merlin68
Usch ... inatt lät det så konstigt från nedervåningen, ett knastrande krasande ljus. När jag gick ner imorse såg jag en låååång råttsvans och två framtassar och gallan liggande på hallmattan sick.gif
Katten verkade ha haft kul inatt sad.gif Nu ligger han här och sover sött.
För det mesta släpar han hem sork och en och annan fågel, den största fågeln var en trast.
Min förra katt var en ännu bättre jägare...en gång försökte han dra in en flaxande mås genom kattluckan -fear-.gif
Nu ska jag ta mod till mig och plocka upp kvarlevorna efter råttan.
Mollis
Min lilla Mollis (saknad som bara den) kom hem med en Nötskrika, det var en riktig bragd tycker jag, dom är ju rätt snabba.
Skruttis
CITAT (merlin68 @ 16-01-2012, 08:26) *
Usch ... inatt lät det så konstigt från nedervåningen, ett knastrande krasande ljus. När jag gick ner imorse såg jag en låååång råttsvans och två framtassar och gallan liggande på hallmattan sick.gif
Katten verkade ha haft kul inatt sad.gif Nu ligger han här och sover sött.
För det mesta släpar han hem sork och en och annan fågel, den största fågeln var en trast.
Min förra katt var en ännu bättre jägare...en gång försökte han dra in en flaxande mås genom kattluckan -fear-.gif
Nu ska jag ta mod till mig och plocka upp kvarlevorna efter råttan.

Ursäktar om jag skrattar så jag gråter, men en flaxande mås....genom en liten lucka dessutom...... w00t.gif a0a.gif Vilken syn det måste varit.
Riktig liten tuffing den katten.
malcolm
Jag känner igen "problemet", vår lilla Saga kommer in med levande möss lite då och då som hon roar sig med i hallen och för ett himla liv med innan hon till slut får död på dem. Liken brukar jag ta upp med sopskyffeln och spola ner i toan så jag slipper ta i dem, hon brukar aldrig äta något av sina byten men ibland har det hänt att hon bitit nacken av dem. Fåglar är det sällan hon får tag i eftersom hon är en usel trädklättrare men de gånger det har hänt har hon även tagit in dem levande med påföljd att hela huset är fyllt med fjädrar men jag brukar försöka rädda dem jag får tag i om det går.

Visst är de söta de små liven. wub.gif

[attachment=67275:KARTONGKATT.JPG]

Iren
Ja nog kan dom minsann! Jag är bara tacksam om vår katt tar död på mössen så dom inte hinner undan inomhus, vilket har hänt ibland:-(
mamamaggan
Våran Oskar släpade in skogsmöss som han la på golvet nedanför våra sängar så att det var det första man såg , eller klev på , när man vaknade.

Ibland kom han släpandes på fladdermöss och det tyckte jag var otrevligt , de hade så " mänskliga " ansikten.

Visst är de duktiga och vill så gärna få vara stolta över vad de tar hem till oss . crying.gif
Lokan
Orsaken till varför vi inte har kattlucka.... Roa sig med dylikt får dom göra ute! wink.gif
Myosotis
Åh fy, att ni står ut. Jag skulle strypa katten tror jag. Jag är så glad att mina utekatter äter upp sina byten själva!

CITAT (merlin68 @ 16-01-2012, 08:26) *
flaxande mås

fear.gif
Peztis
När vi flyttade till hus funderade vi ett tag på att skaffa kattlucka men insåg fort att nä, det var inget för oss.
På trappen ligger det mes näbbmöss och sork, en och annan fågel. Vi hade ett år en ekorrfamilj, den plockade vår lilla jägare av en efter en....

Igår tittade jag ut genom fönstret och vad skoj, en fasan går över gräsmattan! Öh, nä kisse! Jaga INTE fasanen! Den är ju större än dig!!!
Så stod jag och vrålade i fönstret, sprang ut i tofflorna och fiskade upp katten - fasanen syntes inte till längre.

Puh!
ingrid fuxwall
Gissa om jag skrek när katten tog in ekorren som han fångat. Då gick jag ut och stängde dörren och sedan fick jag soppa upp svansen som var kvar. Numera är dörren stängd och kattlucka är det inte tal om
malcolm
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-01-2012, 17:09) *
Numera är dörren stängd och kattlucka är det inte tal om

Här var det tvärtom, vår katt var innekatt när vi köpte henne och det tänkte vi att hon skulle fortsätta att vara men ack vad vi bedrog oss, hann knappt öppna ytterdörren så hade hon smitit ut och vi insåg snart att det inte skulle fungera. Åkte till zoo-affären och köpte en (dyr) elektronisk lucka där en liten kula i halsbandet styrde öppnandet av luckan och man kunde ställa in så luckan bara kunde öppnas under dagtid. Jättebra, till att börja med... men hon lärde sig snart att öppna luckan i alla fall med resultat att hon blev utelåst så vi gav upp det hela och tejpade för alla spärrarna i luckan så nu kan hon komma och gå hur hon vill utan elektronik och halsband har vi slutat med eftersom hon kryper ur dem hela tiden men hon är märkt i alla fall med ett datachip under nackpälsen. Det hade hur som helst varit billigare att köpa en lucka utan elektronik men det är så dags nu... slap.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (malcolm @ 16-01-2012, 18:26) *
Här var det tvärtom, vår katt var innekatt när vi köpte henne och det tänkte vi att hon skulle fortsätta att vara men ack vad vi bedrog oss, hann knappt öppna ytterdörren så hade hon smitit ut och vi insåg snart att det inte skulle fungera. Åkte till zoo-affären och köpte en (dyr) elektronisk lucka där en liten kula i halsbandet styrde öppnandet av luckan och man kunde ställa in så luckan bara kunde öppnas under dagtid. Jättebra, till att börja med... men hon lärde sig snart att öppna luckan i alla fall med resultat att hon blev utelåst så vi gav upp det hela och tejpade för alla spärrarna i luckan så nu kan hon komma och gå hur hon vill utan elektronik och halsband har vi slutat med eftersom hon kryper ur dem hela tiden men hon är märkt i alla fall med ett datachip under nackpälsen. Det hade hur som helst varit billigare att köpa en lucka utan elektronik men det är så dags nu... slap.gif

Precis så ja!!! Förutom att i alla fall tre av grannens 13 katter använder uterummet att rehabilitera och vila sig i!!!
Min gammelhane tog en gång in en livs levande ekorre,,,, visserligen lite biten i munnen men ändå- Jag skrek ut dom!!!!! Möss och fåglar klarar jag med ett nödrop, men ekorre..!!!! -fear-.gif fear.gif
malcolm
Ekorrar har vår katt aldrig rört vad jag vet men hon är så liten så hon förmodligen inte skulle klara av det.
omk
Av mina fyra, är det bara en bär in, och äter upp, sitt byte (Isis, A-katten). Lämnar galla och lite tarmar, och trots att 3/4 av hallgolvet är trä, äter hon BARA på mattan !! blink.gif confused.gif

Av de andra tre, är det bara två av dem fångar nåt (Kajsa och Mollis), men de äter ute, de bär iaf inte in det.
Mollis är lite skygg (lägst på rangskalan) och Kajsa är en tuffing, van vid "utelivet" ...

Lilla fröken Benbrott (Tillis) har, som ni kanske förstår på smeknamnet, ett lite snett bakben, så hon fångar aldrig nåt, utom möjligen gräshoppor, fjärilar och flugor och de finns det ändå gott om, döda, innanför fönstren, på sommaren.

Däremot brukar Isis (A-katten) ibland lämna över döda möss till Tillis (som aldrig själv fångar nåt och som inte riktigt vet vad hon ska göra med dem, men de är kul att leka med, ett tag iaf ...)

Förrförra hösten hittade jag en mumifierad mus bakom kylskåpet ...

Har man utekatter får man acceptera dessa "missöden" (sic ! w00t.gif ) ...

Edit; det som bäres in, är nästan bara möss och sork. Några näbbmöss (som aldrig äts upp). Ytterst få fåglar. En gång en fladdermus. Och en gång en ödla, som tappade svansen ! Och DEN var intressant ... Själva ödlan smet ut gm ytterdörren igen ...
merlin68
CITAT (malcolm @ 16-01-2012, 11:02) *
Jag känner igen "problemet", vår lilla Saga kommer in med levande möss lite då och då som hon roar sig med i hallen och för ett himla liv med innan hon till slut får död på dem. Liken brukar jag ta upp med sopskyffeln och spola ner i toan så jag slipper ta i dem, hon brukar aldrig äta något av sina byten men ibland har det hänt att hon bitit nacken av dem. Fåglar är det sällan hon får tag i eftersom hon är en usel trädklättrare men de gånger det har hänt har hon även tagit in dem levande med påföljd att hela huset är fyllt med fjädrar men jag brukar försöka rädda dem jag får tag i om det går.

Visst är de söta de små liven. wub.gif

[attachment=67275:KARTONGKATT.JPG]

VIlken söt katt wub.gif Den påminner om en av mina barndoms kattdamer. Visst syns det att det är en flicka du har:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon