Peztis
Då var det dags att köra igång igen!

STATISTIK

Med fetstil står alltså Busfrö-avsändaren (om ni klickar där så kommer ni automatiskt till den tråden om den är skapad) och under står ev rättgissare.
Strecket efter "Bus:" är att vi inte har fått fröer än (vi väntar alla med spänning!).
... efter "Bus" är att fröerna är sända men ingen har ännu kommit med en korrekt gissning.

Anmälningstråden 2012

akbk
Bus: -
Identifierad som:

Anki V
Bus: Gåsis, Margith, Rosmarin, Peztis
Identifierad som: Swertia kingii

Dragon
Bus: Rosmarin, Anki V
Identifierad som: Kranskrage Chrysanthemum coronarium

DykUnderYtan
Bus: Rosmarin, Anki V
Identifierad som: Jungfrun i det gröna 'Mulberry Rose' Nigella damascena

Gåsis
Bus: Anki V, Margith, Maggan H, Peztis, Rosmarin, Lady Hamilton, hattstugan, Dragon
Identifierad som: Porslinsklocka Codonopsis clematidea

hattstugan
Bus: Gåsis, Anki V, DykUnderYtan, Rosmarin, Margith
Identifierad som: Gul sommarrudbeckia Rudbeckia hirta
Bonus: Rosmarin, Anki V
Identifierad som: Åkerklätt Agrostemma githago

Lady Hamilton
Bus: Anki V, Rosmarin, Peztis, Margith, Maggan H, Gåsis, hattstugan
Identifierad som: Anisisop

Maggan H
Bus: Gåsis, Rosmarin, Anki V, hattstugan, Lady Hamilton, Margith
Identifierad som: Förgätmigej, rosa

Margith
Bus nr 1: Peztis, Gåsis, Anki V, Dragon, Rosmarin, hattstugan
Identifierad som: Amaryllis
Bus nr 2: Rosmarin, Anki V
Identifierad som:

Peztis
Bus: Anki V, Maggan H, Gåsis, Lady Hamilton, hattstugan, Rosmarin, Margith
Identifierad som: Mattram Tanacetum parthenium
Bonus: ...
Identifierad som: Gräs jag plockat vid Märsta C, ännu oidentifierat

Rosmarin
Bus: Anki V, Gåsis, Peztis, Margith, hattstugan
Identifierad som: Sommarljus 'Summer Breeze' Gaura Lindheimeri
Bonus: Peztis, Margith, hattstugan, Gåsis, Anki V, Dragon
Identifierad som: Svartkål/Palmkål 'Nero di Toscana'

Sammanställning antal rättgissningar per person (på Busfröer):
Om det sitter en * eller fler så är det antalet Bonus man har klurat ut!

akbk:
Anki V: 10 **
Dragon: 2 *
DykUnderYtan: 1
Gåsis: 7 *
hattstugan: 6 *
Lady Hamilton: 3
Maggan H: 3
Margith: 7 *
Peztis: 5 *
Rosmarin: 10 *
Peztis
Börjar tråden med lite allmän info (det är ju många som undrar vad vi håller på med egentligen biggrin.gif ).

SPELREGLER generellt
  1. Kring årsskiftet brukar det startas en tråd där man kan anmäla sig till att vara med på årets Busfröer.
  2. Ett sista anmälningsdatum sätts.
  3. Max antal deltagare är 15 st.
  4. Varje deltagare skickar sin adress till den som kan/vill hålla i adressinsamlandet. Adressen skickas endast till samtliga deltagare.
  5. Efter sista anmälningsdatumet skickas adresslistan till samtliga deltagare.
  6. Har man anmält sig så förbinder man sig att delta genom att sända fröer och vara med i de trådar som startas. Om man trots allt får förhinder måste man meddela detta snarast till alla deltagare.
  7. Varje deltagare skickar sedan samma sorts frö (ca 10 st frön, beroende på sort) till varje deltagare, man sparar även en portion till en själv.
  8. I Busfröerna skickar vi blomfröer, inte grönsaker. Kryddor går dock bra.
  9. Fröerna ska skickas ett par dagar innan de ska sås. (Tag hänsyn till om någon deltagare bor längre bort.)
  10. Med fröerna skickas instruktioner för hur de ska sås.
  11. I instruktionerna ska det även stå vilket datum fröerna ska sås (el i förekommande fall stratifieras el liknande).
  12. Namnet på fröerna ska hållas hemligt, det är endast den som skickat ut som vet vad det är!
  13. Vill man kan man även sända med bonusfröer. Dessa är utom tävlan. Bonusfröerna kan man skriva dit namnet på om man vill eller låta deltagarna gissa på dem med.
  14. Om Bonusfröerna ej är namngivna kan de andra deltagarna be om namnet på direkt om man vill veta om det är något man verkligen vill så (Det blir ju fort trångt i sålådorna!).
  15. Glöm inte att skicka med vem det är som har sänt fröerna.
  16. När man skickar dem startar man även en tråd här på Odla under Förökning där deltagarna kan diskutera fröerna och sådderna. Tråden döps lämpligen på detta sätt: "Peztis Busfröer 2012", dvs namnet på den som startat tråden, att det är Busfröer och vilket år. Det blir lättare om man någon gång tillbaka och letar information.
  17. I tråden skriver man såinstruktioner och när det ska sås, samma info som med fröerna.
  18. Gissningar skickas som PM till den som skickat. Om gissningen är fel eller rätt meddelas i tråden (dock avslöjas det inte vad man gissat på).
  19. Ledtrådar kan ges, främst av den som skickat fröerna.
  20. Till slut har alla gissat rätt eller helt gett upp. På allmän begäran identifieras då vad det är man har sänt.
Det är egentligen ingen tävling men för skojs skull brukar vi föra lite statistik också:

