst är det väl något som syns både med blotta ögat och i kamerabilden? Till det första, jo. Något som är homogent eller likformigt. Till det senare, jovisst är det likadant i verkligheten som i kameran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|