Hej,
Förra året försökte jag för första gången ympa. Jag hade (har) ett vildapelträd på ett par meter på min naturtomt, och hade köpt fina ympar av mitt favoritäpple aroma. La 5 ympar i mars (läggympar) och ingen av dem tog sig. Gjorde sedan 4 barkympar i sl. av april (zon 1-2), ingen av dem tog sig heller. Jag använde målartejp och ympvax runt ympställena.
Skam den som ger sig, tänker jag. Men för att våga mig på ett nytt försök måste jag bättre begripa vad jag gjorde för fel.
Jag hade läst mig till att läggymparna borde vara skurna så att båda snitten var ung. 3 cm långa (det var tunna ympkvistar, så det var svårt att få till, kanske blev de inte mer än 2 cm)
Vad är det vanligaste skälet till att man inte lyckas?
Och en annan sak: Mitt vildapelträd bestod av 4-5 ganska jämntjocka grenar från basen. Jag tog bort alla utom 2, men jag tog inte bort alla grenar ovanför ymparna, eftersom jag ville ha chans att prova igen om det inte tog sig. Trädet växte på bra i somras.
Ska jag till årets försök skära av hela stammarna och barkympa där (då har jag ju inget att pröva på igen om de inte skulle ta sig).
tacksam för alla råd och dåd
johanna_zon3
16-01-2012, 10:59
Jag är en amatör.
Jag gjorde barkymp 2010 som funkade bra och läggymp och varianter på det på grundstam 2011
och jag har haft en jäkla tur för det har lyckats över 75%.
Jag har läst en massa i böcker och här + AOT och sett en massa youtubeklipp innan jag försökte.
Det som verkar viktigt är att ympkvist och träd är i rätt fas. Trädet kan/bör (?) vara lite före i "vaknandet". Jag förvarade ympris och grundstammar på samma ställe under vårvintern.
Jag var noga med att;
¤ tillväxtlagret , kambiumlagret, skulle vara i kontakt på åtminstone en sida.
¤ veden var blottad upptill på ympriset vid barkymp.
¤ försluta ympningen väl med bast eller ymptejp och dyrt ympvax.
Jag hade också avsvalnat kokat vatten i en kopp (en för varje sort) där jag hade mina tillskurna ympar i för jag var rädd att de skulle torka undertiden jag la ett passande snitt på grundstammen/trädet.
/Johanna
Jan af Lisö
16-01-2012, 12:29
Det allra viktigaste är att det finns god kontakt mellan ympens och underlagets kambiumlager, det är där som sammanväxningen sker.
Ympa så högt uppe i trädet du kommer åt, där är tillväxten som bäst.
Mina favoritympar är klyvympen (där ympen sätts något snett vs underlaget så att kambiumkontakten garanteras) samt skarvympen.
Anton Nilsson rekommenderar en knopp på baksidan av ympens snittyta.
Jag lägger alltid en plastpåse med hål i runt ympen tills den börjar får blad. Sprutar vatten i denna påse så ofta jag kan så att ympen håller sig fuktig.
Snittytorna måste vara jämna och raka. De får inte beröras med fingrarna.
Ymparna måste vara av god kvalité och väl förvarade. De får ej torka ut. Förvaras svalt och fuktigt, de nedersta centimetrarna slängs bort innan ympningen.
Byt maskeringstejp mot vulktejp (vulkbandstejp). Det skall vara heltät runt skarven.
Jag brukar göra ett par ympar årligen, och det blir >90% sammaväxning på äpplen/päron och > 50% på plommon.
Du har fått bra svar redan som också visar vad som är det viktigaste.
Vad är det vanligaste skälet till att man inte lyckas?
Av det jag ser av andras ympande, så är det vanligt att
- man köpt ympar som är alldeles för korta, eller som legat på en trädgårdsmässa i rumstemperatur, eller som på annat sätt lagrats så att de torkat (syns tyvärr inte)
- man inte tränat snittet, omvirningen mm ordentligt så att det går snabbt när man väl står med ympriset, och att man därmed tar på ytorna, inte hinner få på tape/gummisnodd/bast och omsluta i tid, att man fumlar och kladdar med ympvax eller lacbalsam.
Ympning är mycket en fråga om planering och teknik - alla grejor måste ligga förberedda i handen, fickan etc på rätt ställen så att det inte blir strul när man väl lagt snittet, ska passa in ympen, vira om och försluta.
Träna på grenar som du skär av, eller som redan ligger på marken och låtsas att du ska ympa någonstans!
Jan af Lisö
17-01-2012, 09:17
Vill tillägga att jag tror att målartejpen är en del av problemmet, den är INTE elastisk och troligen trycker inte ympen tillräckligt hårt mot underlaget. Om man sträcker ut vulktejpen "utav helvete" så blir det bra tryck ymp mot underlag, så att även inte helt perfekta snittytor kommar att ligga an med kambium mot varandra.
Jag har alltid gillat idén med vulktape men använder gummisnodd själv. Uppklippta som band, ganska breda (samma som posten och hummerfiskare använder), som man kan spänna och som gör det lite förlåtande om man missat att lägga snittet plant med någon tredjedels mm eller så. Troligtvis samma effekt som med vulktapen.
En fördel tycker jag med gummisnodd är att de spricker upp av sig själv i september eller så, dvs när sammanväxningen skett. Jag kan glömma mina ympar och behöver inte snitta upp något.
P-A Albinsson
29-01-2012, 21:19
Jag ympade för första gången i fjol. Skarvymp och barkymp på samma dag i mitten på april. Jag tog ympris från ett annat träd direkt innan jag ympade. På enklaste sätt med eltejp. Jag hade med mig alkohol för att tvätta händerna och kniv. Jag drog tejpen mycket hårt så den smet runt bra. Några av de första drog jag inte så hårt och inga av dem tog sig bra. De jag drog hårt tog sig mycket bra. Så jag tror också det är avgörande att tejpa hårt.
Jag tackar för all denna hjälp och goda råd, känner mig nu stärkt att pröva igen. Tack!
Britt zon 3 fi
30-01-2012, 12:33
Ja, man ska inte ge upp. Det låter bra.
Jag vill också tacka för rådet med plastpåse runt ympen, det ska prövas. Jag brukar annars sätta fiberduk runt ympen o ibland spraja vatten på vid soligt o torrt väder (bor ju också i högre zon så jag har inbillat mej det kan hjälpa om det blir några minusgrader efter ympningen....vet inte)
Ympning på grundstammar brukar lyckas bättre, då man kan ympa inne o senare skydda trädet mot "vädrets makter". Ute på äldre träd lyckas ympningen nästan till 100% vissa år, andra år misslyckas en stor del. Om vädret eller ympmaterialet är orsaken vet jag inte.
Senaste vår var ett bättre år här, då tog sej alla äppel- och päronymparna ( men bara 50% av plommonymparna)
På ställen där det blåser och är illande sol tror jag att inslagning av ymparna kan vara bra. Har själv provat det på blåsiga ställen. Använt smörpapper, gjort en liten strut runt grenen och vikt ihop vid ympspetsen.
Haft god sammanläkning på de ymparna.
Men annars tror jag det ska fungera ändå. Det ska inte vara så komplicerat att ympa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.