Har jag missat eller missuppfattat något, hojta till så redigerar jag!

Lite kuriosa

Den som undrar över hur det hela gick till i tidernas begynnelse kan läsa här om Busfröets groning i den lilla såkrukan!
Peztis
Har uppdaterat med akbk som vill vara med och busa med oss!
Peztis
Har uppdaterat med Ankis rättgissning på mitt Busfrö.
Lady Hamilton
Men ANKI!!!!! -cry-.gif ........ du kunde väl ha väntat tills vi fått FRÖERNA i jorden? o de börjat gro. Du är hopplös shy.gif
Peztis
Och uppdaterat med Maggan som klurat utt mitt Bus!
Peztis
Lagt till länk till Gåsis Busfrö.
Peztis
Har uppdaterat spelregelinlägget med en länk till hur allt började en gång i tiden!
hattstugan
Puffar upp denna lite!! Svår att hitta ju rolleyes.gif
Peztis
Jag har lagt den som bokmärke uppe i listen!
Gåsis
Jag sjönk som en sten shy.gif

/Åsa
Peztis
Så går det när man får vatten i dunet eller vin i kroppen! biggrin.gif

Eller en ny dator som man pillrar runt med och inte känner sig riktigt hemma med än...

Skål!
Peztis
Men Anki, vad är det som händer!!???! Gåsis leder med 2 poäng! fear.gif

Visst ja, det är ju ingen tävling... whist.gif

Men hon leder i alla fall!
Gåsis
Det finns tre anledningar till det... coolgleam.gif
1. Jag fuskar
2. Jag är sjukskriven och gör inget annat vettigt än att funderar på busfröerna
3. Voltarendopad

/Åsa
Peztis
1, Hur kan man fuska? Antingen så känner man igen dem, man letar igenom sitt eget förråd efter liknande eller så gogglar man. I alla fall är det vad jag gör. Vad gör du när du fuskar?

2, Tycker det är en utmärkt och vettig sysselsättning! Precis vad jag höll på med som arbetslös förut. Terapi kallar jag det för.

3, Voltaren? Undrar om inte mannen har några kvar i skåpet. Kan ju prova dem. g.gif Funkar det med ett glas vin tro? Måste prova...
DykUnderYtan
Lite trög är jag, eller har för mycket att göra... men igång är jag i alla fall. Har inte glömt bort er heller, fröer kommer tids nog. wink.gif
DykUnderYtan
Puh, känns skönt att finnas med på listan också nu. smile.gif
Peztis
Ja visst känns det skönt att i alla fall ha lyckats klura ut ETT frö!
Peztis
Har uppdaterat med att sätta * på oss som klurat ut Bonusfröer! En * per Bonusfrö, tänkte jag mig.
DykUnderYtan
Jag har inte glömt er. I helgen packar och förbereder jag kuverten. Sambon får hjälpa mig att skriva ut instruktioner på jobbet. smile.gif
Peztis
Halloj Mia! Kul att höra ifrån dig! Och kul att kuvert är på gång!
DykUnderYtan
Fick ett kuvert med busfrön idag, ingen avsändare, inget alias... är det akbk tro? Känns ju busigt värre att man ska gissa både vem det kommer ifrån och när/hur det ska sås. smile.gif
DykUnderYtan
Halloj på er alla!

Hur går det med alla bus/bonusfröer? Dags att avslöja alla namn? smile.gif

akbk, kommer det några fröer från dig eller är det bara jag som inte fått dem?

Peztis
Nä, vi kan nog helt avskriva akbk... Tyvärr!

Håller med om att det är dags att skicka identifieringar på det som inte är namngivet ännu!
hattstugan

Trist men sant!

Vore kul att få veta vad man sått nu!!
DykUnderYtan
Av mig har ni fått detta: Jungfrun i det gröna 'Mulberry Rose'. Bild finns här: http://www.impecta.se/sv/artiklar/jungfrun...et-grona-2.html

CITAT (hattstugan @ 16-06-2012, 02:41) *
Trist men sant!

Vore kul att få veta vad man sått nu!!

Ett av dina frön grodde och håller nu på att slå ut så fint. smile.gif
Dragon
Chrysanthemum coronarium fick ni av mig.
Peztis
Tack Dragon, då har jag uppdaterat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon